بیشتر گل‌کلم بخورید؛ کم‌کالری اما سرشار از ریزمغذی‌

گل‌کلم، یکی از سبزیجات مغذی پاییزی است که به حفظ سلامت قلب، پیشگیری از بروز سرطان‌ها و پاکسازی بدن کمک می‌کند.

به گزارش تازه‌نیوز، گل کلم سرشار از ویتامین‌های C، B9، K و سلنیوم است و به دلیل کالری کمی که دارد، می‌تواند انتخاب خوبی برای افراد طی دوران رژیم لاغری باشد.

۱. حفظ سلامت مغز
گل‌کلم سرشار از کولین یا ویتامین B۴ است که نقش مهمی در حفظ سلامت مغز دارد. از همین‌رو، مصرف گل‌کلم در دوران بارداری برای تحریک فعالیت مغز جنین به‌خصوص قابلیت‌های شناختی و حافظه موثر است. گل‌کلم همچنین حاوی ترکیبی به‌نام آلیسین است که در کاهش کلسترول خون و پیشگیری از بروز سکته‌های مغزی نقش دارد. مصرف منظم گل‌کلم به پیشگیری از تحلیل عملکرد مغز ناشی از افزایش سن و مواجهه با ترکیبات سمی نیز کمک می‌کند.

۲. پاکسازی بدن
گل‌کلم حاوی مقدار زیادی آب و پتاسیم است و از طرفی سدیم کمی دارد. به‌همین دلیل، تاثیر دیورتیک دارد و دفع مایعات جمع‌شده در بافت‌ها را تسهیل می‌‌کند. این خاصیت برای افرادی که فشار خون بالا دارند بسیار عالی است زیرا با افزایش حجم ادرار، فشار خون تنظیم می‌شود. گل‌کلم در پاکسازی بدن نیز نقش دارد و به دفع سریع‌تر ترکیبات سمی و مضر مانند اسیداوریک هم کمک می‌کند.

۳. تسهیل گوارش
گل‌کلم به‌خاطر فیبرهای فراوان خاصیت ملین دارد و گوارش را تسهیل می‌کند. گل‌کلم حاوی ترکیبی به‌نام گلوکورافانین است که نقش محافظتی از معده و روده‌ها در برابر زخم و سرطان‌ها دارد.

۴. پیشگیری از سرطان
سولفورافان ترکیبی گوگردی است که توانایی نابودی سلول‌های عامل بسیاری از انواع سرطان را دارد و به مقدار فراوان در گل‌کلم وجود دارد. مصرف گل‌کلم همچنین به تاخیر رشد توده‌های سرطانی نیز کمک می کند و حتی بعضی مطالعات از تاثیر آن در کنترل سرطان حکایت دارد. ترکیبات دیگری مانند ایندول‌ها و ایزوتیوسیانات‌ها نیز در پیشگیری و بهبود سرطان‌های سینه، پروستات، کولون، مثانه، کبد و ریه موثر هستند.

۵. کمک به کاهش وزن
کالری پایین و ریزمغذی‌های فراوان گل‌کلم باعث شده تا انتخاب خوبی طی دوران رژیم لاغری باشد. فیبرهای موجود در گل‌کلم نیز احساس سیری طولانی ایجاد می‌کند و در کنترل اختلالات تغذیه‌ای مانند تمایل به پرخوری تاثیر دارد.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.