حضور اسرائیل در مرز مشرک ایران و آذربایجان صحت دارد؟

«الهام علی اف» رییس جمهوری آذربایجان امروز دوشنبه در اظهاراتی، ضمن رد حضور اسرائیل در مناطق مرزی کشورش با ایران، آن را اتهام بی اساس خواند و خواستار ارائه مدارک در این زمینه شد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از ایرنا، علی اف در سفر به شهرستان آزاد شده «جبراییل» و دیدار با جمعی از ساکنان آن، افزود: ما نیت خوبی را نشان می دهیم. اما این بدان معنا نیست که ما اتهامات بی اساس علیه خود را می پذیریم. من این را اینجا در جبرائیل در ساحل رودخانه ارس به مردم آذربایجان و تمام جهان می گویم که اتهامات بی اساس علیه ما بی پاسخ نخواهد ماند.

رئیس جمهوری آذربایجان در واکنش به گزارش هایی درباره تحرکات اسرائیل در مناطق مرزی جمهوری آذربایجان با ایران گفت: ما این اتهامات را رد می کنیم، نمی پذیریم و خواستار ارایه مدارک در این زمینه هستیم.

پاسخ تند رئیس جمهور آذربایجان به ادعای وجود اسرائیل در مرز مشترک با ایران

وی افزود: متاسفانه مقامات رسمی (ایران) اتهامات علیه ما مطرح کردند که گویی آذربایجان، اسرائیل را به این مناطق آورده است. بگذارید چشم هایشان را باز کنند و ببینند. اینجا اسرائیل را کجا دیدند؟! در این مناطق ( مناطق آزاد شده ) یک نفر هم سکونت ندارد و یک ساختمان هم در این سرزمین ها وجود ندارد و آیا مدارک در این زمینه وجود دارد ؟

مدارکی در این زمینه وجود ندارد. هر کس باید متوجه مسوولیت سخنان خود باشد. ما اجازه نمی دهیم کسی تهمت بی اساس علیه ما مطرح کند .

علی اف در ادامه سخنان خود گفت: آذربایجان کشوری است که سیاست مستقل را در پیش گرفته است و همه متوجه آن هستند. روابط خود را با همسایگان و همه کشورها بر اساس سیاست مستقل برقرار می کنیم و کسی هم نباید به امور داخلی ما دخالت کند .

وی افزود: برقراری روابط با هر کشوری امری مربوط به ما است. از این گذشته، ما از کشورهایی که روابط دوستانه نزدیکی با ارمنستان دارند شکایت نمی کنیم. ببینید ارمنستان چند هوادار را دارد. جنگ دوم قره باغ این را نشان داد و امروز می توانید ببینید چند کشور از ارمنستان حمایت می کنند. بنابراین ما با این کشورها دشمن هستیم؟ خیر ما حقوق این کشورها را می پذیریم. بله، ما ممکن است در جایی در دنیای داخلی خود نگران این موضوع باشیم، ممکن است رنجیده خاطر باشیم ، به ویژه هنگامی که کشورهای همسایه در روابط با ارمنستان فعال هستند. اما ما هرگز این را به زبان نمی آوریم.

رییس جمهوری آذربایجان گفت: ما به حقوق حاکمیتی هر کشور احترام می گذاریم. ما از همه می خواهیم که به حقوق حاکمیت ما احترام بگذارند و در امور داخلی ما دخالت نکنند . چنین تلاش هایی قبلاً انجام شده بود و همه آنها شکست خورده است. من می خواهم دوباره بگویم که اتهامات علیه ما رسماً باید ثابت شود. بگذارید بیایند و دریابند ، آیا شهروند خارجی در این منطقه ( سرزمینهای آزاد شده ) وجود دارد؟

علی اف افزود : ما ۱۳۰ کیلومتر مرز آذربایجان و ایران را از اشغالگران پاکسازی کرده ایم. این ۱۳۰ کیلومتر تحت اشغال ارمنستان بود. آنها باید بررسی کنند که در آن زمان چه فرایندی در اینجا در جریان بود. در حال حاضر در حال بررسی هستیم.

وی اضافه کرد: طرح اتهامات علیه آذربایجان مبنی بر این که کشوری را به آذربایجان آورده است و این ادعاهای که آذربایجان نه از سوی مردم و دولت آذربایجان بلکه توسط نیروهای خارجی اداره می شود.همه این اتهامات بی احترامی به ما است. ما هرگز نمی توانیم آن را بپذیریم. همه باید این را بدانند که آذربایجان به برنامه ریزی روابط خارجی و امور داخلی خود به روشی که می داند ادامه خواهد داد. اجازه نمی دهیم کسی در کار ما دخالت کنند.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران دیشب در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» گفت: هرگز حضور رژیم جعلی صهیونیستی و اقدامات تحریک آمیزش را در نزدیک مرز با جمهوری اسلامی ایران و تغییر ژئوپولتیک منطقه و مرزها را تحمل نمی کنیم و نسبت به آن تحفظ جدی داریم.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم نگاه ما به توسعه همکاری با کشورهای همسایه است، گفت: شرایط جمهوری آذربایجان را درک می‌کنیم و برخی مداخلات خارجی در این کشور هم کاملا برای ما روشن است از جمله بازی و دست های کثیف صهیونیست‌ها و تروریست ها که به نوعی در منطقه لینک هستند و واقعا نگرانیم در آینده ای نه چندان دور این ها برای حکومت جمهوری آذربایجان دچار مشکل می کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی افزود: در روزهای اخیر با برگزاری یک مانور در مقابل اقداماتی که صهیونیست‌ها و تروریست‌ها در منطقه انجام داده‌اند پیامی برای آنان ارسال کرده‌ایم.

امیرعبداللهیان امروز دوشنبه هم در دیدار با همتای ارمنستانی خود در تهران گفت: متأسفانه به دنبال تنش‌ها در منطقه قفقاز جنوبی، شاهد حضور تروریست‌های خارجی و فعالیت‌های مخرب رژیم صهیونیستی در منطقه هستیم. البته تهران اجازه نخواهد داد نیروهای تروریست و رژیم صهیونیستی به روابط خوب ایران با همسایگان خدشه‌ای وارد کنند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.