داروی رمدسیویر تاثیر کمی بر موارد شدید کووید-۱۹ دارد

سازمان جهانی بهداشت با اشاره به نتایج یک آزمایش ۶ ماهه از درمان‌های کووید-۱۹ ، اعلام کرد: نتایج این مطالعه «شواهد قطعی» نشان داده است که داروی «رمدسیویر» و «هیدروکسی کلروکین» تأثیر کمی بر درمان موارد شدید کووید-۱۹ دارد و یا هیچ تاثیری بر درمان این بیماران ندارد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از ایرنا، سازمان جهانی بهداشت در مطالعه ای که به گفته این سازمان بزرگترین آزمایش کنترل درمان های کووید-۱۹ است، داروهای «رمدسیویر» و سه داروی دیگر به نام های «هیدروکسی کلروکین»، «لوپیناویر» و «اینترفرون» مورد آزمایش قرار گرفت. این آزمایش در واقع بخشی از تحقیقات سازمان بهداشت جهانی برای تعیین اثر بخشی داروهای موجود در درمان کووید-۱۹ بود.

سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در یک جلسه مطبوعاتی که در مقر این سازمان در ژنو برگزار شد، گفت: نتایج این مطالعه نشان می دهد داروهای یاد شده بر میزان مرگ و میر و بهبودی بیماران کرونایی بستری در بیمارستان تاثیر اندکی داشته و یا هیچ تاثیری نداشته اند.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: این مطالعه بیماران کرونایی در بیش از ۳۰ کشور را در برگرفته است، تأثیرات این روش‌های درمانی را بر میزان کلی مرگ و میر و نیاز پیدا کردن این بیماران به دستگاه های کمک تنفسی و مدت زمان بستری آنها را تا رسیدن به وضعیت بهبودی مورد بررسی قرار داد.

مطالعات قبلی استفاده از سه داروی دیگر هیدروکسی کلروکین، لوپیناویر و اینترفرون را رد کرده بود. اما یافته های آزمایش بالینی داروی رمدسیویر که توسط موسسه ملی بهداشت آمریکا (NIH) در ماه آوریل انجام شد، نشان می داد استفاده از این دارو سرعت بهبودی افراد مبتلا به موارد شدید کووید-۱۹ را تسریع می کند.

شرکت آمریکایی Gilead Sciences سازنده داروی رمدسیویر، با انتشار خبر نتایج مطالعه سازمان بهداشت جهانی، شاهد افت قیمت سهام خود بود.  این شرکت در بیانیه ای اعلام کرد: داده های این مطالعه متناقض به نظر می رسند. این یافته ها زودهنگام هستند. این شرکت به نتایج سایر مطالعات، مانند مطالعه موسسه ملی بهداشت آمریکا اشاره کرد که مزایای این دارو را تایید کرده بود.

رمدسیویر از مجموعه داروهایی بود که اوایل ماه میلادی جاری برای درمان «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا مورد استفاده قرار گرفت.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.