نوشابه‌های لایت را از برنامه‌ رژیم لاغری خود حذف کنید!

بسیاری از افراد برای کاهش وزن تمایل زیادی به مصرف خوراکی‌های رژیمی دارند که نوشابه‌های رژیمی هم در این دسته قرار می‌گیرند.

به گزارش تازه‌نیوز، بسیاری از افراد برای کاهش وزن تمایل بیشتری به خوراکی‌های رژیمی مانند نوشابه‌های لایت دارند. گرچه این نوشیدنی‌ها شکر ندارد اما طعم‌دهنده مصنوعی به‌‌نام سوکرالوز است که باعث افزایش اشتها می‌شود. برخلاف تصور، مصرف نوشابه‌های لایت نمی‌تواند انتخاب درستی در دوران رژیم لاغری باشد زیرا مصرف مداوم آنها زمینه‌ساز افزایش وزن خواهد بود. این نوشیدنی‌ها حاوی طعم‌دهنده مصنوعی به‌نام سوکرالوز است که احساس گرسنگی و تحریک اشتها را به‌خصوص در مورد خانم‌ها و افراد چاق افزایش می‌دهد

در این زمینه محققان وضعیت ۷۴ نفر با وزن ایده‌آل، اضافه وزن و چاق را بررسی کردند. طی سه آزمایش از آنها خواسته ‌شد تا ۳۰۰ میلی‌لیتر نوشیدنی حاوی ساکاروز ( شکر)، نوشیدنی حاوی سوکرالوز و آب بنوشند. دو ساعت بعد محققان متوجه سه تغییر در شرکت‌کنندگان شدند؛ فعال ‌شدن نواحی مسئول اشتها و گرسنگی در مغز هنگام مشاهده تصویر غذاهای پرکالری، افزایش سطح گلوکز و انسولین و دیگر هورمون‌های متابولیک در خون و تمایل بیشتر به مصرف غذا پس از هر دوره آزمایش.

نتایج حاکی از آن بود که عملکرد نواحی مسئول گرسنگی و اشتها در مغز خانم‌ها و افراد چاق پس از مصرف نوشیدنی‌های حاوی سوکرالوز نسبت به نوشیدنی حاوی شکر تشدید می‌شود. محققان دریافتند این نوشیدنی‌ها سطح هورمون‌های سیری را کاهش می‌دهد و از همین‌رو نوشیدنی‌های حاوی سوکرالوز در رفع گرسنگی موثر نیستند. همچنین شرکت‌‌کنندگان پس از مصرف این نوشیدنی‌ها در مقایسه با نوشیدنی‌های حاوی شکر تمایل بیشتری به غذا و میان‌وعده داشتند.

این پژوهش نتایج مطالعات پیشین را مبنی بر تاثیر شیرین‌کننده‌های مصنوعی در افزایش وزن، دیابت نوع ۲ و دیگر اختلالات متابولیک تایید می‌کند. نتایج این پژوهش در نشریه JAMA Network Open منتشر شد.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.