افزایش تحرکات بازیگران برجام؛ پرونده هسته‌ای ایران موضع گفت‌وگوها در منطقه!

در روزهای اخیر بحث درباره پرونده هسته‌ای ایران در منظقه و آمریکا بالا گرفته است.

به گزارش تازه‌نیوز، شرق نوشت: برخلاف گزارش‌های متعدد، سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا دیروز اعلام کرد پنجشنبه و در بروکسل بین اتحادیه اروپا و ایران گفت‌وگویی در کار نخواهد بود.

ماسرالی افزود: «در این مرحله نمی‌توانیم تأیید کنیم که چه زمانی چنین جلسه‌ای برگزار می‌شود و آیا اصلا برگزار می‌شود یا نه». این خبر در حالی از سوی این مقام اتحادیه اروپا اعلام شد که خبر دیدار و گفت‌وگو بین طرف ایرانی و نمایندگان اتحادیه اروپا، از هفته گذشته و در پی سفر انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده این اتحادیه در گفت‌وگوهای احیای برجام به تهران اعلام شده بود.

در واقع پس از دیدار مورا با علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران، اعلام شد که دو طرف گفت‌وگوهایی را که در تهران انجام داده‌اند، در بروکسل ادامه خواهند داد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران که این هفته برای گفت‌وگو درباره وضعیت مذاکرات احیای برجام به جلسه غیرعلنی مجلس رفته بود نیز درباره این دیدار صحبت کرده بود.

این خبر در حالی از سوی ماسرالی مطرح می‌شود که در روزهای گذشته، حتی برخی رسانه‌ها چنین نشستی را به‌عنوان جایگزین مذاکرات احیای برجام در وین مطرح کرده بودند، هرچند این ادعا توسط برخی از بازیگران برجام رد شد. ازجمله میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین که به نمایندگی از کشورش در مذاکرات احیای برجام نیز حضور داشت، تأکید کرده بود که نشست بروکسل اصلا نمی‌تواند جایگزین یا ادامه‌دهنده گفت‌وگوهای وین باشد اما در همین اظهارنظر او نیز، اصل برگزاری نشست در بروکسل بین ایران و طرف اروپایی عملا تأیید شده بود.

گفت‌وگوها در بروکسل درباره چیست؟

علاوه‌براین، دو نفر از نمایندگان مجلس ایران بعد از جلسه غیرعلنی با امیرعبداللهیان تا جایی پیش رفتند که اعلام کردند پنجشنبه در بروکسل، مذاکرات احیای برجام از سر گرفته خواهد شد، هرچند ساعاتی بعد از اعلام این موضوع سخنگوی وزارت خارجه با رد غیرمستقیم ادعای این دو نماینده مجلس تأکید کرد این نشست در ادامه صحبت‌های باقری و مورا در تهران، بین ایران و اتحادیه اروپا برگزار می‌شود.

گفت‌وگوهای احیای برجام در وین که از اوایل سال جاری خورشیدی شروع شده بود، در دوران دولت حسن روحانی و وزارت خارجه محمدجواد ظریف، با حضور سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وقت وزیر خارجه به‌عنوان نماینده ایران تا شش دور ادامه پیدا کرده بود.

از اواسط خرداد مقامات ایران بارها و به شکل صریح و ضمنی بیان کردند که این مذاکرات به آستانه کسب نتیجه رسیده و بر سر همه موضوعات توافق حاصل شده است. اما با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، روند این نشست‌ها متوقف شد و بدون اعلام رسمی، ادامه کار موکول به شکل‌گیری دولت جدید برآمده از این انتخابات شد. اما در دولت سیدابراهیم رئیسی با حضور حسین امیرعبداللهیان به‌عنوان وزیر خارجه ایران، در هفته‌های گذشته همچنان ایران به مذاکرات احیای برجام بازنگشته و هنوز ترکیب تیم مذاکره‌کننده نیز مشخص نشده است. تنها در هفته‌های اخیر اظهارنظرهای مقامات وزارت خارجه به‌ویژه سخنگوی این وزارتخانه نشان داد که برخلاف برخی گزارش‌ها، بنا نیست پرونده هسته‌ای، دوباره از وزارت خارجه گرفته شده و به شورای عالی امنیت ملی تحویل داده شود و ظاهرا برنامه دولت این است که وزارت خارجه جدید، خود بقیه مسیر وزارت خارجه پیشین را به دست بگیرد و گفت‌وگوهای احیای برجام را دنبال کند.

رد برگزاری نشست در بروکسل برای گفت‌وگو با ایران از سوی دیگر در حالی انجام می‌شود که در روزهای گذشته، تحرکات دیگر بازیگران برجام در این رابطه افزایش داشته است. علاوه ‌بر سفر هفته گذشته مورا به تهران، دیروز خبر رسید که رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای گفت‌وگو با وزیر خارجه و دیگر مقامات آمریکا راهی واشنگتن می‌شود. همچنین فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی در روزهای گذشته برای دیدار با مقامات آمریکا و گفت‌وگو درباره پرونده ایران راهی واشنگتن شد و از سوی دیگر، سفر به عربستان، امارات متحده عربی و قطر برای گفت‌وگو در همین رابطه در دستور کار رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران قرار گرفت.

این مطالب را هم بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.