استعمار تیم‌ملی توسط صداوسیما

بخش رسانه‌ای فدراسیون فوتبال و تیم ملی فوتبال در اردوی اخیر این تیم اقدامات عجیب و بی‌سابقه‌ای را در بی‌برنامگی و سهل‌انگاری در همراهی رسانه‌ها و مردم با تیم ملی رقم زدند که نتیجه آن نداشتن خروجی رسانه‌ای کافی و هدر رفتن پول بیت‌المال بوده است.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از فرارو، تیم ملی فوتبال ایران در پانزدهم و بیستم مهر ماه ۱۴۰۰ دو دیدار حساس و مهم را مقابل تیم‌های ملی امارات و کره‌جنوبی برگزار کرد و عملکرد مناسبی را از خود در این مسابقات به جای گذاشت.

همراه با کادرفنی، بازیکنان و مسئولان فدراسیون فوتبال، رسانه‌های جمعی و گروهی نیز همانند مسابقات و ادوار گذشته، با نزدیک شدن و فرا رسیدن برگزاری این دو دیدار مهم، در صدد افزایش اطلاع‌رسانی و ایجاد موج همدلی و همراهی هواداران با بازیکنان تیم ملی بودند تا از این طریق این موضوعات، جریان مثبتی در راستای بهبود وضعیت روحی و روانی بازیکنان ایجاد شود.

با این حال، موانع ایجاد شده از سوی روابط عمومی فدراسیون فوتبال و بخش رسانه‌ای تیم ملی جلوی این مهم را گرفت. در ۱۰ روز گذشته که اردوی تیم ملی در تهران آغاز شد و در دبی امارات و مجدد در تهران ادامه داشت، نه تنها هیچ اقدام مثبت و در خور توجهی از سوی افراد رسانه‌ای نزدیک به فدراسیون صورت نگرفت بلکه کوتاهی‌های عجیی به وقوع پیوست که جلوی راه پوشش آخرین اخبار و جزییات از تیم ملی به منظور اطلاع رسانی به مردم را گرفت.

عجیب‌ترین اتفاقات چند وقت اخیر که به کررات در اردو‌های گذشته هم به وقوع پیوسته است، به بازگشایی تمرین تیم ملی برای حضور رسانه‌ها به مدت ۱۵ دقیقه مربوط می‌شود که با کلی هزینه و اتلاف وقت برای فدراسیون و رسانه‌های گروهی همراه بود، اما هیچ خروجی قابل توجهی نداشت و فقط چند عکس و ویدیوی بدون محتوا از تمرین کوتاه بازیکنان و همین‌طور گرم کردن آن‌ها به بیرون درز کرد.

در واقع فدراسیون فوتبال برای پوشش ۱۵ دقیقه‌ای تمرین تیم ملی، اقدام به انجام تست کرونا و حصول اطمینان از سلامت همه اهالی رسانه کرد که با توجه به هزینه نسبتا سنگین این تست برای اقشار مختلف مردم، تا چند ۱۰ میلیون تومان برای فدراسیون هزینه در بر داشت. در ادامه اهالی رسانه با صرف هزینه و وقت خود را به ورزشگاه آزادی رساندند، اما در عین تعجب، مسئولان روابط عمومی به جای اینکه شرایط پوشش بهتر تمرین و مصاحبه با بازیکنان با مربیان را فراهم کنند، اعضای رسانه را روی سکو‌های ورزشگاه مستقر کردند تا هیچ گونه دسترسی و تماسی با بازیکنان و همین‌طور کنار زمین نداشته باشند!

در حالی که همانند روند سال‌های گذشته می‌توانستند شرایط مصاحبه با سه تا چهار بازیکن یا مربی را برای بیان اظهارات و دغدغه‌های خود به منظور افزایش روحیه جمعی و حمایت‌ها از تیم ملی فراهم کنند، این اتفاق رخ نداد و خروجی کار، چند عکس و فیلم بدون محتوا و بدون کیفیت بود تا میلیون‌ها تومان روی کج اندیشی مسئولان روابط عمومی هدر برود.

این پایان کار نبود و در اردوی امارات هم اتفاقات عجیبی به وقوع پیوست. در واقع فدراسیون فوتبال که با تیمی متشکل از چند فرد رسانه‌ای به امارات رفته بود، در پوشش تصاویر تمرین تیم ملی هم با ساعت‌ها تاخیر مواجه بود و حتی نشست خبری سرمربی و بازیکن تیم ملی در حضور مسئولان روابط عمومی، ابتدا از سوی سایت‌های اماراتی پوشش داده شد و فدراسیون فوتبال بعد از تاخیر فراوان، فایل صوتی نشست خبری اسکوچیچ را منتشر کرد.

صرف میلیون‌ها تومان از پول بیت‌المال و اعزام تیم خبری با تجهیزات بسیار متشکل از چندین چهره رسانه‌ای و همراه فدراسیون به دبی و در ادامه همراهی با تیم ملی در تهران، بدون کوچک‌ترین کار مهمی همراه بود و عملا تیم ملی، رسانه‌ها و مردم هیچ بهره‌ای از این بی‌برنامگی نبردند.

* استعمار تیم‌ملی توسط صداوسیما

از این‌ها گذشته باید به استعمار رسانه‌ای صداوسیما بر تیم ملی فوتبال هم اشاره کرد که از زمان روی کار آمدن شهاب‌الدین عزیزی خادم و مدیران رسانه‌ای جدید، هیچ مصاحبه و پوشش خبری و تصویری مساعدی از اردوی تیم ملی انجام نشده و تمام محتوا و جزییات به طور تمام و کمال در اختیار تلویزیون قرار گرفته است! این در حالی است که صداوسیما سال‌هاست حق پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال را هم نمی‌دهد و حالا تمام محتوای تصویری تیم ملی را هم قبضه کرده است.

این تصمیمات یک جانبه و بدون فکر صدای بازیکنانی مانند مهدی طارمی را هم در اردو‌های گذشته در آورده بود که او در نشست خبری پیش از بازی با سوریه، از پوشش کمرنگ نشست خبری تیم ملی انتقاد کرد. در واقع در همان نشست خبری هم شرایط مساعدی برای پوشش آنلاین این اتفاق صورت نگرفت و همه از قافله جا مانده بودند.

با اتمام این پنجره از بازی‌ها ملی، انتظار می‌رود مدیران فدراسیون فوتبال و همین‌طور روابط عمومی، تجدیدنظر در رویه کنونی خود انجام دهند چرا که بیشترین دود و آسیب به تیم ملی ایران می‌خورد و میلیون‌ها تومان ضرر مالی به این فدراسیون و اهالی رسانه‌می‌زند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.