اثرات گاز اگزوز ماشین بر سلامتی چیست؟

انتشار گازهای خروجی خودرو شامل دی‌اکسید ‌کربن، بخار آب، اکسیدهای نیتروژن، مونوکسید ‌کربن، دی‌اکسید‌گوگرد، ذرات معلق (PM) و هیدروکربن‌های مختلف از جمله هیدروکربن‌های چند حلقه‌ای معطر (PAH) و ترکیبات آلی فرار است.

به گزارش تازه نیوز، در مجموع، این گازهای خروجی از اگزوز خودروها به عنوان یک خطر بالقوه برای سلامتی در نظر گرفته شده‌اند، در حالی که استانداردهای فزاینده‌ای در بسیاری از نقاط جهان به طور نامحدود اعمال می‌شود.

ذرات معلق در هوا و سلامت بدن

مطالعات رابطه بین ذرات معلق و اثرات نامطلوب سلامتی را با تمرکز بر قرار گرفتن در معرض ذرات معلق کوتاه‌مدت یا بلند‌مدت نشان داده است. ذرات معلق ناشی از واکنش‌های شیمیایی بین آلاینده‌های مختلف است و نفوذ ذرات بستگی به اندازه آنها دارد. ذرات معلق شامل ذرات با قطر کمتر ۱۰ میکرون به نام  ۱۰ PM و ذرات بسیار ریز با قطرهایی است که عموماً ۲.۵ میکرون و کوچکتر هستند که PM ۲.۵ نام دارند.

PM ۱۰ می‌تواند پس از استنشاق به ریه‌ها حمله کرده و به جریان خون برسد. ذرات ریزتر، PM ۲.۵ خطرات بیشتری برای سلامتی ایجاد می‌کنند زیرا می‌توانند بیشتر در نواحی انتهایی برونشیال و همچنین برونشیول‌های انتهایی و آلوئول‌ها نفوذ کنند. چندین مطالعه اپیدمیولوژیک نشان داده است که قرار گرفتن کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت در معرض PM ۲.۵منجر به فارنژیت بینی می‌شود و قرار گرفتن در بلند‌مدت به ویژه با بیماری‌های قلبی‌عروقی و مرگ‌ومیر نوزادان مرتبط است.

علاوه بر این اثرات، بیماریهای تنفسی و اثرات بد بر سیستم ایمنی بدن نیز به عنوان پیامدهای مزمن بلندمدت در نظر گرفته می‌شوند. افرادی که از ذات‌الریه، دیابت، آسم، بیماری‌های تنفسی و قلبی‌عروقی رنج می‌برند، بیشتر در معرض خطرات ناشی از ذرات معلق آلاینده هستند.

اثرات کوتاه‌مدت و بلند‌مدت آلودگی

اثرات کوتاه‌مدت آلودگی موقتی است و از ناراحتی‌های ساده مانند سوزش چشم، پوست، بینی و گلو و علائم حاد مانند سرفه، خس‌خس سینه، مشکلات تنفسی و سفت شدن قفسه سینه متغیر است. عوارض کوتاه‌مدت شدیدتر شامل آسم، ذات‌الریه، برونشیت و مشکلات ریوی و قلبی است. قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض این آلاینده‌ها می‌تواند این علائم را تشدید کند و باعث ایجاد اثرات گسترده بر باروری، عصبی و تنفسی شود. می‌تواند در انواع مختلف سرطان و در موارد نادر، مرگ به اوج خود برسد. مرگ‌ومیر به دنبال اثرات طولانی‌مدت قرار گرفتن در معرض مزمن به طور فزاینده‌ای افزایش می‌یابد. عوارض بلندمدت در افرادی که حالت بیماری مستعد دارند بیشتر محتمل است.

اگرچه اثرات کوتاه‌مدت و بلندمدت از انتشار گازهای خروجی خودروها بر سلامتی به طور مسلم قوی است، اما ماهیت آسیب به سلول‌ها بستگی به جزء آلاینده درگیر، منبع و غلظت آن دارد. اثرات سلامتی نیز به کشور، فصل، منطقه و زمان مربوط می‌شود.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.