قیمت پراید به ۵۰۰ میلیون و دلار به ۸۰ هزار تومان می‌رسد؟

برخی از رسانه‌های سیاسی ادعا کرده‌اند که قیمت پراید به ۵۰۰ میلیون و قیمت دلار به ۸۰ هزارتومان می‌رسد!

به گزارش تازه‌نیوز، بررسی های کارشناسی اقتصاددانان مستقل نشان می دهد که ادعای رسانه های سیاسی درباره پراید ۵۰۰ میلیون تومانی و دلار ۸۰ هزار تومانی واقعیت ندارد و شواهد فنی چنین ادعایی را تایید نمی کند.

اگرچه تعلل دولت رئیسی در حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی باعث شده است تا نرخ ارز میل به بالا رفتن و نوسانات بی پایان ۴ سال اخیر را حفظ کند، اما بانک مرکزی با آزمون و خطا در حال کنترل رشد نقدینگی است و این مساله را از دولت آغاز کرده است که در صورت تسری به نظام بانکی به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

اینکه چرا دلار به ۸۰ هزار تومان نمی رسد معنای روشنی دارد. اگر قیمت دلار فعلی را هم دقیق فرض کنیم و بپذیریم که نرخ ۲۳ هزار تومان برای دلار اصلی بازار عددی منطقی است، برای رسیدن قیمت دلار به ۸۰ هزار تومان باید نقدینگی به ۱۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان برسد که با نرخ رشد سالانه ۱۱۰۰ هزار میلیارد تومان کنونی، به بیش از ۹ سال زمان نیاز دارد و به دولت پانزدهم منتقل می شود.

به نقل از تحریریه، بنابراین، رسیدن قیمت دلار به ۸۰ هزار تومان در ۸ سال آینده شدنی نیست و پراید هم که دیگر تولید نمی شود و بحث کردن بر سر قیمت آن بی معنی است.

این مطالب را هم بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.