باورهای غلطی که ممکن است منجر به بارداری ناخواسته شوند

کنترل صحیح بارداری در صورت استفاده صحیح بسیار موثر است، اما نحوه استفاده از آن می‌تواند بر سلامت و توانایی شما در جلوگیری از بارداری تاثیر بگذارد.

به گزارش تازه‌نیوز، برخی از باورهای غلط در بین زوج‌ها رواج دارد که ممکن است باعث بارداری ناخواسته شود، اما این موارد چه هستند؟

نباید آنتی‌بیوتیک مصرف کنید زیرا با پیشگیری از بارداری مشکل ایجاد می‌کند

در واقع ریفامپین تنها آنتی‌بیوتیکی است که با افزایش فعالیت آنزیم‌های کبدی اثر روشی‌های هورمونی ضدبارداری را کاهش می‌دهد و سایر آنتی‌بیوتیک‌ها در این مورد تاثیری ندارند.

در حین مصرف قرص‌ ضد باردی نمی‌توانید باردار شوید

قرص‌های ضدبارداری هنگامی که به درستی مصرف ‌شود، در جلوگیری از بارداری خوراکی بسیار موثر هستند  اما 100 درصد موثر نیستند.

در دوران قاعدگی نمی‌توانید باردار شوید

ممکن است بارداری در دوران قاعدگی آسان نباشد، اما این امکان وجود دارد. برخی از زنان با فاصله‌های کوتاه‌تر بین پریودها (به عنوان مثال 21 روز بین هر دوره) در روز هفتم یا هشتم تخمک‌گذاری را تجربه می‌کنند، بنابراین مستعد بارداری هستند.

اگر بعد از رابطه جنسی دوش واژن بگیرید، باردار نخواهید شد

علیرغم آنچه ممکن است خوانده یا شنیده باشید، متخصصان بهداشت زنان توصیه می‌کنند از مواد شوینده برای تمیز کردن واژن و به ویژه برای جلوگیری از بارداری استفاده نکنید. مواد فعال استفاده شده درآنها می‌توانند محیط سالم واژن و تعادل pH را مختل کرده و عفونت قارچی یا باکتریایی ایجاد کنند.

روش عزل یا بیرون کشیدن یک روش پیشگیری از بارداری قابل اعتماد است

بیرون کشیدن قطعاً کار نمی‌کند. درست قبل از انزال، ممکن است مقداری مایع به نام” قبل از انزال “ترشح کند که ممکن است دارای اسپرم فعال و زنده‌ای باشد که می‌تواند باعث بارداری  شود.

در دوران شیردهی نمی‌توانید باردار شوید

اگر پس از زایمان قاعدگی نداشته‌اید، احتمال بارداری بدون برنامه بیشتر است زیرا قبل از پریود شدن تخمک‌گذاری دارید. شاید فکر کنید که در دوران نقاهت پس از زایمان تا زمانی که قاعدگی در فواصل منظم برگردد، نمی‌توانید باردار شوید. اما اینطور نیست و امکان باردار شدن وجود دارد.

هنگامی قرص ضدبارداری مصرف می‌کنید، می‌توانید سیگار بکشید

سیگار کشیدن به طور کلی کار خوبی برای سلامت بدن نیست، اما سیگار کشیدن هنگام مصرف قرص‌های ضدبارداری هورمونی حاوی استروژن خطر لخته شدن خون را افزایش می‌دهد.

اگر سابقه لخته شدن خون دارید، می‌توانید قرص را مصرف کنید

حتی افراد غیر‌سیگاری نیز باید در صورت داشتن سابقه لخته شدن خون از مصرف قرص‌های ضدبارداری خودداری کنند. لخته‌های خون می‌توانند در وریدهای پاهای شما ایجاد شده و بسته به محل حرکت لخته، جریان خون را در قسمت‌های مختلف بدن مسدود کنند.

 اگر سابقه لخته شدن خون دارید، استفاده از قرص‌های ضدبارداری توصیه نمی‌شود و باید از روش‌های دیگر ضد بارداری استفاده کنید.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.