بهترین خوراکی‌های چاق‌کننده چیست؟

معمولا بسیاری از افراد در تلاش برای کاهش وزن هستند اما نباید فراموش کرد که بعضی دیگر نیز تمایل دارند به‌طور صحیح و پایدار چاق شوند تا به وزن ایده‌آل شان برسند.

به گزارش تازه نیوز، در این مطلب، به معرفی مواد غذایی اشاره خواهیم کرد که عادت به خوردن شان نه تنها وضعیت تغذیه فرد را بهبود می بخشد بلکه در افزایش وزن سالم موثرند.

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ منبع غنی پروتئین است که اسیدهای آمینه آن کاملا متناسب با نیازهای انسان برای تامین پروتئین به‌خصوص در سطح عضلات است. خوردن تخم‌مرغ برای افراد خیلی لاغر مفید است و به تقویت عضلات کمک می‌کند.

گوشت و ماکیان

پروتئین‌های گوشت و ماکیان از نظر اسیدهای آمینه ضروری متعادل هستند و در صورتی که تامین انرژی کافی باشد، باعث افزایش حجم عضلات می‌شود. این مواد غذایی همچنین بهترین منابع ویتامین‌های B۶، B۱۲ و روی هستند که این ریزمغذی‌ها در سنتز پروتئین‌های بدن نقش دارند.

ماهی

ماهی نیز سرشار از پروتئین برای رشد و تقویت بافت عضلانی لازم است. ماهی‌های چرب مقدار زیادی  ویتامینD دارند که براساس مطالعات این ویتامین باعث سنتز پروتئین‌های عضلات و تقویت اثر انسولین پس از صرف غذا می‌شود. ویتامین B۶ فراوان در ماهی نیز در متابولیسم پروتئین‌ها موثر است.

شیر 

مصرف شیر و لبنیات پس از تمرین های جسمانی به افزایش عضلات کمک می‌کند. پروتئین‌‌های موجود در شیر و لبنیات سرشار از اسیدهای آمینه ضروری به‌خصوص لوسین هستند که برای سنتز پروتئین‌های عضلات ضروری است. شیر حاوی اسیدهای آمینه‌ای به‌نام “پروتئین وِی” یا “آب‌پنیر” است که ۳۰ دقیقه پس از مصرف جذب می‌شود. شیر همچنین پروتئینی به‌نام کازئین دارد که به بدن کمک می‌کند تا سایر پروتئین‌ها را طی ۵ تا ۷ ساعت بازسازی کند. افرادی که قصد افزایش وزن دارند، بهتر است که پس از انجام تمرین های ورزشی نیم‌لیتر شیر یا ماست میل کنند.

پنیر

پنیر ۲۰ تا ۳۰ درصد پروتئین دارد که برای تولید و ترمیم بافت عضلانی ضروری است و پس از ۲ تا ۵ ساعت در بدن جذب می‌شوند. همچنین، پنیر جزء بهترین منابع کلسیم، روی و ویتامین B۹ است که ریزمغذی‌های ضروری در سنتز پروتئین‌ها هستند.

سویا

سویا و مشتقات آن منابع پروتئین هستند که کیفیت آن تقریبا مشابه گوشت و ماهی است و منیزیم بالای این خوراکی‌ها برای سنتز پروتئین‌های عضلات ضروری است. البته مصرف سویا و مشتقات آن به‌خصوص در خانم‌هایی که زمینه سرطان سینه دارند بیش از یک بار در روز توصیه نمی‌شود زیرا حاوی ترکیباتی است که عملکردی شبیه به استروژن دارد. همچنین مبتلایان به کم‌کاری تیروئید نیز نباید از این خوراکی‌ها استفاده کنند. به علاوه، در صورت مصرف مداوم شیر سویا لازم است انواع غنی‌شده با کلسیم انتخاب شود.

مغزها و دانه‌ها

بادام، پسته، گردو، دانه آفتابگردان و… ۲۰ تا ۳۰ درصد پروتئین دارد که به‌خصوص برای افرادی که رژیم گیاهخواری دارند بسیار مفید است. این خوراکی سرشار از چربی‌های غیراشباع هستند که انرژی زیادی در حجم کم تولید می‌کنند. پتاسیم و منیزیم فراوان در این خوراکی‌ها نیز عملکرد انسولین و سنتز پروتئین‌های عضلات را بهبود می‌بخشد.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.