طالبان استفاده از ارزهای خارجی در افغانستان را ممنوع کرد

طالبان در اقدامی که اقتصاد افغانستان را تهدید می کند، ممنوعیت کامل استفاده از ارزهای خارجی را اعلام کرد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از تسنیم، طالبان در اقدامی شوکه کننده که اقتصاد افغانستان را تهدید می کند، روز سه شنبه ممنوعیت کامل استفاده از ارزهای خارجی را اعلام کرد.

این اقدام در حالی صورت گرفت که اقتصاد افغانستان در حال حاضر دچار فقدان نقدینگی و در حال فروپاشی است.

گروه طالبان در اعلامیه ای تأکید کرد که مردم این کشور فقط باید از پول محلی یا افغانی در تمام معاملات استفاده کنند و هر شخصی که از این قانون تخلف کند، تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش، دلار به طور گسترده در افغانستان برای تجارت رسمی و غیررسمی استفاده می شود. اما تسلط غافلگیرانه طالبان بر این کشور در ماه اوت باعث هجوم مردم به بانک ها و پایان ناگهانی کمک های مالی خارجی شد.

طالبان گفت: استفاده از ارز خارجی تأثیر منفی بر اقتصاد کشور دارد. همه شهروندان، مغازه داران، تاجران و عموم مردم باید با استفاده از افغانی تجارت کنند.

با به قدرت رسیدن طالبان، سیستم های مالی بین المللی دسترسی این گروه را به میلیاردها دلار ذخایر ارزی بانک مرکزی این کشور قطع کرد و ارز افغانستان به پایین ترین سطح خود سقوط کرد.

گزارش ها حاکی است که از آن زمان، تجارت در این کشور کند شده، قیمت مواد غذایی سر به فلک کشیده و حقوق ها نیز پرداخت نشده است.

هفته گذشته سازمان برنامه جهانی غذا اعلام کرد که ۵۰ درصد از جمعیت ۴۰ میلیونی افغانستان با گرسنگی حاد مواجه هستند و سازمان های بشردوستانه نیز درباره یک بحران انسانی با نزدیک شدن به فصل زمستان هشدار داده اند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.