درمان‌های خانگی برای آکنه و جوش صورت

آکنه یکی از رایج‌ترین مشکلات پوستی است. افرادی که دچار آکنه هستند حاضرند هزینه‌های گزافی را برای مقابله با این جوش‌های آزاردهنده صرف کنند. ما در این مطلب چند درمان خانگی و طبیعی و البته موثر برای بهبود وضعیت آکنه‌ها ارائه می‌دهیم.

به گزارش تازه نیوز، گفتنی  است که در مصرف هریک از این مواد غذایی باید صبور باشید و به‌طور مرتب از این مواد استفاده کنید.

روغن درخت چای

آکنه یکی از مشکلات رایج پوستی است که به دلیل التهاب فولیکول‌های پیلوسباسه(منافد پوستی) بروز می‌کند. استفاده از روغن درخت چای به دلیل دارا بودن خواص ضدالتهابی برای مقابله با آکنه‌ها موثر است البته اثربخشی آن در مقایسه با محلول «بنزوئیل پراکساید ۵درصد» به مرور و آهسته خود را نشان می‌دهد.

برای اینکار توصیه می‌شود چند قطره روغن درخت چای را با ۲۰ تا ۴۰ قطره روغن‌هاماملیس که در فارسی به آن فندق جادوگر گفته می‌شود مخلوط کنید. روزانه این ترکیب را دو بار به آکنه‌ها بزنید. حواستان باشد بیش از این میزان می‌تواند باعث خشکی پوست و تشدید آکنه‌ها شود.

چای سبز

چای سبز حاوی خواص ضدمیکروبی و آنتی‌اکسیدانی است که برای مقابله با آکنه‌ها مفید هستند. کافیست یک فنجان چای سبز دم کرده و خنک کنید و آن را مانند پاک‌کننده صورت به پوست بزنید. همچنین می‌توانید یک عدد چای سبز کیسه‌ای را خیس کرده و روی آکنه‌ها قرار دهید.

عسل

خواص آنتی‌بیوتیکی عسل می‌تواند برای بهبود وضعیت آکنه‌ها موثر باشد. برای اینکار کافیست یک قاشق چای‌خوری عسل را روی آکنه‌ها بزنید. همچنین می‌توانید نصف فنجان عسل را با یک فنجان بلغور جودوسر مخلوط کرده و به عنوان ماسک و به مدت ۳۰ دقیقه روی پوست قرار دهید.

نعنا

نعنا باعث جذب روغن مازادی می‌شود که منافذ پوستی را مسدود کرده و به این ترتیب به بهبود آکنه کمک می‌کند. برای پیشگیری از بروز آکنه می‌توانید دو قاشق غذاخوری نعنای تازه خرد شده را با ۲ قاشق غذاخوری ماست طبیعی و همین میزان بلغور جودوسر را در مخلوط کن بریزید و به‌طور کامل هم بزنید. ماسک به‌دست آمده را به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست قرار دهید و سپس با آب سشت‌وشو دهید.

گیاه اکیناسه

گیاه اکیناسه به‌طور سنتی برای تسریع التیام زخم‌ها و پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوانزا استفاده می‌شود اما خواص آنتی‌باکتریال و ضدالتهابی آن نیز برای مقابله با آکنه مفید است. می‌توانید جوشانده اکیناسه تهیه کنید. دستمال تمیز یا پنبه را به این جوشانده آغشته کرده و به پوست صورت و آکنه‌ها بزنید.

آسپرین

استیل سالیسیلیک اسید موجود در آسپرین تاثیر خوبی در درمان آکنه دارد. این ماده باعث خشک شدن جوش‌ها شده و التهاب را کاهش می‌دهد. برای بهره‌مندی از خواص آسپرین کافیست ۴ عدد قرص را با دو قاشق غذاخوری آب خمیر کنید و آن را روی آکنه‌ها بزنید و در نهایت بشویید.

بابونه

بابونه باعث کاهش التهاب ناشی از آکنه می‌شود. محتویات یک ساشه دمنوش بابونه را داخل مخلوط‌کن یا آسیاب بریزید و مقداری کافی آب به آن اضافه کنید تا به صورت خمیری در بیاید. سپس خمیر را به آکنه‌ها بزنید و بعد از نیم ساعت بشویید. همچنین می‌توانید دو ساشه دمنوش بابونه را با یک لیوان آب جوش به مدت ۱۵ دقیقه دم کنید و اجازه دهید خنک شود. سپس محلول را صاف کرده و با یک گلوله پنبه تمیز آن را به پوست تمیز صورت بزنید.

آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا برای تسکین سوختگی و کاهش آکنه بسیار موثر است و با عفونت مقابله کرده و جای زخم را کمرنگتر می‌کند. کافیست ژل داخل این گیاه سبز را در بیاورید و روی پوست دچار آکنه بزنید. شما می‌توانید ژل خالص و طبیعی آلوئه‌ورا را از داروخانه یا عطاری‌ها نیز تهیه کنید.

لیموترش

لیموترش یک لایه‌بردار، روشن‌کننده و ضدعفونی‌کننده کاملا طبیعی است و باعث کاهش ظاهر نامناسب جای جوش‌ها شده و از تشکیل جوش‌های جدید پیشگیری می‌کند. می‌توانید یک پنبه تمیز را به آب لیموترش آغشته کرده و به‌صورت ضربه‌ای به پوست تمیز و روی آکنه‌ها بزنید. در نهایت با آب سرد آبکشی کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب حاوی اسیدمالیک و اسیدلاکتیک است که باعث لایه‌برداری پوست و درمان آکنه می‌شوند. شما می‌توانید با ترکیب آب و همان مقدار سرکه سیب لوسیونی تهیه کرده و با یک گلوله پنبه تمیز به آکنه‌ها بزنید. یادتان باشد که اینکار در هر بار استفاده باعث سوزش خفیفی روی پوست می‌شود.

موادغذایی اسیدی 

مواد غذایی اسیدی مانند آب مرکبات و سرکه باعث تمیز شدن منافذ پوستی شده و به این ترتیب با آکنه‌ها مقابله می‌کنند. کافیست یک گلوله پنبه تمیز را به این مواد آغشته کرده و به آرامی روی مناطق حاوی آکنه بزنید.

اسیدهای چرب امگا۳

اسیدهای چرب امگا۳ خواص ضدالتهابی دارند و به بهبود پوست آکنه‌دار کمک می‌کنند. توصیه می‌شود مکمل‌های روغن ماهی میل کنید و مصرف ماهی آزاد، تن سفید و تخم کتان را بیشتر کنید.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.