بهترین عادت‌های غذایی برای شاغلین شب

افرادی که در شیفت‌های چرخشی مشغول به‌کار هستند با تغییر در ساعت و مقدار غذاخوردن مواجه‌اند. اگر این وضعیت مدیریت نشود به‌تدریج می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های مختلفی شود.

به گزارش تازه‌نیوز، اولین نکته راجع به تغذیه در محل کار به رعایت بهداشت یخچال، ماکروویو یا اجاق گاز، میزهای غذاخوری، ظروف و… برمی‌گردد. این وسایل باید به‌طور منظم تمیز و ضدعفونی شوند. مدت زمان صرف غذا حداقل ۲۰ دقیقه باشد و بین صرف آخرین وعده غذا با میان‌وعده نباید بیشتر از ۵ ساعت طول بکشد.

افراد شاغل در شیفت شب حتما لازم است تا سه وعده غذایی را به‌طور منظم میل کنند. برای صرف هر وعده نیز باید کاملا زمان درنظر گرفت و غذا در حالت نشسته و با آرامش جویده‌ شود. نیاز به انرژی باید رعایت شود؛ برای مشاغل اداری به‌طور متوسط خانم‌ها به ۲۰۰۰ کیلوکالری و آقایان به ۲۷۰۰ کیلوکالری انرژی روزانه نیاز دارند که ۳۰ درصد مربوط به صبحانه، ۴۰ درصد ناهار و ۳۰ درصد شام است.

توصیه می‌شود بین ساعت ۲ تا ۴ بامداد میان‌وعده‌ای میل شود که البته بهتر است سرشار از پروتئین باشد. بین وعده‌های غذای اصلی و میان‌وعده نیز نباید ریزه‌خوری کرد و مصرف خوراکی‌های شیرین،‌ چرب و غذاهای آماده باید به‌حداقل برسد.

نوشیدن منظم آب نباید فراموش شود تا حداقل ۵/۱ لیتر در روز تامین شود. بیش از ۳ تا ۴ فنجان قهوه در روز نباید نوشید و مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا و شیرین را محدود کرد. البته دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی را نیز حتما لازم است ترک کرد زیرا تمام مواد حاوی ترکیبات محرک احتمال تپش قلب، فشار خون بالا، حالات عصبی و بی‌خوابی را تشدید می‌کند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.