آیا رئیس جمهور متوجه نشده برنج کیلویی 60هزار تومان شده؟!

نایب رئیس انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه تصمیم اشتباه وزارت جهاد کشاورزی منجر به نابسامانی بازار شد، گفت:چه کسی باید پاسخگوی وضع فعلی باشد؟

به گزارش تازه‌نیوز  محمد مختاریانی، نایب رئیس انجمن واردکنندگان برنج گفتگو با مهر با اشاره به رسوب برنج‌های بخش خصوصی در گمرکات، گفت: ابتدا باید قبول کنیم ما در حوزه برنج کسری داریم و نیازمند واردات هستیم، بنابراین واردات برنج امری مذموم نیست ضمن اینکه در سال جاری ستاد تنظیم بازار و گمرک اعلام کردند با توجه به وضعیت واردات و خشکسالی که در کشور اتفاق افتاده نگرانی‌های زیادی درباره تأمین برنج مورد نیاز وجود دارد.

عضو انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به اینکه چند روز پیش اعلام شد ثبت سفارش برنج از ابتدای آبان ماه آزاد شده است، گفت: با توجه به شرایط موجود فعلاً فقط می‌توان ثبت سفارش انجام داد و نمی‌توان برنجی وارد کرد و این صحبت‌ها فقط منجر به این شد که برنج خارجی در مبدا از جمله در هند بیش از ۱۰ درصد گران شود.

وی اضافه کرد: سوال ما از مسئولان این است که اگر به بهانه حمایت از تولید داخل به تجار اجازه واردات برنج نمی‌دهند چطور خود دولت اقدام به عرضه برنج خارجی در بازار کرده است. قسمت مهمی از برنج‌هایی که دولت در حال حاضر به قیمت ۱۷,۵۰۰ تومان عرضه می‌کند همان برنج‌هایی است که تجار بخش خصوصی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کرده بود و دولت به بهانه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی این برنج‌ها را به قیمت ۷ هزار تومان از تجار برنج خریداری کرد و بعد از چند ماه با ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان سود در هر کیلوگرم اقدام به فروش این برنج‌ها کرد، علاوه بر این وارداتی هم که خود دولت انجام داده و برنج‌هایی که خریداری کرده بود همه با ارز ۴۲۰۰ تومانی بود؛ بنابراین آنکه در این میان گرانفروشی کرده، دولت است.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه قیمت برنج ایرانی بعد از بوجاری و بسته بندی ۴۹ تا ۵۰ هزار تومان تمام می‌شود، گفت: با احتساب ۱۰ درصد هزینه توزیع و سود توزیع کننده و مغازه دار قیمت برنج به بیش از شصت هزار تومان می‌رسد. وی با بیان اینکه سال گذشته به دلیل شرایطی که وجود داشت مصوب شد در شرایط بحران شرکت بازرگانی دولتی ایران ۶۰۰ هزار تن برنج وارد کند، ادامه داد: هم اکنون در شرایط بحران نیستیم و به نظر می‌رسد دولت باید در مصوبه خود تجدیدنظر کند.

آیا رئیس جمهور متوجه نشد که بازار برنج درگیر چه نابسامانی شده و قیمت آن چقدر افزایش یافته است؟

مختاریانی گفت: از زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالاهای اساسی تخصیص پیدا کرد حضور دولت در زمینه واردات کالاهای اساسی بسیار پررنگ بوده و عملاً جایگزین بخش خصوصی شده است. در این مدت دولت به شدت تقویت و بخش خصوصی به شدت ضعیف شده است که این یکی از بزرگترین ایرادات تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا بوده است.

نایب رئیس انجمن واردکنندگان برنج همچنین درباره اینکه وزیر جهاد کشاورزی اعلام می‌کند چرا بخش خصوصی در دوران قبل از اعمال ممنوعیت فصلی اقدام به واردات کافی برنج نکرده است، گفت: اولاً که ما دولت نیستیم که تکلیفی برای این کار داشته باشیم ضمن اینکه بازارهای جهانی از جمله بازار هند درگیر کرونای شدید بود و امکان واردات وجود نداشت و ستاد تنظیم بازار به عنوان مرجع عالی تصمیم گیری کشور در این زمینه در خرداد ماه اعلام کرده بود که ممنوعیت فصلی واردات برنج امسال اعمال نخواهد شد.

مختاریانی با اشاره به اینکه آقای رئیس جمهور در سخنان خود همواره به دو مساله تاکید دارند که یکی از آنها رصد لحظه‌ای قیمت کالاهای اساسی است، گفت: همچنین آقای رئیس جمهور اعلام کردند که هر اتفاقی بیفتد، آن را با مردم در میان خواهند گذاشت با این حال اگر وی اقدام به رصد لحظه‌ای قیمت‌ها می‌کرد آیا متوجه نشد که قیمت برنج از کیلویی ۶۰ هزار تومان گذشته و بازار این کالای اساسی چه وضعیت نابسامانی دارد؟ ضمن اینکه هم اکنون تجار واردکننده کالاهای اساسی از جمله روغن دچار بلاتکلیفی در حوزه حذف یا عدم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند و هیچکس در این زمینه توضیحی به واردکننده نمی‌دهد که بداند شرایط در نهایت به کجا ختم می‌شود.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.