ترفندهایی برای داشتن یک آشپزخانه کاملا بهداشتی

حتما تا به حال به این توجه کرده‌اید که حال و هوای آشپزخانه چقدر می‌تواند در فضای داخل خانه موثر باشد.

به گزارش تازه‌نیوز، وقتی فضای آشپزخانه سالم نباشد یا دچار آلودگی و بی‌نظمی باشد، حتی کوچک‌ترین کارها مثل تهیه‌ی صبحانه نیز عذاب آور می‌شود. به هر حال ریخت و پاش و کثیف‌ شدن آشپزخانه امری غیر قابل اجتناب است. مهم این است که چگونه و با چه وسایلی آن را به مکان سالم‌تری تبدیل کنیم و اجازه ندهیم آلودگی در آن نفوذ کند.

۱. از یک اجاق گاز جدید استفاده کنید
اجاق گازها میزان دی اکسید نیتروژن داخل ساختمان را افزایش می‌ دهد. این ماده شیمیایی مجاری تنفسی کودکان، به ویژه کودکان مبتلا به آسم را تحریک می‌کند. به جای آن از یک اجاق صفحه شیشه‌ای حرارتی استفاده کنید. آنها هیچ ماده شیمیایی را در هوای خانه منتشر نمی‌کنند. سطوح صاف اجاق باعث راحت تمیز کردن آن می‌شود.

۲. آشپزخانه تان تهویه داشته باشد
اجاق گاز و پخت و پز در دمای بالا می‌تواند گازهای مضر را در فصای خانه آزاد کند. یک آشپزخانه با تهویه مناسب می‌تواند به دفع این گازها کمک کند. هنگام آشپزی در دمای بالا، از هود استفاده کنید، پنجره را باز کنید یا هود اجاق را روشن کنید.

۳. موارد احتیاط استفاده از ظروف نچسب
پوشش روی تابه‌های نچسب ممکن است حاوی مواد شیمیایی باشند که خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها و مشکلات تیروئید و ایمنی را افزایش می‌دهند. دمای بالا می‌تواند این مواد مضر را در هوایی که تنفس می‌کنیم، آزاد کند. از این ظروف برای استفاده با حرارت کم یا متوسط استفاده کنید. قابلمه‌های خراشیده را دور بریزید. پوشش داخلی قابلمه وارد مواد غذایی می‌شود. برای پخت و پز ایمن در هر درجه حرارتی، از ظروف چدن، مسی یا فولادی ضد زنگ استفاده کنید.

۴. فیلتر آب نصب کنید
بعضی از منابع آب، مواد شیمیایی ناسالم یا فلزاتی مانند سرب را در خود دارند. دستگاه فیلتر کمک می‌کند تا این آلودگی‌ها در آب کاهش یابد. شیرهای ورودی را انتخاب کنید که لوله آب آن از بیرون منزل وارد می‌شود. پارچ‌های فیلتر دار یا فیلترهای یخچال ممکن است طعم آب را تغییر دهند اما نوشیدن آب را بی‌خطر نمی‌کند.

۵. غذا را در ظروف پلاستیک نریزید
بیس فنول A(BPA)، ماده شیمیایی موجود در ظروف پلاستیکی، می‌تواند به سلامت مغز نوزادان و کودکان آسیب برساند و فشار خون را در بزرگسالان افزایش دهد. به دنبال پلاستیک‌های قابل بازیافت با کدهای ایمن و بدون BPA با کدهای، ۱، ۲، ۴ یا ۵ باشید. ظروف با کد ۳، ۶ یا ۷ ممکن است حاوی BPA، وینیل یا سایر مواد شیمیایی مضر باشند.

۶. فقط از ظروف مخصوص مایکروویو استفاده کنید
پلاستیک موجود در ظروف نگهداری مواد غذایی ممکن است خراب شود اگر آن را در مایکروویو قرار دهید و باقیمانده غذاها را گرم کنید. دمای بالا باعث خراب شدن پلاستیک می‌شود. برای اطمینان از سلامت آن، مواد غذایی را در ظروف پلاستیکی و داخل مایکروویو نگذارید.

