آخرین خبر از برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران

سیدصادق موسوی، دبیر سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، از درخواست ۱۲۸ کشور خارجی برای حضور در این رویداد سینمایی خبر داد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از خبرآنلاین، نشست خبری سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران، ظهر امروز (شنبه ۲۴ مهر) در سالن ۲ سازمان سینمایی واقع در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور سیدصادق موسوی، دبیر جشنواره، سعید پوراسماعیلی، معاون فرهنگی و آموزش، طیبه فلکیان، معاون استان‌ها و مدیر امور جشنواره‌ها، آرش رصافی، معاون تولید و پشتیبانی و مسعود مدرسی، مدیر روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سیدصادق موسوی ضمن تبریک سالروز امامت حضرت ولیعصر (عج) و تبریک ماه مبارک ربیع گفت: «در ابتدا از شما ممنون هستم که در این شرایط سخت کرونایی برای پوشش نشست رسانه‌ای این جشنواره اهتمام می‌ورزید.»

وی ادامه داد: «این جشنواره توسط انجمن سینمای جوانان ایران و با دبیری بنده برگزار می‌شود. در طی ۲۴ سال فعالیت بنده، پنج سال است که مسؤولیت دبیری این رویداد را برعهده دارم و به زعم من در این سال‌ها شاهد ارتقای سطح کیفی جشنواره از هر حیث بوده ایم. البته که هنوز تا نقطه آرمانی فاصله داریم اما به دلایل متعدد این جشنواره می‌تواند بهترین و معتبرترین جشنواره سینمایی باشد زیرا ژانر فیلم کوتاه به دور از مناسبات اقتصادی حاکم بر سینمای حرفه‌ای و خلاقیت و نوآوری که دارد و به دلیل حضور فیلم‌سازان جوان و نوآور قابلیت ارتقا دارد. در بخش بین‌الملل نیز توانستیم امسال به تنها جشنواره «اسکار کوالیفاید» در ایران تبدیل شویم. ضمن این که میان کشورهای مسلمان فقط ما، مصر و ترکیه جشنواره‌ای مورد تایید آکادمی اسکار داریم.»

تاییدیه اسکار با آگاهی از قوانین و ضوابط سینمای ایران صورت گرفته است

موسوی افزود: «در ابتدا به دلیل سوءتفاهمات پیش آمده باید بگویم که بخش مسابقه ملی ما ارتباطی به ماجرای اسکارکوالیفاید ندارد و جایزه بزرگ در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره به آکادمی اسکار معرفی می‌شود. این رویداد سینمایی به واسطه حضور فیلم‌سازان و حمایتی که سازمان سینمایی طی چهار دهه از این جشنواره به عمل آورده است، توانست این امکان را کسب کند که جزو تاییدیه اسکار باشد. اسکار می‌داند که ما جزوی از جمهوری اسلامی ایران هستیم و از بیش از ۶۰۰۰ اثری که برای ما ارسال می‌شود، تنها می‌توانیم با وجود قواعد اسلامی تنها یک درصد از این آثار را برگزینیم. ضمن این که داوران بخش بین‌الملل فیلم اصلی را تماشا می‌کنند، اما چیزی که در ایران اکران می‌شود، مطابق با قوانین و ضوابط‌ ایرانی است و آکادمی اسکار نیز از این ماجرا خبر دارد.»

دبیر جشنواره گفت: «خوشحالم که این حق در دوره من و همکارانم استیفا شد. سال گذشته ۴۵۰۰ اثر در بخش بین‌الملل ثبت نام کرده بودند و امسال بیش از دو هزار اثر نیز اضافه شد. یکی از دلایل ما جوایز ارزی بود که در بخش جایزه بزرگ پنج‌هزار یورو هدیه می‌دادیم، موقعیت ما در منطقه و صنعت سینمای ایران و قدمت جشنواره، مؤلفه‌هایی است که نشان از اعتبار جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران دارد.»

وی ادامه داد: «پنج سال است که دبیر این جشنواره هستم اما برای اولین‌بار ایمیل فیلم‌سازان خارجی را دریافت کردیم که به چه علت فیلم ما در جشنواره نیست؟ زیرا در کل جهان، تعداد ۱۲۷ جشنواره اسکار کوالیفاید هستند و ۶۷ تا از آن‌ها تنها در آمریکا برگزار می‌شوند و ایران عزیز ما، سومین کشور مسلمانی است که از این امتیاز برخوردار است. ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور، مصر و ترکیه و ایران تنها کشورهایی هستند که جشنواره‌هایشان اسکارکوالیفاید هستند.»

داوران دوره سی و هشتم، تراز بالاتری دارند

موسوی افزود: «در ابتدا پرونده درخواست اسکارکوالیفاید ما ریجکت شد برای این که جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از جشنواره‌های رایگان بود. ما علت را به آکادمی توضیح دادیم که این ماجرا به دلیل تحریم‌ها است و این‌گونه ما تنها رویدادی شدیم که اسکارکوالیفاید هست و ظرف ۱۰ روز به ۴۵۰۰ فیلم ثبت‌نامی، ۲۱۰۰ فیلم خارجی از اقصی نقاط جهان اضافه شد و چنین رخدادی مهم‌ترین دستاورد جشنواره بود و قطعا باعث ایجاد حساسیت‌های بیشتری نسبت به جشنواره نیز شده است.»

