این وزیر دولت رئیسی را نابود خواهد کرد!

وزیری که به تنهایی برای زمین زدن دولت رئیسی کافی است، علیرغم حرف‌های زیاد، چیزی در عمل از خود نشان نداده است.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از تحریریه، بررسی رالی قیمت‌ها در بازار خودرو نشان می‌دهد که سیاستگذاری انجام‌شده (نشده) توسط سیدرضا فاطمی امین به تنهایی برای زمین زدن دولت ابراهیم رئیسی کفایت می‌کند. این وزیر جوان که طرح جسورانه رسانیدن تولید خودرو به ۳میلیون دستگاه با قید ۱میلیون دستگاه صادرات را تا سال ۱۴۰۴ ارائه کرده است، در میدان عمل سردرگم و بی‌برنامه جلو می‌رود، بازار داخل را به حال خود رها کرده و به تماشاچی هرج و مرج کنونی تبدیل شده است.

فاطمی امین در برخورد با مساله خودرو:

  • با واردات خودرو تا ۶ ماه آینده مخالفت است و سپس اعلام می‌کند که تا ۱ سال آینده مخالف است.
  • برای کاستن از زیان انباشته خودروسازان با برچیدن بساط قیمتگذاری‌های ویران‌کننده تماشاچی است.
  • برای به‌سامان کردن مدیریت ایران‌خودرو و سایپا در سکوت به سر می‌برد.
  • از آینده صنعت خودرو و ظهور خودروهای برقی چیزی نمی‌داند یا نمی‌گوید.

که بررسی این ۴ گزاره نشان می‌دهد با یک بسته سیاستگذاری مواجه هستیم و برای اصلاح بازار خودرو باید به مجموعه‌ای از اقدامات دست زد که در هر ۴ مورد سیاست وزارت صمت مبهم و فاقد اتکا برای اصلاح بازار است. در اظهارات وزیر صمت ردی از فهم این پیچیدگی‌ها مشاهده نمی‌شود و تنها شاهد وعده‌های بی‌سرانجام برای اصلاح بازار با افزایش عرضه هستیم. فشار وزیر صمت برای افزایش عرضه، در حالی که قیمتگذاری انجام‌شده زیر قیمت تمام شده است، به معنای کمک به مردم نیست بلکه به معنای شلیک به پیکر نیمه‌جان صنعت خودروسازی کشور است.

جنجال وزیر صمت، همسو با جریان ذی‌نفع سیاسی در بستن درهای کشور بر روی واردات باعث محدود شدن کمیسیون صنایع مجلس شده و آن‌ها را نیز از کارآمدی انداخته است، به طوری که شاهد به محاق رفتن اصلاحات ضروری برای آزادسازی محدود واردات خودرو و رفع ابهامات شورای نگهبان هستیم.

در چنین شرایطی قیمت پژو پارس از ۳۰۰میلیون تومان گذشته و رکورد جدیدی را ثبت کرده است، قیمت کارخانه این محصول تقریبا ۳هزار دلار زیر قیمت تمام‌شده است و فشار دولت به ایران‌خودرو با فروش در چنین قیمت‌هایی به معنای افزایش زیان انباشته این شرکت است که سهامی عام بوده و میلیون‌ها سهامدار دارد. آیا وزیر می‌تواند با راحتی با سهام میلیون‌ها سهامدار بدون توجه به منطق بازار و قوانین بالادستی کشور رفتار کند و به تبعات آن توجهی نداشته باشد؟!

راهکار حل بحران پیچیده نیست، اما به فهم و شجاعت در تصمیم‌گیری نیاز دارد و وزیر صمت می‌تواند در همراهی با مجلس برای واردات خودرو تسریع کرده و بخشی از نیاز بازار را به سرعت حل کند و از سوی دیگر، با افزودن بر قیمت کارخانه خودروهای تولید داخل باعث کاهش قیمت بازار شود تا خودروسازان بتوانند بدون زیان عرضه کنند و وعده عرضه بیشتر با این روش امکان‌پذیر است نه با اصرار به خودروسازان برای فروش زیر قیمت تمام‌شده که معنایی جز زیان بالاتر ندارد.

در صورتی که این اقدامات انجام نشود و فاطمی امین همچنان تماشاچی بازار خودرو باقی مانده و به وعده وعیدهای بی‌سرانجام و مخالفت با طرح‌های کارشناسی ادامه دهد، بازار خودرو گسیخته شده و همین امر برای زمین‌گیر کردن دولت رئیسی کفایت می‌کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.