قهوه سبز چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

بیشتر ما فقط با قهوه سیاه آشنا هستیم، درحالی که قهوه سبز هم نوشیدنی پُرخاصیت و مفیدی محسوب می‌شود و این روزها در بسیاری از کشورهای جهان به فروش می‌رسد. اما قهوه سبز دقیقا چیست و چه فوایدی دارد؟

به گزارش تازه‌نیوز، دانه‌های قهوه خام باید مراحل فراوری خاصی را پشت سر بگذارند تا به قهوه‌های سیاه رایج و محبوب تبدیل شوند. درواقع، همین مراحل فراوری است که طعم، بو، رنگ و غلظت ترکیبات مغذی درون قهوه را تغییر می‌دهد. قهوه سبز، برخلاف قهوه سیاه، دیگر وارد این مراحل فراوری نمی‌شود و کاملا خام برای مصرف آماده می‌شود. بنابراین، مقادیر بالایی از اسید کلروژنیک در قهوه سبز باقی می‌ماند که مزیت‌های مختلفی برای سلامت بدن دارد و به‌راحتی توسط بدن انسان‌ جذب می‌شود. طعم قهوه سبز شبیه به قهوه سیاه فراوری‌شده نیست و بیشتر به چای گیاهی شباهت دارد. ضمن این‌که میزان کافئین موجود در قهوه سبز هم نسبت به قهوه سیاه فراوری‌شده کمتر است. در ادامه با مهم‌ترین فواید قهوه سبز آشنا خواهیم شد.

کمک به کاهش وزن
یافته‌های علمی نشان داده‌اند که اسید کلروژنیک موجود در قهوه سبز به بدن در سوزاندن چربی و گلوکز کمک می‌کند، جذب کربوهیدرات‌ها را کاهش می‌دهد و همچنین مانع از نوسانات قند خون می‌شود. نقش کمکی در متعادل نگه داشتن چربی خون را هم باید به این موارد اضافه کرد. مصرف منظم و مستمر قهوه سبز، سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد و از این طریق چربی‌سوزی بدن را در راستای حفظ وزن در محدوده متعادل بیشتر می‌کند.

تنظیم قند خون
محققان می‌گویند که اسید کلروژنیک موجود در قهوه سبز به پایدارسازی قند خون کمک می‌کند و حساسیت به انسولین را هم افزایش می‌دهد. کاهش التهابات بدنی و کاهش چربی‌های تجمع‌یافته نیز از مزیت‌های مصرف قهوه سبز است که در درازمدت قند خون را کنترل می‌کنند و خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهند. داشتن الگوهای غذایی سالم و جدی گرفتن ورزش منظم در کنار استفاده مستمر از قهوه سبز می‌تواند قند خون را در سطح متعادلی حفظ کند.

کنترل فشار خون
قهوه سبز رگ‌های خونی را منبسط می‌کند و سطح هورمون کورتیزول را در بدن کاهش می‌دهد، درحالی که بالا بودن سطح کورتیزول در بدن نهایتا به افزایش فشار خون منتهی می‌شود. بنابراین، مصرف روزانه و مستمر قهوه سبز نه‌تنها به کنترل فشار خون کمک می‌کند، بلکه برای سلامت قلبی‌ـ‌عروقی هم مفید است.

اثربخشی‌های ضدپیری
عصاره قهوه سبز که سرشار از اسید کلروژنیک است و خواص آنتی‌اکسیدانی دارد، به‌خوبی با اثرات منفی رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند. این روند به‌مرور زمان باعث رشد سلول‌های پوستی جدید می‌شود و مشکلات پیری پوست مانند چین‌وچروک‌ها و خطوط ریز را کاهش می‌دهد. امروزه از ترکیبات قهوه سبز در تولید محصولات مراقبت از پوست هم استفاده می‌شود، زیرا این ترکیبات از پوست در برابر پرتوهای فرابنفش خورشیدی محافظت می‌کنند.

تقویت خلق‌وخو
قهوه سبز به‌دلیل داشتن حجم بالایی از مواد مغذی ضروری و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی، نوعی نوشیدنی ترمیم‌کننده به‌شمار می‌رود و عملکردهای شناختی و حرکتی ما را بهتر می‌کند. وجود دوپامین در قهوه سبز به افزایش سطح دوپامین در مغز منتهی می‌شود که نقش مهمی در خلق‌وخو، افزایش هوشیاری و عملکردهای مختلف مغزی دارد.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.