وی گفت: «داوران امسال جشنواره، به دلیل «اسکارکوالیفاید» شدن این رویداد تراز بالاتری داشتند. نزدیک به ۱۰ درصد آثاری هم که در بخش بین‌الملل حضور دارند، آثار ایرانی را تشکیل می‌دهند. بیشترین فیلم‌ها از کشورهای هند، فرانسه، اسپانیا، برزیل، ایتالیا، روسیه فرستاده شدند و در مراتب بعدی چین، ترکیه و… حضور داشتند. در این جدول کمترین تعداد آثار، ۶۲ فیلم از پرتغال بوده است. در مجموع ۱۲۸ کشور خارجی به دوره سی و هشتم این رویداد اثر ارسال کرده‌اند و این افتخار بزرگی برای جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران است. هرچند که به خاطر تحریم‌ها مبلغ جوایز ارزی کاهش یافته است.»

مهم‌ترین دلیل عدم راه‌یابی برخی از آثار، محدودیت فرصت است

دبیر جشنواره فیلم کوتاه ادامه داد: «در بخش ملی نیز باید بگویم که همه از رویدادهای این روزها آگاه هستیم. به لحاظ رشد کمی ما امسال بیشترین آثار را داشتیم. ۱۷۷۵ فیلم در بخش‌های مختلف به جشنواره ارسال شدند که از این میان ۱۲۵ اثر در کل انتخاب شد. این یعنی ۷ درصد آثار به بخش مسابقه راه پیدا کردند و ۹۳ درصد بیرون ماندند. در بخش داستانی هم تنها ۴ درصد آثار توانستند در جشنواره شرکت کنند.»

وی درباره برخی اعتراضات اخیر صورت گرفته گفت: «اعتراض‌ها جنس‌های مختلفی دارند اما مهم‌ترین منطق برای نبودن بسیاری از آثار صرفا محدودیت فرصت است. زیرا ۱۶۵۰ اثر به ناگزیر از جشنواره بیرون ماندند و از این میان اگر ۱۰ درصد آن‌ها معترض باشند یعنی ۱۶۵ نفر فقط معترض فعال داریم. من می‌فهمم که بچه‌ها با سختی‌های بسیار به ساخت آثارشان مبادرت می‌ورزند.»

سعی کردم خودم را در جریان گلایه‌ها جای فیلم‌سازان قرار دهم

موسوی افزود: «جان کلام این است که همه نیاز به دیده شدن دارند. به هر حال جوان هستند و خود را متعلق به حوزه فرهنگ و هنر می‌دانند. با مشقت فیلم تولید می‌کنند به امید دیده شدن. می‌دانم که هر سال دلخوری‌هایی پیش می‌آید اما ای کاش رویدادی بود که همه این فیلم‌ها می‌توانستند در بستری دیده شوند. همه این فضای پر خشم به خاطر کمبود امکانات است. در این مدت توهین‌هایی‌ به من شد که تنها با این موضوع توانستم آرام شوم که خودم را جای آنها می‌گذاشتم. برخی حمله می‌کردند و شب پیام می‌دادند که ناراحت نشو. من یا هر کسی دیگری که مسئولیت می‌پذیریم باید خودمان را سیبل کنیم چون به هرحال برخی از آن‌ها به حق است.»

وی گفت: «قبل از هرچیز مانند سلیقه و… باید بدانیم یک جمعیت چهل هزار نفری داشتیم که فیلم‌هایشان بیرون مانده و باید آنها را درک کرد. اگر حتی ۱۲۵ فیلم کاملا بی نقص را هم انتخاب می‌کردیم بقیه نمی‌توانستند این موضوع را بپذیرند. امیدوارم جشنواره‌های دیگر، پلتفرم‌ها و دیگر رویدادها بتوانند این فرصت را برای جوانان فیلم کوتاه فراهم کنند تا این فیلم‌ها دیده شود و این انتظار بزرگی نیست.»

دبیر جشنواره در ادامه خبر داد: «به دلیل «اسکارکوالیفاید» شدن در این دوره قرار است افتتاحیه‌ای برگزار ‌کنیم و آن‌جا از تیزر جشنواره و ۱۱ کتابی که منتشر کردیم، رونمایی می‌کنیم. در جشنواره امسال ۲۰ نشست تخصصی داریم که با عنوان نشست‌های مجازی ۳۸-۲۰ با حضور ۸ مدرس ایرانی و ۱۲ مدرس بین‌المللی درباره موضوعات روز بحث و مناظره می‌کنیم و محوریت زیادی به موضوع سینمای تجربی قایل شده‌ایم. ۱۱ عنوان کتاب منتشر کردیم چراکه رویکرد ما مبتنی بر دانش‌افزایی است.»

در پایان این نشست، از پوستر سی‌وهشتمین‌جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با طراحی احسان برآبادی، توسط مهیار جوادی‌فر، نماینده اهالی رسانه رونمایی شد.

سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) برگزار می‌شود. این رویداد برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران واجد شرایط تایید آکادمی اسکار شناخته و معرفی شده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.