بازی‌های مناسب برای مقابله با چاقی کودکان

ورزش کردن در دوران کودکی با اثرات بی‌تحرکی مقابله کرده و یک استراتژی خوب برای پیشگیری از چاقی کودکان محسوب می‌شود.

به گزارش تازه نیوز، اضافه وزن و چاقی کودکان به‌ویژه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و تغییرات ایجادشده در عادت‌های آنها به یکی از مشکلات رو به افزایش روزگار ما تبدیل شده است. البته نمی‌شود مانع از پیشرفت تکنولوژی شد اما باید کودکان را به تحرک بیشتر تشویق کرد. درست همانند روزگارانی که هنوز گوشی‌های هوشمند دست بچه‌ها نیفتاده بود.

مهم نیست که برنامه‌های تلویزیونی یا بازی‌های ویدئویی چقدر جذاب هستند! ورزش و بازی در هوای آزاد نباید به اولویت دوم تبدیل شود. در این مطلب چند ورزش و بازی بسیار مفید برای تحرک بیشتر کودکان توصیه می‌کنیم.

توصیه‌هایی برای پیشگیری از چاقی کودکان

چاقی کودکان یک مشکل جدی است که عوامل متعددی دارد. به این ترتیب که چندین عامل دست به دست هم می‌دهد تا کودکی دچار اضافه وزن و چاقی شود. از مهمترین این عوامل می‌توان به تغذیه نامناسب، عادت‌های شبانه نادرست و بی‌تحرکی اشاره کرد. شما به عنوان والدین باید حواستان به هر کدام از این عوامل باشد و راهی برای داشتن سبک زندگی سالمتر برای خود و فرزندتان را بیابید.

روش مناسب برای شروع این است که تغذیه‌ای سالم و سرشار از پروتئین و سبزیجات داشته باشید و میزان مصرف مواد غذایی صنعتی را به حداقل برسانید.

در گام دوم عادت خواب فرزندتان را اصلاح کنید و در هر سنی خواب شبانه کامل را در اولویت قرار دهید. فراموش نکنید که کودکان باید حداقل ۸ ساعت بخوابند تا به خوبی استراحت کنند.

توصیه مهم دیگر این است که مدت زمان تماشای تلویزیون و به‌ویژه بازی‌های کامپیوتری و استفاده از تلفن‌های همراه را محدود کنید. بهتر است کودکان را به سمتی هدایت کنید که استفاده از این ابزارها را مدیریت کنند.

در نهایت اینکه زمینه ورزش و بازی در هوای آزاد را برای کودک فراهم کنید. این فعالیت‌های بدنی نه‌تنها برای سلامتی جسمی آنها مفید بوده و باعث پیشگیری از ابتلا به چاقی مفرط در آنها می‌شوند بلکه باعث بهبود سلامت روانی و عاطفی کودکان نیز می‌شوند.

ورزش‌ها و فعالیت‌های مناسب برای جلوگیری از چاقی کودکان

مهمترین مسئله این است که ورزش یا فعالیت جسمانی کودک را متناسب با علاقه او انتخاب کنید. باید مطمئن باشید که فرزندتان با فعالیت بدنی مورد نظر موافق بوده و به آن علاقمند است. چون علاقه و لذت، موتور محرکی برای ادامه هر فعالیت محسوب می‌شود. با وجود اینکه تمام ورزش‌ها خوب هستند اما بعضی از آنها فواید بیشتری برای کودکان دارند:

فوتبال، بسکتبال و والیبال مناسب برای مبارزه با چاقی

این سه ورزش مهیج جزو ورزش‌های پرطرفدار در کل جهان هستند که انتخاب خوبی برای مقابله با بی‌تحرکی و تشویق به زندگی سالم محسوب می‌شوند. از آنجایی که این ورزش‌ها بسیار رایج هستند پیدا کردن محلی برای انجام‌شان کار چندان سختی نیست. کافیست یک توپ و چند نفر همبازی پیدا کنید.فوتبال، بسکتبال و والبیال به دلیل دارا بودن تحرک و هیجان بالا مزایای زیادی برای سلامت کودکان دارند. کودکانی که این ورزش‌ها را انجام می‌دهند تحرک زیادی دارند، انرژی زیادی خرج می‌کنند و همین مسئله به کنترل وزن آنها کمک زیادی می‌کند.

شنا و دوچرخه‌سواری

شنا و دوچرخه‌سواری جزو کامل‌ترین ورزش‌های جهان هستند. البته کودکان برای انجام این ورزش‌ها باید آموزش‌های لازم را ببینند. شنا و دوچرخه‌سوای منظم نه‌تنها دشمن بی‌تحرکی هستند بلکه فواید جسمی و روانی زیادی برای کودکان دارند. باید بدانید که این دو ورزش باعث افزایش مقاومت و قدرت قلب و عروق کودکان می‌شود.

پیاده‌روی و بازی‌های شبیه‌سازی

پیاده‌روی و گشت و گذار در طبیعت جزو اصلی‌ترین فعالیت‌های فیزیکی برای انسان هستند. چون می‌توان در هر ساعتی و در هر مکانی پیاده‌روی کرد. پیاده‌روی یک بهانه عالی برای همراهی با خانواده و تحکیم روابط است. بهتر است فرزندان‌تان را به پیاده‌روی و گشت و گذار در دل طبیعت یا پارک و فضاهای آزاد عادت دهید.

در خصوص بازی‌های شبیه‌سازی مانند مدیریت یک شهر بزرگ، ساخت یک ساختمان بزرگ و غیره حتما برای فرزندتان همبازی پیدا کرده و آنها را تشویق کنید که فعالیت‌های بدنی را با هم انجام دهند. بهترین کار این است که این قبیل بازی‌ها در بیرون از منزل و در هوای آزاد طراحی و اجرا شوند و همراه با تحرک فیزیکی خوبی باشند.

چرا باید در دوران کودکی ورزش کرد؟

ورزش کردن در دوران کودکی با اثرات بی‌تحرکی مقابله کرده و یک استراتژی خوب برای پیشگیری از چاقی کودکان محسوب می‌شود. از طرف دیگر، ورزش باعث تقویت رشد حرکتی-روانی در کودکان شده و مهارت‌های اجتماعی بین فردی آنها را بهبود می‌دهد.

فعالیت‌های جسمانی به معنای انجام یک ورزش حرفه‌ای نیست. داشتن جنب و جوش و تحرک مدائم نیز برای سلامتی مفید است. سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند که در هر مرحله‌ای از زندگی روزانه حداقل ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید.

چاقی کودکان و وظایف شما

شما به عنوان والدین باید با عادت‌های فرزندتان به خوبی آشنا باشید و به او کمک کنید تا عادت‌های سالمی پیدا کند. بخش عمده چاقی کودکان به تغذیه ناسالم و عدم تحرکی بدنی کافی مربوط می‌شود. بنابراین حتما از یک متخصص کمک بگیرید و ورزش و تحرک بدنی روزانه را در برنامه فرزندتان بگنجانید. چون تنها راه ارتقای سلامتی آنها محسوب می‌شود.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.