همه چیز درباره آموزش زبان خارجی به کودک

تمایل به یادگیری زبان‌های خارجی در کودک غالباً‌ با اتفاقات خیلی ساده شکل می‌گیرد. کودک کلمه‌ای را به یک زبان خارجی می‌شنود، ذوق می‌کند، آن ‌را تکرار کرده و به خاطر می‌سپارد و درنهایت شما متوجه می‌شوید که او چقدر در یادگیری زبان استعداد دارد.

به گزارش تازه نیوز، قطعاً تسلط به یک زبان خارجی در آینده کودک بسیار موثر خواهد بود؛ اما چگونه می‌توان این استعداد مخفی را شکوفا کرد و از آن در مسیری صحیح استفاده نمود؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

یادگیری زبان خارجی در کودک از چه سنی آغاز شود بهتر است؟

وقتی در سنین ۴ تا ۵ سالگی، متوجه می‌شوید که کودکتان هر کلمه‌ای را که به زبان انگلیسی می‌شنود، با خوشحالی تکرار می‌کند،‌ ممکن است از خود بپرسید آیا زمان یادگیری زبان دوم فرا نرسیده است؟

باربارا بائر، روانشناس اجتماعی و زبان‌شناس توضیح می‌دهد: «بین سنین ۴ تا ۶ سالگی کودک به‌طور طبیعی و بدون ترس از اشتباه، به‌راحتی زبان دوم را می‌آموزد و به نوعی در این زبان غرق می‌شود. به عنوان مثال اگر شما به کشور انگلستان مهاجرت کنید، کودکتان به‌طور طبیعی زبان انگلیسی را در مدرسه یاد می‌گیرد و قادر خواهد بود به این زبان صحبت کند. درحقیقت این زبان، برای او حکم یک زبان خارجی را نخواهد داشت!»

نحوه یادگیری زبان خارجی در کودکان

برای شروع،‌ چندین روش وجود دارد. برای اینکه جادوی زبانی عملی شود، کودک باید مرتباً با این زبان جدید در تماس باشد. پیشنهاد می‌کنیم که درصورت امکان پرستاری برای کودکتان انتخاب کنید که به زبان مورد نظر مسلط باشد و بتواند با این زبان با کودک صحبت نماید. در واقع، یادگیری از طریق تعامل با شخص دومی صورت می‌گیرد.

مساله مهم دیگری که وجود دارد این است که این یادگیری حتماً باید با بازی همراه باشد. فراموش نکنید که هیچ فشار و اجباری نباید پشت این یادگیری باشد. زبان‌شناسان بر ین باورند که وقتی پای یادگیری زبان خارجی در کودکان به میان می‌آید، سکون و یک‌جا نشینی هیچ معنایی ندارد. کودک باید در حین آموزش امکان حرکت و جنب و جوش داشته باشد.

کارگاه‌های سرگرم‌کننده به زبان خارجی

در حین یادگیری زبان، فعالیت‌های سرگرم‌کننده بسیار موثر خواهند بود. از میان این فعالیت‌ها،‌ می‌توان به کارگاه‌های زبان اشاره کرد که معمولاً یک ساعت در هفته برگزار می‌شوند.

باربارا بائر معتقد است: «کودک با این کارگاه‌ها قطعاً فوراً دو زبانه نخواهد شد، اما این موقعیت می‌تواند به شکل‌گیری پایه و اساس زبان در کودک کمک کند. شما همچنین می‌توانید، علاوه بر این کارگاه‌ها، با کودک شعرهای کودکانه به زبان اصلی بخوانید، در مورد کتا‌ب‌های تصویری با هم نظر دهید یا با هم یک کارتون به زبان اصلی ببینید البته این کارتون باید متناسب با سن کودک باشد و مهم‌تر از همه سرعت آن به حدی تند نباشد که رشته کلام از دست خارج گردد. پیشنهاد جالب دیگر این‌که است که ده دقیقه در روز به زبان مورد نظر با کودکتان بازی کنید.

چرا لازم است تا به کودک یک زبان خارجی یاد بدهید

این یادگیری و فراگیری زبانی است که منجر به یادگیری قابلیت‌های دیگر در کودک می‌شود! یادگیری زبان دوم فواید بسیاری برای آینده کودک دربرخواهد داشت. وقتی کودک زبان دیگری را می‌آموزد، با فرهنگ‌های دیگر به راحتی آشنا می‌شود و این امکان را خواهد داشت تا ادبیات اقوام دیگر را مطالعه نماید. این یادگیری، کنجکاوی و دقت کودک را بالا می‌برد.

به همین ترتیب، تسلط بر یک زبان دیگر به او امکان می‌دهد تا هنگام مسافرت با خانواده یا مدرسه، مانند یک بزرگسال، به تنهایی صحبت کند و گلیم خود را از آب بیرون بکشد و آگاهی از صداها و لحن‌های دیگر ممکن است او را در آینده تشویق کند تا صداها و لحن‌های دیگری را نیز بیاموزد! سرانجام، اگر او دو زبانه شود، یعنی بتواند زبانی دیگر را کاملاً صحبت کند و بفهمد، آن وقت او برای یادگیری زبان‌های دیگر نیز مشتاق‌تر و باانگیزه‌تر خواهد بود و بالطبع به راحتی هر زبان دیگری را یاد خواهد گرفت.

اگر شما به زبان دومی تسلط دارید، پشنهاد می‌کنیم که لحظاتی را در روز به آشنا کردن گوش کودکتان با صداها و واژگان این زبان اختصاص دهید. به عنوان مثال می‌توانید سر میز غذا یا زمان حمام کردن را به این مهم اختصاص دهید. فقط به یاد داشته باشید که نباید کودک را خسته کنید تا خطر دل‌زدگی و بی‌حوصله‌گی در میان نباشد!

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.