چگونه به کودکان کمک کنیم تا با غم از دست دادن نزدیکان مواجه شود

مرگ، همزاد انسان است و روزانه خانواده‌های زیادی به دلیل از دست دادن عزیزی عزادار می‌شوند. متاسفانه به دلیل جولان بی‌امان کرونا طی ۲ سال اخیر، خانواده‌ها و بالطبع کودکان زیادی درگیر مسئله تلخ مرگ نزدیکان خود شده‌اند.

به گزارش تازه‌نیوز، هر کودکی مانند بزرگسالان به شیوه مختلفی با مرگ عزیزان خود برخورد کرده و عزاداری می‌کند. دیدن عزاداری هر کودکی بسیار سخت است. اما مهم این است که در کنار او باشید و اجازه دهید احساسات خود را بروز داده و بفهمد که مرگ بخشی از زندگی است.

کودک و غم از دست دادن

از دست دادن یک عزیز در خانواده با پیچیدگی‌ها و سختی‌هایی همراه است و گاهی کودکان در این ماجرای دردناک نادیده گرفته می‌شوند. در واقع، ما نمی‌دانیم به چه نحوی کودک را همراهی کنیم، حتی کلمات درستی برای حرف زدن با او پیدا نمی‌کنیم و واکنش مناسب را نمی‌دانیم.

کارل گوستاو یونگ، فیلسوف و روانشناس سوییسی می‌گوید خوشبختی به دست نمی‌آید مگر زمانی که غم را بشناسیم. اما زمانی که پای دنیای کودکانه به میان می‌آید، تنها آرزوی ما این است که آنها را از غم و رنج و عزا دور نگهداریم. با این حال، مرگ بخشی از زندگی است و کودکان باید دیر یا زود با این واقعیت مواجه شوند. در این میان شما به عنوان والدین یا نزدیکان کودک باید او را همراهی کنید.

کمک به کودک برای کنار آمدن با عزای عزیزانش

غم و عزا برای کودک، غوطه‌ور شدن در اقیانوسی کاملا ناشناخته است که در آن احساسات و عواطف کاملا متناقضی در جریان است. در این میان ما به عنوان بزرگتر، والدین یا نزدیکان کودک باید در جایگاه راهنما وارد عمل شویم. ما در سفری که با کودک همراه شده‌ایم باید درک کنیم که هر کودک همانند بزرگسالان، به شیوه‌ای از غم مرگ عزیز خود رنج می‌برد. بنابراین باید نیازها‌یش برای کنار آمدن با این واقعیت جدید را درک کنیم و احساساتش را به رسمیت بشناسیم. در ادامه چند توصیه برای روبه رو شدن کودکان با مرگ عزیزانشان را عنوان می‌کنیم.

صادق و صریح باشید و با زبان ساده‌ای صحبت کنید

قدرت درک معنای مرگ به سن و سال کودک بستگی دارد. در نتیجه برای کمک به کودک در مواجه با مسئله مرگ، باید به زبان آنها حرف بزنید تا بتواند واقعیت را درک کند. توصیه می‌شود از به کار بردن جملات معروف «او به مسافرت رفته است»، «او خوابیده است»، «او جای خیلی دوری رفته است» بپرهیزید. صادقانه و با زبان کودک در خصوص مرگ صحبت کنید.

به تمام سوالات کودک در رابطه با مرگ و عزا پاسخ دهید

کودکان معمولا سوالات زیادی در خصوص مرگ دارند. مهم نیست که این سوالات سخت یا بسیار عجیب باشند. شما باید پاسخی به این سوالات داشته باشید و با احساس، صداقت و صمیمیت به آنها جواب دهید. ایجاد ارتباط مثبت، کلید اصلی صحبت در خصوص تمام مسائل با کودکان است. باید کاملا آرام باشید و با صدای ملایم و به دور از بی‌حوصلگی به تمام سوالات کودک جواب بدهید.

همه احساسات کودک قابل قبول است

کودکان به سبک و سیاق خود غصه می‌خورند و عزاداری می‌کنند. برخی به بازی کردن و برخی دیگر به نزدیکان خود پناه می‌برند. هر حسی و هر عکس‌العملی از طرف آنها پذیرفتنی است. مهم این است که در کنار آنها باشید و حمایت‌شان کنید تا بفهمند هر واکنشی از گریه کردن تا عصبانیت، غصه خوردن و حتی ترسیدن قابل قبول است. باید تمام احساسات او را به رسمیت بشناسید و او را راحت بگذارید تا احساسات خود را بروز دهند.

به او یاد دهید مرگ بخشی از زندگی است

برای اینکه به کودک کمک کنید تا با غم مرگ عزیزان خود کنار بیاید لازم است که آنها را در سریع‌ترین زمان ممکن به عادت‌های روزمره خود بازگردانید. به بیان دیگر کودکان عزیزمان باید بفهمند که مرگ با وجود اینکه غم‌انگیز است اما چیزی جدا از زندگی نیست.

به او یاد دهید که مرگ بخش مهمی از زندگی همه انسان‌ها است و این خاطرات است که در قلب ما زنده می‌مانند. به او بگویید کسی که از بین ما می‌رود در خاطر و قلب ما برای همیشه زنده می‌ماند. به او یاد دهید که خوشحال بودن، زندگی کردن، خندیدن، بازی کردن و درس خواندن جزو کارهایی است که باعث خوشحالی عزیز از دست رفته می‌شود و نوعی احترام به او است. در تمام این مراحل همچنان باید احساسات کودک را به رسمیت بشناسید و او را حمایت عاطفی کنید.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.