نظر مردم درباره رابطه با آمریکا منتشر شد: «نه» به چین و روسیه!

گزارش و نتایج نظرسنجی «نگرش ایرانیان به رابطه با جهان» منتشر شد.

به گزارش تازه‌نیوز، نظرسنجی «نگرش ایرانیان به رابطه با جهان» از تاریخ ۳۰ شهریور تا ۸ مهر ۱۴۰۰ به مدت ده روز انجام گرفت. در این نظرسنجی بیش از ۲۳ هزار پاسخ‌دهنده شرکت کردند. نمونه نهایی مورد استفاده برای تهیه این گزارش، شامل ۲۰.۰۹۷ نفر ایرانی داخل کشور می‌باشد. یافته‌های این گزارش، دیدگاه افراد باسواد بالای ۱۹ سال ساکن ایران (برابر با ٪۸۵ افراد بزرگسال در ایران) را بازتاب ‌می‌دهد و با سطح اعتبار ۹۵٪ و فاصله اعتبار ۵٪ قابل تعمیم به این جامعه هدف است.

بر طبق نتایج این نظرسنجی، ۵۵٪ جامعه موافق تعلیق غنی‌سازی اورانیوم جهت رفع تحریم‌ها هستند. در مقابل حدود ۲۷٪ معتقدند، حتی با وجود تحریم‌ها، ایران باید به غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهد. ۵۶٪ جامعه با برنامه هسته‌ای تنها برای مصارف صلح‌آمیز موافق هستند. حدود ۱۱٪ با ساخت سلاح اتمی موافقند و از طرف دیگر ۲۷٪ با برنامه هسته‌ای به طور کلی مخالف هستند.

بیش از نیمی از جامعه ایران موافق این مساله هستند که در مذاکرات احیای برجام، علاوه بر برنامه هسته‌ای، دیگر موضوعات مورد اختلاف با غرب هم مورد توافق قرار گیرد. همچنین حدود ۴۲٪ جامعه فکر می‌کنند که معاهده برجام، تا قبل از خروج آمریکا از آن، به نفع مردم ایران بوده است؛ درحالیکه ۳۷٪ جامعه با این دیدگاه مخالفند.

۸۶٪ جامعه معتقدند که «فساد و ناکارآمدی»، بیشترین تاثیر منفی را روی وضعیت کنونی اقتصاد ایران داشته است. از طرف دیگر حدود ۱۰٪ جامعه معتقدند «تحریم‌ها و فشارهای خارجی» عامل اصلی وضعیت کنونی اقتصاد ایران است.

درباره نگاه ایرانیان به کشورها و نهادهای بین‌المللی، حدود ۵۲٪ جامعه به آمریکا نظر مثبت و ۳۹٪ نظر منفی دارند. حدود ۲۵٪ به روسیه و ۲۷٪ به چین نظر مثبت دارند و در مقابل ۶۵٪ به روسیه و ۶۶٪ به چین نظر منفی دارند. حدود ۲۷٪ جامعه به عربستان سعودی نگاه مثبت و ۵۷٪ نظر منفی دارند. درباره انگلیس، ۲۵٪ نظر مثبت و ۶۳٪ نظر منفی ابراز داشته‌اند. ۴۷٪ جامعه به سازمان ملل متحد و ۶۲٪ جامعه به سازمان بهداشت جهانی نظر مثبت دارند.

درباره توافق «همکاری ۲۵ ساله بین ایران و چین»، ۷۱٪ جامعه مخالف و ۱۸٪ موافق این توافق هستند. همچنین ٪۷۱ جامعه با توافق «رژیم حقوقی دریای خزر بین ایران و روسیه» مخالف و ۱۳٪ موافق آن هستند. درباره «توافق‌نامه ۲۰ ساله بین ایران و روسیه» ۶۶٪ مخالف و حدود ۱۵٪ موافق آن هستند.

3 نظر
  1. سعید

    واقعیت جامعه هم همینه اون ده تا پانزده درصد هایی که با وضعیت کنونی و روس و چین موافقند اکثرشان همان هایی هستند که از این وضعیت نهایت چپاول و غارت ورانت خواری رو دارند.

  2. علی

    خب اینهم نظر مردم رهبری که بارای همین مردم رهبرشدی الان چه میگویی

  3. محمودی

    چرا به نظر مردم توجه نمیشه اکثریت جامعه موافق رابطه با آمریکا و حل مشکلات جامعه هست چه اشکالی داره رابطه با اقتدار و برد دو طرف مگه روسیه و چین چه گلی به سرمون زدن کدومشون رای موافق برامون تو مساله هسته ای و تحریم ها دادن ، روسیه پول موشک ازمون گرفت و چند سال بعد اونم بعد از برجام اونا رو تحویل نداد در مورد واکسن کرونا از اون بدتر عمل کرد چرا اصرار به اشتباهات گذشته داریم!

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.