درگیری مسلحانه در بیروت؛ دست‌کم ۵ کشته و ۲۰ نفر زخمی +ویدئو

در جریان تظاهرات حزب‌الله لبنان و جنبش امل در بیروت که با درخواست برکناری قاضی تحقیق پرونده انفجار بندر بیروت برگزار شد، دست‌کم پنج نفر کشته و ۲۰ تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش تازه نیوز، تصاویر این تظاهرات حاکی از تیراندازی شدید در خیابان‌های بیروت میان شبه‌نظامیان وابسته به جنبش امل از یک سو و احتمالا نیروهای امنیتی از سوی دیگر است.

گزارش‌های رسیده از شنیده شدن صدای تیراندازی و انفجارهای شدید در نزدیکی ساختان دادگستری بیروت حکایت دارد.

فرانس‌پرس در گزارش خود از محل از مردان سیاه پوشی خبر داده که سلاح‌های کوچک و متوسط با خود حمل می‌کردند.

در حالی که آخرین گزارش‌ها از کشته شدن چهار نفر در این حادثه حکایت داشت، وزیر کشور لبنان جان باختن پنجمین نفر را نیز تایید کرده است.

بسام مولوی در گفتگو با خبرنگاران یادآور شده که شماری از تظاهرکنندگان هدف شلیک تیراندازانی واقع شده‌اند که از روی بام ساختمان‌های اطراف به سوی تجمع‌کنندگان تیراندازی می‌کردند.

در بیانیه مشترک دو جنبش شیعی حزب الله و امل نیز به همین موضوع اشاره شده و از «تک تیراندازانی که در پشت بام ساختمانها مستقر شده اند» سخن به میان آمده است.

تصاویر ویدیویی که از این حادثه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد که افرادی مسلح به آر‌پی‌جی در صدد مقابله با تیراندازانی هستند که از بام ساختمان‌های مجاور اقدام به تیراندازی می‌کنند.

ارتش برای آرام کردن اوضاع با خودروهای زرهی به میدان آمده و تحولات جاری سبب شده که این حادثه از یک تیراندازی صرف به درگیری مسلحانه تبدیل شود.

فرانسه دعوت به آرامش کرد
فرانسه ساعاتی پس از آغاز درگیری‌های مسلحانه در بیروت که در پی تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان جنبش‌های حزب‌الله و امل شدت گرفت خواستار خویشتن‌داری طرفین مخاصمه و برقراری آرامش در این کشور شد

الیزه در حالی از حوادث روی داده در بیروت ابراز نگرانی کرده که بنا به آخرین گزارش‌ها دست کم پنج نفر در جریان درگیری‌های یاد شده جان خود را از دست داده و حدود بیست نفر نیز به شدت زخمی شده‌اند.

این حادثه در پی تظاهرات روز پنجشنبه در بیروت شکل گرفت که طی آن حامیان حزب‌الله و امل در اعتراض به رد شکایت‌های مطرح علیه قاضی تحقیق انفجار مرگبار ماه اوت گذشته در پایتخت لبنان به خیابان آمده بودند.

حال مجروحان وخیم است
مریم حسن، عضو کادر درمانی بیمارستان ساحل بیروت می‌گوید یکی از مقتولان با شلیک مستقیم گلوله به مغز و دیگر بر اثر شلیک به سینه کشته شده است. دست‌کم سه نفر از مجروحان در وضعیت وخیمی به سر می‌برند.

خبرگزاری ملی لبنان هم از مرگ یکی از زخمی‌ها در بیمارستان رسول اعظم در حومه جنوبی بیروت خبر داده است.

تظاهرات پنج‌شنبه به دعوت مشترک حزب‌الله و جنبش امل، دو جریان سیاسی شیعیان لبنان برگزار شد. معترضان بلافاصله پس از اعلام خبر رد درخواست برکناری طارق بیطار، قاضی تحقیق رسیدگی کننده به پرونده انفجار بندر بیروت از سوی دیوان عالی کشور، راهپیمایی و تظاهرات را آغاز کردند.

دولت فرانسه در بیانیه خود همچنین خواستار آن شده که دستگاه قضایی لبنان به صورت مستقل و کاملا بی‌طرفانه تحقیقات مربوط به انفجار‌های بندر بیروت ارا تا انتها دنبال کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.