هدایت دارو در بدن توسط ربات‌های میکروسکوپی

فناوری ربات به منظور هدایت دارو در بدن انسان، به کمک دانشمندان آمد.

به گزارش تازه‎نیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران، محققان ربات‌هایی مینیاتوری را با الهام از سلول و هدایت سونوگرافی طراحی کرده اند که روزی می‌تواند در بدن انسان حرکت کرده و به رساندن دارو‌ها به قسمت‌های خاصی از بدن انسان کمک کنند.

“کشتی‌های موشکی”، همانطور که دانشمندان دانشگاه کرنل آن‌ها را توصیف می‌کنند، دارای طرحی الهام گرفته از باکتری‌ها و سلول‌های اسپرم هستند.این ربات‌ها که می‌توانند در بدن انسان حرکت کنند، از راه دور کنترل شوند و از برخی ویژگی‌های سلول‌های اسپرم و باکتری‌ها استفاده می‌کنند،از جمله این واقعیت که باکتری‌ها می‌توانند ۱۰ برابر طول بدن شنا کنند.

مینگمینگ وو، پروفسور مهندسی زیست شناسی و محیط زیست در دانشگاه کرنل، می‌گوید: “ما امروزه می‌توانیم هواپیما‌های بهتری نسبت به پرندگان بسازیم، اما در مقیاس کوچکتر. شرایط زیادی وجود دارد که در آن طبیعت کار بهتری از ما انجام می‌دهد.” در واقع میلیارد‌ها ها سال زمان برای تکامل نیاز است. ”

وی افزود:”این ما را به این فکر انداخت که در واقع می‌توانیم چیزی مشابه را مهندسی کنیم که بتواند دارو را به منطقه مورد نظر مانند سلول‌های سرطانی بفرستد و عوارض جانبی زیادی نداشته باشد.”

پس از شش ماه طوفان فکری، محققان یک شناگر رباتیک مثلثی با حفره‌هایی در پشت خود ایجاد کردند، هنگامی که در محلول یا مایع غوطه ور می‌شود، یک حباب کوچک هوا در هر حفره محبوس می‌شود.

هنگامی که مبدل اولتراسونیک به سمت ربات هدایت می‌شود، حباب هوا یک جریان (یا گرداب) ایجاد می‌کند و ربات را به جلو حرکت می‌دهد. گام بعدی محققان این است که ربات‌ها را برای حرکت بین سلول‌های خونی سازگار سازند.

به نوشته روزنامه انگلیسی دیلی میل، ربات‌های اندازه سلول نیز باید تجزیه پذیر باشند، زیرا تعداد زیادی از آن‌ها باید وارد بدن بیمار شود تا بتواند وظیفه خود را انجام دهد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.