کشف جدید دانشمندان آمریکایی امیدی برای بیماران بدحال کرونایی!

دانشمندان دانشگاه ایلینوی شیکاگو راهی را شناسایی کرده‌اند که می‌توان با استفاده از آن از نشت ریه در بیماران کرونایی بدحال، جلوگیری کرد.

به گزارش تازه‎نیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران، در مقاله جدیدی، محققان دانشگاه ایلینوی شیکاگو گزارش کردند که دارویی که برای درمان بیماران مبتلا به خودایمنی تایید شده است، از آسیب ریه و مرگ موش‌های آلوده به ویروس سارس-کوو-۲ که باعث ایجاد کرونا در انسان می‌شود، جلوگیری می‌کند.

نتایج مطالعه آن‌ها شواهد محکمی ارائه می‌دهد که نشت عروقی ریه یا نشتی ریه‌ها، ویژگی اصلی بیماری کووید -۱۹ است. نشت عروقی می‌تواند بر اثر التهاب شدید ایجاد شده و منجر به تجمع مایع در ریه‌ها شود که در جذب اکسیژن اختلال ایجاد می‌کند. موش‌های آلوده به سارس-کوو-۲ علائم بسیار واضح و اولیه نشتی از رگ‌های خونی ریه را نشان دادند.

درمان کرونا با داروی روماتوئید آرتریت

این تحقیقات همچنین نشان می‌دهد درمان دارویی هدفمند که تنها راه‌های سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کند، مانند داروی روماتوئید آرتریت که در مطالعه مورد استفاده قرار گرفت و گیرنده مولکولی موسوم به IL-۱ را مورد هدف قرار می‌دهد، ممکن است یک درمان مناسب‌تر برای بیماران کووید-۱۹ نسبت به داروهایی که کل سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کنند، باشد.

این مطالعه توسط نویسنده ارشد اسرار مالک، رئیس گروه داروسازی و پزشکی احیا کننده در کالج پزشکی و همکارش جلیس رحمان انجام شد.

رحمان گفت: با کووید-۱۹، ما باید تعادل ایجاد کنیم؛ از یک سو ما نیاز به یک سیستم ایمنی قوی برای از بین بردن ویروس داریم، از سوی دیگر، چندین مطالعه نشان می‌دهد که در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ شدید، سیستم ایمنی می‌تواند بیش از حد فعال شده و حتی باعث آسیب به بدن خود بیمار شود، در حالی که ما به عملکرد موثر سیستم ایمنی نیاز داشته و باید از بیش فعالی و ایجاد آسیب جانبی نیز جلوگیری کنیم.

نیاز به تعادل به همین دلیل است که محققان UIC تصمیم گرفتند تا اثرات دارویی را که تنها بر روی یک سیستم هدف سیستم ایمنی کار می‌کند، مطالعه کنند و ببینند آیا این کار به جلوگیری از نشت ریه‌های ناشی از ابتلا به سارس-کوو-۲ کمک می‌کند یا خیر.

در این مطالعه، محققان موش‌های آلوده به ویروس را مشاهده و پیشرفت بیماری را ردیابی کردند. آن‌ها مشاهده کردند که موش‌ها به سرعت علائمی مانند کاهش وزن، تجمع مایعات در ریه‌ها از نشت خون عروق ریه و حتی نشانه‌های ایجاد زخم در ریه مانند افزایش سطح کلاژن در بافت ریه را نشان دادند.

رحمان گفت: این شواهد مهمی است که نشت رگ‌های خونی در ریه‌ها یکی از ویژگی‌های کلیدی کووید-۱۹ شدید است و درمان‌هایی که از نشت عروق جلوگیری یا کاهش می‌دهند، نیاز به مطالعه بیشتر دارد؛ محققان همچنین برخی از موش‌ها را با داروی مورد تایید بیماری خود ایمنی، به نام anakinra، درمان کردند تا گیرنده IL-۱، یک مولکول کلیدی تنظیم کننده التهاب را مسدود کند.

رحمان گفت: ما دیدیم که موش‌هایی که این دارو را دریافت کرده‌اند علائم بیماری را از جمله تجمع مایع ریه و زخم کمتر ریه ها و زنده ماندن بهتر کاهش داده‌اند.

تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه شیکاگو راه‌حلی برای مبارزه با کرونای شدید

رحمان گفت این یافته‌ها راه را برای کمک به بیماران کووید-۱۹ هموار کرده و نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد درمان‌های هدفمند و شخصی را روشن می‌کند. بدیهی است بهترین روش برای کاهش آسیب‌های کوتاه مدت و بلند مدت در نتیجه کووید-۱۹، واکسیناسیون و کاهش خطر عفونت سارس-کوو-۲ و همچنین خطر بیماری‌های شدید است؛ با این حال، تردید بسیاری از افراد برای واکسیناسیون و همچنین عدم دسترسی به واکسن در بسیاری از نقاط جهان به این معنی است که ما در آینده نزدیک به بررسی بیماران مبتلا به کووید-۱۹ شدید ادامه خواهیم داد.

محققان فرض می‌کنند که با ارزیابی سطح برخی از سیگنال‌های التهابی در بیماران، مانند فعال شدن مسیر گیرنده IL-۱، دانشمندان می‌توانند تشخیص دهند که سیستم ایمنی بدن بیمار در حال افزایش است و از یک داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند آناکینرا برای حفظ التهاب در تعادل مناسب استفاده کنند.

رحمان گفت: مهم است که داروی مناسب را در زمان مناسب به بیمار مناسب منتقل کنیم و این مطالعه راهی را برای آزمایش‌های بالینی که در حال بررسی این دارو و سایر اجزای سیستم ایمنی هستند نشان می‌دهد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.