ابهاماتی درباره تیم مذاکره‌کننده/ فرمان مذاکرات به دست چه کسی است؟

اعتماد امروز به نقل از یک منبع مطلع نوشته که مذاکره کننده ارشد ایران علی‌ باقری‌کنی است و کاظم غریب‌آبادی نیز در این تیم حضور خواهد داشت.

به گزارش تازه‌نیوز، اعتماد نوشت: حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان فردا در تهران میزبان معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا است و آنطور که دیروز در گفت‌وگو با رئیس پارلمان سوئیس اعلام کرد جمع‌بندی‌ها درباره مسائل مذاکرات به زودی نهایی خواهد شد. این یعنی همان طورکه روزنامه «جوان» امروز تیتر زده «ایران در تدارک وین» است و باید دید که فرمان مذاکرات به دست چه کسی سپرده خواهد شد.

وزیر خارجه قبلا اعلام کرده که بود ه این وزارتخانه کماکان عهده‌دار مسئولیت است و پرونده به شورای امنیت برنمی‌گردد اما باز هم نمی‌توان نقش شورای امنیت در سیاست‌های ایران را نادیده گرفت و منتظر تعیین شدن دبیر این شورا در دوران رئیسی نماند.

مهم‌تر از آن هم مذاکره کننده ارشد است که نمی‌دانیم چه کسی خواهد بود. سعید خطیب‌زاده گفت که ترکیب تیم مذاکره کننده همان ترکیب قبلی است اما این سخن نه تنها ابهامات را رفع نکرد بلکه بر آن افزود و بازار گمانه‌زنی‌ها را داغ‌تر کرد. برخی از رسانه‌ها و تحلیل‌گران این سخن خطیب‌زاده را به معنی حضور عراقچی در تیم مذاکره کننده دانستند و برخی دیگری هم این طور تلقی کردند که معاون سیاسی وزیر یعنی علی‌ باقری‌کنی مسئول مستقیم مذاکرات برجامی خواهد شد. بگذریم از اینکه همین گروه دوم هم نقش عراقچی را نادیده نگرفته و حضور او در شورای راهبردی روابط خارجی که یکی از بازوان مشورتی رهبری در حوزه سیاست خارجی است، را به معنی ایفای نقشی در پشت پرده دانستند.

اصل موضوع یعنی اینکه مذاکره کننده ارشد کیست اما هنوز محل ابهام است. سارا معصومی، امروز در روزنامه «اعتماد» نوشته: «از مجموع سخنان وزیر خارجه و سخنگوی وزارت خارجه دولت سیزدهم این‌گونه استنباط می‌شود که دولت سیزدهم در جمع‌بندی‌های خود در سه مورد به قطعیت رسیده است: 1. بازگشت به وین. 2. پیگیری پرونده در وزارت خارجه تحت نظارت شورای عالی امنیت ملی و 3. تغییر چهره رییس تیم مذاکره‌کننده و واگذاری این مسوولیت به معاون سیاسی جدید وزارت خارجه (علی باقری).

او ادامه داده:«شنیده‌های «اعتماد»حاکی از آن است که علی باقری مسوولیت مذاکرات را برعهده خواهد داشت و تاکنون نیز چند جلسه با حضور او در وزارت خارجه پیرامون بررسی وضعیت فعلی مذاکرات برگزار شده و در این جلسه کارشناسان حوزه برجام و برخی اعضای تیم مذاکره‌کننده در دولت یازدهم و دوازدهم نیز حضور فعال داشته‌اند. برخی برداشت‌های نادرست و غیردقیق از سخنان سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری روز دوشنبه موج خبری درباره باقی ماندن عباس عراقچی(رییس تیم مذاکره‌کننده در دولت قبل) به راه انداخت،اما شنیده‌های«اعتماد» حاکی از آن است که عراقچی در این ترکیب حضور ندارد و از سایر چهره‌های حاضر در تیم مذاکره‌کننده در دولت سیزدهم استفاده خواهد شد. »

نکته دیگری که در گزارش اعتماد قابل توجه است، حضور کاظم غریب‌آبادی در تیم مذاکره کننده است. در این گزارش آمده است: «کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز با پایان ماموریت به تهران بازمی‌گردد و مسوولیت معاونت بین‌الملل قوه قضاییه را عهده‌دار خواهد شد، سه منبع آگاه به «اعتماد» خبر دادند که غریب‌آبادی در ترکیب جدید تیم مذاکره‌کننده ایران حضور خواهد داشت و از تجربه حضور او به خصوص در شش دور مذاکرات برگزار شده در وین استفاده خواهد شد. »

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.