عادت‌های غذایی که برای قلب بیماران دیابتی مفید است

امروزه می‌دانیم که مبتلا شدن به بیماری دیابت، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی را هم افزایش می‌دهد. اما دیابت فقط یکی از عوامل خطر برای ابتلا به این بیماری‌هاست و راهکارهای مختلفی برای کاهش چنین خطری وجود دارد.

به گزارش تازه‌نیوز، درواقع، بسیاری از این راهکارها همان تغییرات تغذیه‌ای هستند و بیماران دیابتی با پیروی از آنها می‌توانند سلامت قلبی‌ـ‌عروقی شان را در وضعیت مطلوبی قرار بدهند.

۱. دریافت فیبر غذایی را افزایش دهید

دریافت فیبر غذایی برای سلامت قلب بسیار مهم است، چون می‌تواند به بهبودی در سطح کلسترول خون کمک برساند. به همین دلیل هم افزایش فیبر غذایی در وعده‌های غذایی اصلی می‌تواند به پیشگیری از نوسانات قند خون کمک کند. فیبر غذایی احساس سیری مطلوبی را هم به‌وجود می‌آورد و درنتیجه احساس رضایتمندی از غذا خوردن را افزایش می‌دهد. بنابراین، گنجاندن مقادیر بالایی از میوه‌ها، سبزیجات و غلات سبوس‌دار در رژیم غذایی روزانه برای مبتلایان به دیابت ضروری است.

۲. چربی‌های سالم را انتخاب کنید

چربی ذاتا ماده غذایی مضری نیست اما همه چربی‌ها با همدیگر برابر نیستند. چربی‌های غیراشباع که در گیاهان یافت می‌شوند، می‌توانند به کاهش کلسترول خون کمک کنند، خصوصا اگر جایگزین چربی‌های اشباع حیوانی شده باشند. مطالعات متعددی نشان داده‌اند که مصرف چربی‌های غیراشباع به کاهش خطر مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی کمک می‌رساند. بنابراین، اضافه کردن آووکادو، روغن زیتون، سرکه، مغزهای خام، دانه‌ها و ماهی سالمون به رژیم غذایی بیماران دیابتی ضروری است. ترکیب شدن چربی‌های سالم و غیراشباع با کربوهیدرات‌های پیچیده (مانند غلات سبوس‌دار) برای بیماران دیابتی فوق‌العاده مفید خواهد بود، چراکه این ترکیب نوسانات قند خون را به حداقل می‌رساند.

۳. مواد غذایی سرشار از امگا-۳ را به رژیم غذایی اضافه کنید

اسیدهای چرب امگا-۳ نوع خاصی از چربی‌ها هستند که نقش مثبت و مهم آنها در محافظت از سلامت قلب به اثبات رسیده است. این چربی‌ها به سه نوع اصلی تقسیم می‌شوند: اسید آلفا‌ـ‌لینولنیک (ALA)، اسید ایکوزاپنتانوئیک (EPA) و اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA). نوع ALA فقط در گیاهان وجود دارد و با توجه به این‌که بدن انسان نمی‌تواند آن را بسازد، امگا-۳ ضروری نامیده می‌شود. امگا-۳ ALA در دانه کتان، دانه چیا، مغزهای خام مانند گردو و روغن‌های سویا و کانولا یافت می‌شود. انواع EPA و DHA که محبوب‌ترین منابع غذایی برای دریافت آنها همان ماهی‌های چرب هستند، بیشترین مزیت‌های محافظتی را برای قلب بیماران دیابتی دارند. این دو نوع همچنین از عملکردهای ضدالتهابی برخوردارند و درنتیجه اهمیت بیشتری برای مبتلایان به دیابت پیدا می‌کنند.

۴. از لبنیات کم‌چرب و گوشت بدون چربی استفاده کنید

لبنیات و گوشت می‌توانند به محافظت از قلب در بیماران دیابتی کمک کنند، اما به‌ شرطی که با دقت انتخاب شوند. این بیماران باید استفاده از لبنیات پُرچرب را کنار بگذارند، چراکه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی را در آنان افزایش می‌دهد. گوشت‌ها نیز باید از میان گزینه‌های بدون چربی انتخاب شوند و حجم بیشتر گوشت‌های انتخاب‌شده را هم باید گزینه‌هایی مانند مرغ بدون پوست و چربی، ماهی بدون پوست و تخم‌مرغ تشکیل بدهند. گوشت‌های قرمز هم باید به‌صورت حداقلی مصرف شوند و کاملا بدون چربی باشند.

۵. کمتر از روغن برای پخت‌وپز استفاده کنید

بیماران دیابتی به‌منظور محافظت از سلامت قلبی‌ـ‌عروقی شان باید روش‌های پخت‌وپز ناسالم مانند سرخ کردن عمیق را کاملا کنار بگذارند و در عوض از روش‌هایی کمک بگیرند که به روغن کمتری نیاز دارند. پختن، آب‌پز کردن و کباب کردن جزو بهترین شیوه‌های پخت‌وپز برای این بیماران هستند. اگر از مواد اولیه سالم استفاده کنید اما به این نکته توجه نداشته باشید، برنامه غذایی شما دیگر استاندارد و سلامت‌محور نخواهد بود.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.