سفارت عربستان در تهران بازگشایی می‌شود!

روند عادی سازی تعاملات ایران و عربستان به نتایج خوبی رسیده است.

به گزارش تازه نیوز، مذاکرات تهران-ریاض درباره گشایش در امور دیپلماتیک و بهبود روابط به نتایج خوبی رسیده است. شنیده‌ها حاکی است عربستان در تکاپوی راه‌اندازی مجدد سفارت در تهران است.
برخی منابع خبری مطلع می‌گویند اخیرا تیمی از عربستان برای تحویل گرفتن ساختمان سفارت عربستان و تجهیز آن به ایران آمده اند. گروهی از کارشناسان فنی و امنیتی نیز از عربستان آمده اند تا سفارت را برای بازگشایی آماده سازی کنند.

6سال قبل در 12 دی 1394 و چند روز بعد از اعدام شیخ نمر توسط عربستان، حمله به سفارت عربستان در تهران رخ داد. از ساعت ۲۲ شب تجمع در برابر سفارت انجام شد که تعدادی از تجمع کنندگان وارد ساختمان سفارت شده، پرچم عربستان را به زیر کشیده و پس از تخریب اموال داخل ساختمان بنای داخلی سفارت را به آتش کشیدند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور وقت در پیامی حمله به مکان‌های دیپلماتیک را محکوم کرد و از وزارت کشور و قوه قضایی و وزارت اطلاعات خواست عاملان این حمله را شناسایی و دستگیر کنند. در پیام او آمده بود: حرکتی که توسط جمعی افراد افراطی شب گذشته در تهران و مشهد صورت گرفت و به وارد آمدن خسارت به سفارت و کنسولگری کشور عربستان که شرعاً و قانوناً باید در پناه جمهوری اسلامی ایران در امنیت باشد منجر گردید، به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و قبل از هر چیزی توهین به نظام و لطمه به آبروی جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود. همه مسئولان نظام، عزم قاطع دارند که با این خودسری‌ها و اعمال مجرمانه برخورد جدی شود.

همچنین وی در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه از صادق لاریجانی خواست تا پرونده حمله به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد، فوری و خارج از نوبت رسیدگی شود.

در عربستان اما اوضاع متفاوت تر بود. وزیر امورخارجه عربستان و رئیس اداره رسانه‌ای عربستان به‌طور مشترک در یک کنفرانس خبری در مورد وقایع رخ داده اطراف سفارت و کنسولگری این کشور در ایران موضع گرفتند. عادل الجبیر در این کنفرانس خبری ضمن طرح این ادعا که نیروهای ایرانی هیچ تلاشی برای جلوگیری از تجاوز به ساختمان سفارت و کنسولگری انجام ندادند، ادامه داد: حمله به سفارت، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است و این موضوع به شورای امنیت گزارش شده‌است. وی همچنین اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرده و از هیئت دیپلماسی ایرانی خواسته‌است تا ظرف ۴۸ ساعت خاک این کشور را ترک کنند و این تصمیم در راستای منافع کشور اتخاذ شده‌است!

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.