موتورسواری و دوچرخه‌سواری برای زنان هیچ منع شرعی ندارد

فاضل میبدی گفت: متاسفانه عده‌ای در مملکت اسلامی از اسلام سواستفاده می‌کنند. محدودیت‌هایی برای افراد قائل می شوند و عرصه دین را بر مردم تنگ می‌کنند.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از مدارا، فاضل میبدی در مورد موتورسواری زنان گفت:

محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشگاه مفید در مورد مشکل شرعی موتورسواری زنان که برخی به آن اشاره می‌کنند، گفت: «موتورسواری زنان به هیچ وجه مشکل شرعی ندارد. حتی اگر شک داشته‌باشیم، بر اساس قاعده اسلام، اصل بر حلال بودن است. شما به هر چه شک دارید، اصل بر این است که اشکال ندارد و حلال است. همان‌طور که اصل بر برائت و بیگناهی انسان است. هیچ مبنای شرعی و عرفی و قانونی وجود ندارد که بر اساس آن دوچرخه‌سواری یا موتورسواری حرام باشد. زنان همان‌طور که رانندگی می‌کنند یا همان‌طور که سوار بر اسب می‌شوند، می‌توانند دوچرخه‌سواری و موتورسواری نیز بکنند. چه فرقی دارد؟ پلیس که می‌گوید قانون می‌خواهد، اشتباه می‌کند. اصل بر این است که قانون نخواهد. اصل بر این است که جایز باشد.  کاری که اصل آن بر حلیت است برای چه قانون نیاز داشته‌باشد.»

او همچنین با اشاره به سوارکاری زنان در طول تاریخ ادامه داد: «نه تنها در طول تاریخ بلکه الان هم اگر به روستاها سر بزنید، زنان کشاورزی می‌کنند، سوار الاغ و اسب می‌شوند و همه کارهایی که مردها می‌کنند را انجام می‌دهند. به هر حال سوار شدن بر مرکب چه از نوع جاندار و حیوان چه از نوع موتور و ماشین هیچ فرقی با هم نمی‌کند.»

فاضل میبدی افزود: «متاسفانه عده‌ای در مملکت اسلامی از اسلام سواستفاده می‌کنند. محدودیت‌هایی برای افراد قائل می شوند و عرصه دین را بر مردم تنگ می‌کنند. اخیرا شنیدم امام جمعه اصفهان گفته‌بود اگر کسی ریش ندارد نباید برای شهرداری کاندیدا شود. این چه ادله‌ای است. هیچ دلیل محکمی وجود ندارد که اگر مرد ریشش را بتراشد گناهی مرتکب شده‌است. تراشیدن ریش برای مرد ‌نه گناه صغیره و نه گناه کبیره نیست.»

این روحانی همچنین مطرح کرد: «برخی یا جاهل‌اند یا متملق و چاپلوس که می‌خواهند در ظاهر شرع دستکاری کنند. قانون شرعی باید مبنای محکمی داشته‌باشد وگرنه تبدیل به بدعت می‌شود. مثلا گفته می‌شد که زنان فقط می‌توانند از اموال غیرمنقول شوهر ارث ببرند. یعنی یک زن مظلوم بعد از سال‌ها زندگی، پس از این که شوهرش فوت می‌کرد از زمین و خانه و … ارث نمی‌برد و مثلا اگر آن مرد پول داشت به زنش به ارث می‌رسید. این ظلم به زنی بود که باید حالا فرزندانش را هم به تنهایی بزرگ می‌کرد. در مورد حجاب هم برخی صحبت‌هایی که وجاهت شرعی و قانونی ندارد،‌ می‌شنویم. مثلا در برخی اداره‌ها تاکید می‌کنند که زن باید حتما چادر سر کند. این اجحاف است. کجای اسلام فقط تاکید کرده که باید زن چادر به سر کند؟ این خلاف شرع است. در اسلام تنها بر حجاب تاکید شده‌است. در نهایت باید تاکید کنم که نه موتورسواری و نه دوچرخه‌سواری هیچ فرقی با اسب سواری و الاغ سواری و پشت فرمان اتومبیل نشستن ندارد. هیچ منوعیت شرعی نیز برای آنها وجود ندارد.»
این دو ویدئو را هم ببینید:
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.