بیماری‌های گوناگونی که منجر به عصبانیت می‌شود

آیا نسبت به همه چیز و همه کس، احساس عصبانیت می‌کنید؟ آشفته و بی‌قرارید و نمی‌دانید چرا؟ افسردگی اغلب با عصبانیت همراه است که می‌تواند ما را به دلایلی ناامید کند.

به گزارش تازه نیوز، بیماری‌های گوناگونی ممکن است باعث عصبی شدن ما شوند. از جمله این بیماری‌ها می‌‌توان به این موارد اشاره کرد:

سکته مغزی

کنترل رفتار و خلق‌وخو پس از سکته مغزی دشوار است، به ویژه اگر به قسمتی از مغز آسیب وارد وارد شده باشد که موجب تنظیم احساسات می‌شود که معمولاً احساس ناامیدی، اضطراب، ناراحتی و عصبانیت ایجاد می‌کند.

بیماری آلزایمر

تغییرات خلقی و شخصیتی می‌تواند نشانه اولیه آلزایمر باشد. اغلب این تغییرات بلافاصله به صورت تحریک‌پذیری یا ناراحتی نشان داده می‌شوند، به ویژه هنگامی که از منطقه امن خود خارج می‌شوید. اگر علاوه بر عصبانیت، فراموشکار و یا گیج شده یا برای جستجوی کلمات تلاش می‌کنید، ضروری است تا بیشتر توجه داشته باشید.

اوتیسم

هنگامی که مبتلا به اوتیسم هستید، کنترل تغییرات برنامه‌ریزی شده دشوارتر می‌شود. یک اختلال ساده در برنامه ممکن است برای شروع عصبانیت کافی باشد. عواملی مانند پرخاشگری، بیش از حد واکنش نشان دادن به صداها یا صداهای بلند و حتی صدمه زدن به خود می‌توانند از علائم اوتیسم باشند.

افسردگی

آیا نسبت به همه چیز و همه کس، احساس عصبانیت می‌کنید؟ آشفته و بی‌قرارید و نمی‌دانید چرا؟ افسردگی اغلب با عصبانیت همراه است که می‌تواند ما را به دلایلی ناامید کند. همچنین می‌تواند ما را مستعد طغیان عصبانیت کند.

دیابت

کاهش شدید قندخون می‌تواند تغییر بزرگی در رفتار ما ایجاد کند. ممکن است ما را عصبانی، گریان یا گیج کند. اگر مدتی به دیابت مبتلا بوده‌اید، ممکن است علائم خفیف کاهش قندخون را نداشته و یا به این علائم توجهی نکرده باشید.

صرع

این عارضه به ندرت اتفاق می‌افتد اما نوع خاصی از تشنج صرعی یا تشنج جزئی( حالت حمله‌ که هنگام بیدار شدن ایجاد می‌شود و فقط یک طرف مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد) می‌تواند احساسات ما را درگیر کرده و موجب احساس خشم و عصبانیت شود.

نارسایی کبد

وقتی کبد نتواند سموم را آن طور که باید از بدن خارج کند، می‌تواند سموم را انباشته کرده و بر مغز تاثیر بگذارد و عوارض جانبی جدی را ایجاد کند که می‌تواند شامل تغییرات خلقی، شخصیتی و تحریک‌پذیری باشد.

سندروم پیش از قاعدگی

وقتی دچار سندرم پیش از قاعدگی(PMS) هستید، تحریک‌پذیری و عصبانیت، امری طبیعی است اما اگر ۲_۱هفته قبل از پریود، درگیر خشم‌های غیرقابل کنترل و نوسانات شدید خلقی می‌شوید، ممکن است با بیماری شدیدتری به نام اختلال نقص پیش از قاعدگی (PMDD) مبتلا باشید.

یائسگی

خشم، بیشتر در ماه‌ها و سال‌های منتهی به یائسگی تا بعد از رسیدن به دوران یائسگی اتفاق می‌افتد. تغییر در هورمون‌ها در حالی که بدن ما به سمت پریودهای کمتر و قطع آن می‌رود، می‌تواند علائم بسیاری از جمله تغییرات خلقی را ایجاد کند.

تیروئید بیش‌فعال

اگر تیروئید بیش از حد کار ‌کند، می‌تواند فرد را عصبی‌، بی‌قرار، مضطرب و تحریک‌پذیر کند اما احتمالاً علائم دیگری نیز وجود خواهد داشت، مانند تغییرات وزن یا مشکلات روده.

بیماری ویلسون

این بیماری یک اختلال ژنتیکی است که مانع دفع اضافی مس از بدن می‌شود. اثرات جدی از جمله تغییرات ذهنی بر بدن دارد. طبیعی است که در نتیجه روحیه، شخصیت و رفتار فرد نیز تغییر می‌کند.

داروها

اگر از دارویی همچون استاتین‌ها برای کاهش کلسترول استفاده می‌کنید، مهم است بدانید که این داروها می‌توانند مشکلات روانی یا رفتاری بیشتری را ایجاد کنند. برای برخی افراد، این داروها می‌توانند موجب رفتارهای پرخاشگرانه، عصبانیت و خشونت شود.

چگونه می‌توان خشم را تشخیص داد

عصبانیت یک احساس طبیعی است اما اگر متوجه شدید که مرتباً از کوره در می‌روید یا احساس می‌کنید احساساتتان به غلیان در آمده و بر زندگی روزمره‌تان تاثیر می‌گذارد، وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید. اگر حالت عصبانیت در شما غالباً شدید باشد ممکن است با مشکل مواجه شوید یا برای مدت طولانی مجبور باشید آن را کنترل کنید و یا به خاطر آن مورد توهین کلامی یا فیزیکی قرار بگیرید.

راه‌های کاهش خشم

حتی اگر دلیل پزشکی برای عصبانیت خود دارید، باز هم باید برای کنترل آن تلاش کنید. ورزش، تنفس عمیق، تجسم و آرام‌سازی عضلات می‌تواند به نحوه واکنش بدن کمک کند. همچنین می‌توانید از عوامل محرک عصبانیت اجتناب کنید و برای تنظیم تفکر خود روش‌هایی را برای ایجاد واکنش‌های مختلف بیاموزید. پزشک می‌تواند در درمان موثر باشد.

منبع: سلامت

 

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.