یک فاجعه ایرانی: 15میلیارد دلار در سطل زباله!

تحقیقات نشان می‌دهد که مردم کشورمان معادل تقریبا 50 ‌درصد درآمد نفتی در شرایط غیر تحریم را با ضایعات غذا به سطل زباله می‌ریزند!

به گزارش سرویس خبر ویژه تازه نیوز، جلال الدین میرزای رزاز، رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌‌ای و صنایع غذایی ایران به مناسبت روز جهانی غذا در پیامی از ضایعات مواد غذایی در ایران انتقاد کرد و گفت: سه عامل ویروس کرونا، تحریم آمریکا و وضعیت ناپایدار اقتصادی، در صورت تداوم دراز مدت می‌‌تواند بر امنیت غذایی ایران اثر گذارد و خسارات و صدمات جبران ناپذیری را به سلامت جامعه وارد کند.

او با یک آمار عجیب مختص مردم ایران، گفته است بررسی‌‌های به عمل آمده نشان می دهد که در ایران حدود 30 درصد ضایعات غذا از چرخه تولید تا مصرف وجود دارد که چرخه و زنجیره غذا از مزرعه شروع می‌‌شود و پس از طی چرخه فرآوری و عرضه به سفره‌‌ها می‌‌رسد.

آقای میرزای رزاز افزوده است که براساس گزارش سازمان جهانی خواربار و کشاورزی، هرروز به‌ازای هر نفر 134 کیلوکالری غذا در ایران به هدر می‌رود، یعنی سرانه هدررفت روزانه غذا در ایران 134 کیلوکالری است.

او ارزش مادی ضایعات موادغذایی در ایران را 15 میلیارد دلار برآورد کرده که در مقایسه با عواید نفتی در شرایط غیر تحریم نشانی می دهد که مردم ایران معادل تقریبا 50 ‌درصد درآمد نفتی‌مان را با ضایعات غذا به سطل زباله می‌ریزند.

 

بد نیست سهم ایران از کل غذایی که هرسال در جهان به هدر می‌رود 2.7 درصد اعلام شده که این میزان از دور ریز غذا در ایران، معادل غذای 20 میلیون نفر است!

دور ریز غذا
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.