چگونه ذهنی انعطاف‌پذیر برابر مشکلات داشته باشیم؟

دکتر مل وین جونز توضیح می‌دهد: همه ما می‌توانیم عادت‌های خوبی را یاد بگیریم که باعث قوی شدن ما می‌شود.

به گزارش تازه‌نیوز، چه از استرس رنج ببریم، و چه از مشکل بیش از حد و یا یک مشکل کوتاه‌ مدت یا طولانی مدت در سلامت روان رنج ببریم، تنها می‌تواند یک مبارزه دشوار در طول روز باشد. اما انعطاف‌پذیری – یادگیری نحوه مدیریت پاسخ – می‌تواند به ما کمک کند تا کنار بیاییم، کنترل خود را بدست آوریم، روحیه خود را بهبود ببخشیم و احساس مثبت‌تری داشته باشیم.

چه چیزی ما را به پایین می‌کشاند؟

برخی از ما به طور طبیعی خوش‌بین هستیم و یا با الگوها و پیام‌های قوی مانند “اگر در ابتدا موفق نشدید، سعی کنید، دوباره امتحان کنید” بزرگ می‌شویم. روابط حمایتی و یادگیری از تجربه همچنین می‌تواند باعث ایجاد انعطاف‌پذیری شود.

اما تعداد کمی از ما زندگی خود را بدون عقب نشینی و ناامیدی، مانند سوگواری، آزار و اذیت و آزار در کودکی یا بزرگسالی، پول، نگرانی‌های شغلی یا روابطی، مشکلات بهداشت روانی یا بدشانسی محض طی می‌کنیم.

به طور قابل ملاحظه‌ای، ممکن است ما متفکر منفی شویم، خود را سرزنش کنیم، باور کنیم که بی‌ارزش یا درمانده هستیم، یا در درون خود عقب نشینی کرده و مضطرب و افسرده می‌شویم. ممکن است سعی کنیم وانمود کنیم که همه چیز خوب است، یا بدخلق، “سخت” به نظر می‌رسیم و تمایلی به پذیرش حمایت یا تشویق دیگران نداریم.

ممکن است به روابط با عزیزان یا همکاران آسیب برسانیم، به خودزنی روی بیاوریم، یا حتی احساس تسلیم کنیم – همه این واکنش‌ها و کم روحیه شدید، نشانه‌هایی است که باید در مورد کمک حرفه‌ای با پزشک عمومی صحبت کنیم.

انعطاف‌پذیرتر شدن

می‌توانیم با یادآوری اینکه هیچ‌کس زندگی کاملی ندارد (علی‌رغم آنچه در فیس‌بوک یا اینستاگرام ارسال می‌کنند!) کار خود را شروع کنیم، و انتظار غیر‌واقعی است.

احساس تاسف برای خودمان ممکن است قابل توجیه باشد، اما فکر کردن “چرا این همیشه برای من اتفاق می‌افتد؟” یا “هیچ راه‌حلی وجود ندارد” به ما کمک نمی‌کند.

سعی کنید “گفتگوی داخلی” خود – نحوه واکنش شما را رصد کنید و ببینید آیا می‌توانید آن را تغییر دهید. به عنوان مثال، اگر تمایل به پریشانی و عصبانیت دارید، در صورت بروز هرگونه مشکلی سریع تصمیم می‌گیرید، فاجعه می‌کنید یا خود را سرزنش می‌کنید، سعی کنید خود را آرام کنید و اوضاع را به صورت عینی تحلیل کنید.

لیستی از تمام توضیحات/ راه‌حل‌های ممکن که فکر می‌کنید، حتی اگر به نظر مضحک یا غیرقابل اجرا باشد، و همه موافقان و مخالفان آنها تهیه کنید. حتی اگر هیچ راه‌حل کاملی وجود نداشته باشد، می‌دانید که تا آنجا که می‌توانید انجام داده‌اید و می‌توانید برای کارکرد یا پیشرفت کارها چه کاری انجام دهید.

اگر این کار دشوار به نظر می‌رسد، ارزش دارد در این فرآیند از شخصی که به او اعتماد دارید کمک بخواهید و اگر به نظر می‌رسد در قوانین و انتظارات شما موانعی است، آنها را اصلاح کنید.

اما اگر هنوز احساس ضعف یا ناتوانی شدید می‌کنید، از پزشک عمومی خود در مورد درمان‌های گفتاری مانند CBT (درمان شناختی رفتاری) ، که بر ارتباط بین احساس و واکنش ما متمرکز است، سوال کنید یا برای کسب اطلاعات در مورد ذهن آگاهی، مراقبه و سایر موارد، جستجو کنید تا راههایی برای احساس قویتر بودن کسب کنید.

۹ روش تقویت انعطاف‌پذیری

۱. لیستی از نکات مثبت زندگی خود تهیه کنید، مانند افرادی که می‌توانید به آنها اعتماد کنید یا با آنها سرگرم شوید، کارهایی که به خوبی انجام می‌دهید یا برای دیگران انجام می‌دهید.

۲. به دنبال نکات مثبت باشید – در پایان هر روز سه مورد را یادداشت کنید، و موفقیت‌های خود را، هر چند ناچیز، جشن بگیرید.

۳. هنگامی که اتفاق منفی رخ داد، به خود یادآوری کنید که این فقط موقتی است: “این نیز خواهد گذشت”.

۴. از اشتباهات خود (یا حتی از دیگران) یاد بگیرید.

۵- خودتان را بخاطر چیزهایی خارج از کنترل خود سرزنش نکنید و خودتان را به خاطر کسانی که در آن دخیل هستند ببخشید (اشتباه کردن، انسانی است!).

۶. انعطاف پذیر و پذیرای پیشنهادات باشید – به بله، و… فکر کنید نه بله، اما…

۷. دوستداران خود را با دقت انتخاب کنید – قابل اعتماد، معقول و مایل به گفتن حقایق واقعی، اما با مهربانی.

۸- از خود مراقبت کنید – بدون داشتن احساس گناه، یک رژیم غذایی سالم بخورید، مرتباً ورزش کنید و وقت خود را صرف انجام کارهایی کنید که از آنها لذت می‌برید.

۹. از افرادی که به طور معمول شکایت می‌کنند، انتقاد می‌کنند یا مشکلی ایجاد می‌کنند، فاصله بگیرید.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.