آخرین وضعیت جذب معلمان حق‌التدریس

مشکلات استخدام معلمان حق‌التدریس که با عشق در کلاس درس تدریس می‌کنند و به کمک آنها کلاس درس نیز در حال اداره است بعد از گذشت سال‌ها کماکان مرتفع نشده و وضعیت حقوق و بیمه آنها نیز نادیده گرفته می‌شود.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از فارس، آموزش و پرورش استان ایلام در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ در جهت  جبران بحران کمبود معلم به خصوص در مناطق محروم، با ارائه طرح جذب معلم خرید خدمات آموزشی(حق‌التدریسی) و اخذ قرارداد و به کارگیری، این گروه از معلمان را با کمترین حقوق ( ۴۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان که در ماه اغلب با تاخیرات چندین ماهه پرداخت می‌شد) و پوشش بیمه ناقص و نامناسب وارد بدنه وزارت آموزش و پرورش کرد.

بسیاری از معلمان حق‌التدریسی ضمن تحمل بی‌مهری‌ها و رنج فراوان در مناطق محروم کوهستانی و عشایری صعب‌العبور که حتی از امکانات اولیه‌ای همچون برق، آنتن تلفن و جاده تردد محروم بودند  باعشق و علاقه به تدریس و تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم پرداخته‌اند.

این افراد علی‌رغم اینکه از مدرک تحصیلی متناسب و مرتبط در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و در مواردی دکتری برخوردارند، سابقه تدریس چند ساله و عملکردی بسیار رضایت بخشی دارند به گونه‌ایی که همتراز معلمان رسمی تراز اول استان در امر تدریس و تعلیم و تربیت در مدارس حائز جایگاه هستند؛ اما با این وجود این افراد هر ساله باید منتظر خبر رسمی شدن باشند و در یک وضعیت بلاتکلیفی قرار دارند.

وزیر آموزش و پرورش چندی پیش اعلام کرد تصمیم بر استخدام نیروهای حق‌التدریس و معلمان مهدکودک‌ها در راستای تامین کمبود نیروی معلمان در مدارس را دارد؛ این موضوع که ظاهرا می‌تواند بخشی از مشکلات نیروهای حق‌التدریسی را حل کند با خلاهایی از جمله میزان مهارت و تجربه این افراد و بحث‌های چون کیفیت آموزشی مواجه بود.

می‌گویند اگر صلاحیت‌مان برای تدریس و معلمی احراز نشده بود، پس چرا چند سال است که آموزش فرزندان ملت را به دست‌مان سپرده‌اند و حالا تازه می‌خواهند صلاحیت‌مان را مورد سنجش قرار دهند.

آنها در طرح مطالبات صنفی‌شان به بیمه‌های ناقص و حقوق‌های اندک نیز اشاره می‌کنند و پرداخت ناقص حق بیمه از سوی مؤسس یا همان پیمانکار و همچنین پرداخت هر چند‌ماه یک‌بار حقوق‌های معلمان خرید‌خدماتی آن هم به‌صورت علی‌الحساب، انتقاد دیگری است که این معلمان در کنار تعیین‌تکلیف‌نشدن به آن اشاره می‌کنند.

معلمان حق‌التدریس همواره مظلوم واقع شده‌اند

یکی از معلمان حق‌التدریسی ایلامی گفت: معلمان حق‌التدریس همواره مظلوم واقع شده‌اند، با حقوقی ماهانه حداکثر ۸۰۰ هزار تومان که آن هم ممکن است با چند ماه تاخیر به دستشان برسد، روزگار می‌گذرانند و آنجا که مدارس به دلیل مشکلات بودجه از این گروه از معلمان استفاده می‌کنند، هیچ کس معترض نیست، اما در شرایطی که پای استخدام به میان می‌آید، می‌گویند که معلمان حق‌التدریس صلاحیت استخدام بدون آزمون را ندارند و باید محک زده شوند.

وی افزود: این در حالیست که معلمان حق‌التدریس بعد از سال‌ها شاید نتوانند در قالب پاسخ به چند سوال کلیشه‌ای، سربلند از آزمون بیرون آیند و در این میان تجربیات آنها در کلاس درس و نحوه برخورد و رفتار با دانش آموزان که هر یک از خلق و خوی متفاوتی برخوردارند، نادیده گرفته شود.

مشکلات معلمان خرید خدماتی از سال ۹۱ تاکنون حل نشده‌اند

یکی دیگر از معلمان حق‌التدریسی به فارس گفت: معلمان خرید خدماتی که از سال ۸۸ تا ۹۱ شروع به‌کار کرده بودند را بدون هیچ تبصره و ماده‌ای تعیین‌تکلیف کردند؛ آنها در حال گذراندن دوره یکساله در دانشگاه فرهنگیان هستند و رسمی می‌شوند. اما مشکلات عدیده بیمه و دستمزد معلمین خرید خدمات که بعد از سال ۹۱ در شهرهای عشایری و راه‌های دور به‌کار گرفته شده‌اند، همچنان باقی است.

جذب نیروهای حق‌التدریسی در مجلس تصویب نشده است

رجبی‌زاده روابط عمومی آموزش و پرورش ایلام گفت: نیروهای خرید‌خدماتی، حق‌التدریسی ‌و نیروهای نهضت سواد آموزی تا سال ۹۱ توسط مجلس تعیین تکلیف شده‌اند و پروسه جذب این نیروها یک سال طول کشید و باید یک دوره را در دانشگاه فرهنگیان بگذرانند.

وی افزود: جذب و به کارگیری نیروهایی که از سال ۹۱ به بعد در زمینه‌های خرید‌خدماتی، حق‌التدریسی ‌و نیروهای نهضت سواد آموزی مشغول به کار شده‌اند هنوز در مجلس تصویب نشده است.

روابط عمومی آموزش و پرورش ایلام گفت: در رابطه با نیروهای ۹۱ تا ۱۴۰۰ نیز طرحی نوشته شده است و در شرف رفتن به مجلس است در صورت تصویب شدن این طرح همانگونه که نیروهای قبل از سال ۹۱ به کارگیری شدند نیروهای  بعد از ۹۱ نیز به کار گرفته می‌شوند.

معلمان حق‌التدریسی به گروهی از معلمان مدارس ابتدایی و پیش دبستانی کشور گفته می‌شود که آموزش و پرورش بدون تعهد استخدامی مشخص از آن‌ها برای رفع نیاز به معلم به ویژه در مناطق محروم استفاده می‌کند؛ نیرو‌هایی که در مقایسه با معلم‌های رسمی با دریافتی و مزایایی به مراتب پایین‌تری مشغول به تحصیل هستند و در غالب موارد حقوق پرداختی به آن‌ها با تاخیر چند ماه پرداخت می‌شود.

طبق قانون مجلس تمام نیرو‌های حق‌التدریس و پیش دبستانی مشمول قانون (شامل معلم، مربی پرورشی، تربیت بدنی، مشاور، مربی بهداشت و امور اداری) با توجه به رشته و دوره تحصیلی، جنسیت و سنوات خدمت و ظرفیت استخدام اعلامی توسط سازمان اداری و استخدامی کشور و براساس نیاز استان‌ها باید یک دوره آموزشی را در دانشگاه فرهنگیان طی کنند تا پس از شرکت در آزمون پایان دوره و اخذ نمره قبولی (از سال دوم تا پایان برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی) به استخدام درآیند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.