۷. از تخته مخصوص خرد کردن استفاده کنید
گوشت یا مرغ خام ممکن است باکتری‌های مضر مانند سالمونلا را منتشر کند. اگر دوست دارید بوقلمون خام را روی تخته خرد کنید، از خرد‌کن‌های شیشه‌ای، سرامیکی یا سنگی استفاده کنید. اگر از تخته برش چوبی استفاده می‌کنید، از جنس بامبو باشد. بامبو نسبت به سایر چوب‌ها در برابر جذب باکتری‌ها سخت تر و مقاوم‌تر است.

۸. صفحه‌های خردکن را کاملا تمیز کنید
بعد از هر بار استفاده، صفحه خردکن را با آب گرم و صابون بشویید. همچنین می‌توانید آن را در محلول ۱ قاشق غذاخوری مایع سفید کننده در ۱ گالن آب خیس کنید، سپس با آب تمیز شستشو داده و با دستمال تمیز خشک کنید. تخته‌های پلاستیکی، شیشه‌ای یا چوبی را نیز می‌توانید در ماشین ظرفشویی بشویید.

۹. حوله‌های کاغذی چند لایه
از حوله‌های پارچه‌ای رنگارنگ برای پاک کردن روی میز استفاده نکنید. حوله‌های پارچه‌ای حتی اگر خوب هم شسته شوند، می‌توانند باکتری‌هایی مانند سالمونلا را به خود جذب کنند. برای پاک کردن سطوح آشپزخانه از حوله‌های کاغذی یا حوله‌های پارچه‌ای تمیز و نو استفاده کنید. حوله‌های پارچه‌ای را قبل از استفاده مجدد در مواد سفید کننده یا ضد عفونی کننده بشویید.

۱۰. یخچال را تمیز کنید

یخچال را مرتبا تمیز کنید. رطوبت داخل یخچال را بلافاصله تمیز کنید. اگر غذاهایی هست که چندین بار گرم شده است، همه را دور بریزید. کشوها و قفسه‌ها را درآورده و در آب گرم و صابون یا محلول سفید کننده و آب تمیز بشویید. داخل یخچال را نیز بشویید. با حوله کاغذی یا حوله‌های پارچه‌ای تمیز خشک کنید.

۱۱. دمای یخچال را تنظیم کنید
برخی یخچال را در دمای خیلی گرم تنظیم می‌کنند تا از رشد باکتری در غذاها جلوگیری کند. مطمئن شوید که درجه حرارت بیشتر از ۴۰ درجه فارنهایت نباشد. دمای فریزر را صفر کنید تا از غذاهای منجمد محافظت شود.

۱۲.تمیز کردن مخزن دستگاه های برقی
آیا موادغذایی را در ظروف مخزن دار خرد می‌کنید؟ باکتریها در کف آن کمین می کنند. ماهی یکبار، داخل مخزن و محافظ لاستیکی آن را با یک برس دسته‌دار و پودر تمیز کننده کلردار بشویید. نیازی به آبکشی نیست. بگذارید پاک‌کننده تا دفعه دیگری که از آسیاب استفاده می‌کنید، برای از بین بردن میکروب‌ها در مخزن باشد.

۱۳. ابزارهای سالم در آشپزخانه
با استفاده از ابزارهای مناسب آشپزخانه، می‌توانید میان وعده و وعده‌های غذایی سالم‌تری را تهیه کنید. دستگاه مخلوط‌کن یک ترکیب گیاهی از سبزیجات و کدو سبز را به مخلوطی تبدیل می‌کند که جایگزین ماکارونی بسته‌بندی شده مغذی است. دستگاه خشک‌کن، میوه‌های تازه را به میان وعده‌های خشک و ترد تبدیل می‌کند. دستگاه غذاساز که گل کلم خام را به برنج گیاهی کم کربوهیدرات مخصوص غذاهای سرخ شده تبدیل می‌کند.

۱۴. در ساختن آشپزخانه از مواد باکیفیت استفاده کنید
آشپزخانه تان را نو کنید، از مواد سالم‌تری برای کابینت‌ها استفاده کنید. برخی از کابینت‌های چوبی حاوی فرمالدئید سمی است که ممکن است در خطر ابتلا به سرطان نقش داشته باشد. کابینت‌های بدون فرمالدئید یا کم فرمالدئید را انتخاب کنید. صفحه میز گرانیت، سنگی یا چوب فشرده نسبت به سایر میزهای چوبی که ممکن است فرمالدئید را ساطع کند، ایمن‌ترند.

منبع: سلامت

 بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.