منافعی که از کرونا عاید چین شد

گفته می شود چین متهم است بر منشأ ویروس کرونا که بنا بر برخی نظریه ها از آزمایشگاه نشت کرده، سرپوش گذاشته. برخی اعتقاد دارند دولت چین از این بحران برای کنترل بیشتر مردمش و همچنین رفتن به جنگ اقتصادی با رقبای غربی استفاده کرده است.

به نقل از تازه نیوز، کارشناسان به این اشاره دارند که اقتصاد چین ۲ سال پس از کشف این ویروس در ووهان، دوباره در حال شکوفا شدن است. در همین حال امریکا یکی از بدترین رکودهای تاریخش را تجربه کرد و ده ها میلیون نفر در این کشور بیکار شدند و هند نیز که دیگر رغیب چین است در آشفتگی به سر می برد.

علاوه بر این چین جنگ اقتصادی اش با استرالیا را نیز بر سر درخواست این کشور برای انجام تحقیق درباره ی منشأ ویروس کرونا و آزمایشگاه ووهان بیش از پیش تقویت کرد. این در حالی است که کتابی اخیرا منتشر شده که شواهدی را فاش می کند که بر مبنای آن ها کرونا از انستیتوی ویروس شناسی ووهان به بیرون نشت پیدا کرده است.

ده ها دانشمند برجسته نیز بر امکان نشت ویروس کرونا توسط فردی آلوده، دفع نامناسب پسماند و یا تخلف های بالقوه ی امنیتی در این محل تاکید کرده اند. بنابر گفته ی برخی سیاستمداران، چین خواسته یا ناخواسته از وقوع این بحران و شیوع کرونا در سراسر دنیا ۶ نفع عمده برده است.

سقوط اقتصادی امریکا

اولین قرنطینه ی امریکا در بهار ۲۰۲۰، بزرگ ترین اقتصاد دنیا را دچار سقوط کرد چرا که کسب و کارهای غیرضروری به ناچار تعطیل شدند. تولید ناخالص داخلی دچار افت شد. ۲۲ میلیون امریکایی شغل های خود را از دست دادند و دولت ۶ تریلیون دلار صرف تلاش برای رهایی از همه‌گیری کرد.

علاوه بر این ها کرونا برای امریکا تلفات جانی سنگینی را به همراه داشت و تا کنون ۶۸۵ هزار امریکایی جانشان را به خاطر کرونا از دست داده اند.

هند در هرج و مرج

بر عکس چین، خدمات عمومی بی نظم و ترتیب در هند نتوانست جلوی ویروس را که به قلب جمعیت زده بود بگیرد.

آمار رسمی از فوت ۴۴۷ هزار نفر خبر می دهد هرچند ممکن است آمار فراتر از این باشد. اقتصاد رو به رشد هند که از آن به عنوان رقیب آینده ی چین یاد می شد، در پایان سال مالی قبل ۲۴ درصد کوچک شد.

جنگ اقتصادی با استرالیا

در ماه مه ۲۰۲۰، استرالیا اولین کشوری بود که به طور رسمی خواهان تحقیق درباره ی منشأ شیوع کرونا شد. شی جین پینگ، رئیس جمهور چین نیز با وضع تحریم و تعرفه های ویرانگر بر صادرات استرالیا نظیر گوشت گاو پاسخ این درخواست را داد. مالیاتِ جو، که یکی از اقلام کلیدی صادرات استرالیاست ۸۰ درصد و عوارض گمرکی شراب استرالیایی ۲۰۰ درصد شد. همچنین پس از عقد قرارداد استرالیا با انگلیس و امریکا برای خرید زیردریایی، چین این کشور را تهدید به حمله با بمب اتم کرد.

شکوفایی چین

چین سختگیرانه ترین قرنطینه را در اوایل شیوع کرونا سال ۲۰۲۰ اعمال و طی آن میلیون ها نفر را از ترک خانه هایشان منع کرد.

در نتیجه ی این اقدامات اقتصاد چین در سه ماهه اول، ۶.۸ درصد کوچک شد که در مقایسه با کشورهای دیگر کاهش ملایم تری بود. چین خیلی زود و با تحت کنترل درآوردن کووید دوباره سرپا شد و در سال ۲۰۲۰ با افزایش تولید ناخالص داخلی به میزان ۲.۳ درصد تنها اقتصاد مطرح جهان بود که رشد داشت.

کنترل کامل شهروندان چینی

قرنطینه های سختگیرانه ی اعمال شده در بهار ۲۰۲۰ نشان داد که مقامات چینی زندگی شهروندان را تحت کنترل کامل دارند. ساکنان ووهان، شهری با ۱۱ میلیون نفر جمعیت، توسط ماموران مسلح از ترک خانه هایشان منع شده بودند.

تحلیلگران می گویند پکن از این بیماری برای تقویت کنترلش بر شهروندان استفاده کرده است. ارتش یک میلیون نفری برای سانسور فضای مجازی در تلاشند و همسایه ها برای خبرچینی از همدیگر توسط برخی اپلیکیشن ها ترغیب می شوند.

جنگ پروپاگاندا

بخش دیگری از استراتژی چین مبارزه برای سرکوب گزارشات منفی بوده است. این مبارزه تا آن جا پیش رفته که حتی شروع همه‌گیری از چین را تکذیب کرده است. این راهکار در ابتدا موثر بود و دانشمندان برجسته ای به هفته نامه پزشکی Lancet نامه نوشته و ادعاهای موجود درباره نشت ویروس را «توطئه» خواندند.

اما امسال مشخص شد تفحص سازمان جهانی بهداشت که از روایت رسمی پکن در مورد منشأ ویروس کرونا حمایت می کرد توسط دانشمندانی انجام شده که برخی شان با چین ارتباط هایی داشته اند.

منبع: روزیاتو

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.