انقلاب در حوزه درمان با فناوری mRNA؛ از واکسن‌ کرونا تا درمان سرطان!

محققان در مطالعات اخیر خود به نتایج شگفت انگیزی در مورد کارآیی واکسن‌های کرونای مبتنی بر فناوری mRNA دست یافتند.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران، همه گیری ویروس کرونا منجر به ساخت و تولید واکسن‌هایی مبتنی بر فناوری mRNA شده است.

این نوع واکسن‌ها جدید هستند، اما محققان ده‌ها سال است تلاش می‌کنند تا نحوه استفاده از RNA پیام رسان را برای سایر واکسیناسیون‌ها و درمان بیماری‌ها از ایدز گرفته تا سرطان کشف کنند.

RNA چگونه کار می‌کند؟

وظیفه RNA پیام رسان در بدن کمک به ارائه دستورالعمل‌های خاص از DNA به سلول‌هاست.

در مورد واکسن‌های تولید شده در آزمایشگاه به سلول‌های انسانی می‌گوید که آنتی ژن یا همان پروتئین‌هایی مشابه پروتئین‌های موجود در ویروس کووید-۱۹ بسازند؛ به لطف آنتی ژن‌ها، سیستم ایمنی فرد یاد می‌گیرد که چگونه با ویروس مبارزه کرده و در صورت ورود ویروس کرونا به بدن خنثی شود، بعد از اینکه سلول‌ها این پروتئین‌ها را ایجاد می‌کنند، بدن دستورالعمل‌های mRNA را تجزیه کرده و از آن‌ها خلاص می‌شود.

چنین ارتباط مستقیم با سلول‌ها در نوع خود انقلاب محسوب می‌شود؛ واکسن‌های کلاسیک با هدف ایجاد واکنش ایمنی با تزریق شکل خنثی شده ویروس یا آنتی ژن‌ها به سیستم انجام می‌شوند.

اولین پیشرفت بزرگ، در اواخر دهه ۱۹۷۰، استفاده از mRNA برای ایجاد پروتئین در سلول‌های لوله آزمایش بود. یک دهه بعد، دانشمندان توانستند نتایج مشابهی را در موش‌ها به دست آورند، اما mRNA همچنان دو اشکال عمده به عنوان یک ابزار پزشکی داشت.

به عنوان یک نکته سلول‌های موجودات زنده در برابر mRNA مصنوعی مقاومت کرده و باعث ایجاد یک واکنش ایمنی خطرناک می‌شوند؛ علاوه بر این مولکول‌های mRNA شکننده هستند و تحویل آن‌ها بدون تغییر در سیستم را دشوار می‌کند.

در سال ۲۰۰۵ محققان کاتالین کاریکو و درو وایسمن از دانشگاه پن ایالت یک مطالعه پیشگامانه را منتشر کردند که نشان می‌داد یک پاکت چربی یا مولکول چربی می‌تواند بدون هیچگونه اثر منفی، mRNA را با خیال راحت منتقل کند.

این تحقیقات در جامعه داروسازی سرو صدای زیادی به پا کرد و شرکت‌های نوپایی که به درمان mRNA اختصاص داده بودند، در سراسر جهان ظاهر شدند.

mRNA دیگر چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

دانشمندان بر روی ایجاد واکسن mRNA برای بیماری‌هایی مانند آنفلوانزای فصلی، هاری و زیکا و همچنین مواردی که تا به امروز در برابر واکسن مقاوم بوده‌اند، از جمله مالاریا و ایدز، کار کرده‌اند.

محققان همچنین آزمایش درمان‌های شخصی را روی بیماران سرطانی با استفاده از نمونه‌های پروتئین موجود در تومور‌های خود برای ایجاد mRNA تخصصی آغاز کرده‌اند، این باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن سلول‌های سرطانی خاصی را هدف قرار دهد.

نوربرت پردی، بیوشیمیست دانشگاه پنسیلوانیا گفت: بستر mRNA همه کاره است، هر پروتئینی را می‌توان به عنوان mRNA کدگذاری کرد، بنابراین برنامه‌های کاربردی بالقوه زیادی وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.