تاثیرات واکسن کرونا بر قاعدگی زنان

زنان بلافاصله پس از واکسیناسیون کرونا تجربه خونریزی غیرمنتظره قاعدگی را گزارش کرده‌اند.

به گزارش تازه‌نیوز، مکانیسم‌های بیولوژیکی متعدد قابل‌قبول می‌توانند رابطه بین واکسن – که یک چالش ایمنی حاد را ایجاد می‌کند و اثرات سیستمیک آن بر هموستاز و التهاب و مکانیسم‌های ترمیم رحم را توضیح دهند. با این حال، مطالعات بسیار کمی تاثیر مستقیم واکسیناسیون بر چرخه قاعدگی را ارزیابی کرده‌اند. واکسن حصبه، واکسن هپاتیت B و واکسن HPV نیز با تغییرات قاعدگی همراه هستند.

یک مطالعه جدید الگوهای خونریزی قاعدگی را در افراد مورد بررسی قرار داده است، بر این اساس که این تغییرات خونریزی با تغییرات لخته شدن یا التهاب مرتبط است، که می‌تواند بر ترمیم طبیعی قاعدگی تاثیر بگذارد.

برای این مطالعه، داده‌ها از طریق نظرسنجی به مدت شش ماه، از آوریل تا اکتبر ۲۰۲۱ جمع‌آوری شد. به طور کلی، ۹۲،۵۲۹ شرکت‌کننده با رضایت آگاهانه فرم را تکمیل کردند.

نمونه نهایی، پس از حذف، ۳۹،۱۲۹ شرکت‌کننده بود، که ۷۵۱ نفر واکسن آسترازانکا را دریافت کردند. ۳،۴۶۹ نفر واکسن جانسون و جانسون؛ ۱۳،۰۰۱ نفر واکسن مدرنا؛ ۶۱  نفر واکسن نواواکس؛ ۲۱،۶۲۰ فایزر ؛ و ۲۰۴ نفر واکسن دیگر دریافت کردند (که شامل کسانی می‌شود که انواع مختلف را در دوز یک و دو دریافت کرده‌اند) و ۲۳ مورد بدون واکسن بودند.

در بین زنانی که چرخه قاعدگی منظم داشتند، ۴۲ درصد خونریزی شدیدتر از حد معمول داشتند، در حالی که ۴۴ درصد هیچ تغییری پس از واکسیناسیون گزارش نکرده بودند. و ۶۶ درصد از زنان بعد از یائسگی خونریزی قابل‌توجهی گزارش کرده‌اند.

یافته‌ها نشان داد زنانی که چرخه قاعدگی منظمی داشتند، به همان اندازه احتمال دارد دچار تغییراتی در خونریزی نشوند.

در همین حال، کسانی که خونریزی شدیدتری پس از واکسیناسیون داشتند، سن بیشتری داشتند، تب یا خستگی را تجربه کردند، باردار بوده‌اند یا زایمان کرده‌اند. علاوه بر این، زنان مبتلا به آندومتریوز، منوراژی و/یا فیبروم با احتمال بیشتری  تجربه خونریزی شدیدتر داشتند.

پژوهشگران می‌گویند این تغییرات در ۴۰ درصد از نمونه مورد مطالعه گزارش شده‌اند و استنباط می‌شود که رابطه سببی با واکسن ندارند، بلکه فقط در توصیف دامنه تغییرات قاعدگی پس از واکسیناسیون کمک می‌کنند. علاوه بر این، بیان شد که این تغییرات قاعدگی به معنای تاثیر بر باروری نیست.

این مطالعه به این نتیجه رسید که افزایش خونریزی می‌تواند پس از واکسن‌های کرونا رخ دهد. به طور بالقوه می‌توان از دانش به دست آمده در درک مکانیسم‌های اساسی تغییرات قاعدگی پس از واکسیناسیون استفاده کرد.

خلاءهای دانش در این باره، از جمله درک بهتر نحوه واکنش چرخه‌های قاعدگی به عوامل استرس‌زای حاد و مزمن، ایمنی و التهابی را نیز می‌توان پر کرد.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.