عوامل خطر سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) را بشناسید

چگونه بفهمیم که یبوست شایع، اسهال، گاز، نفخ یا درد شکم ممکن است مربوط به «نشانگان روده تحریک‌پذیر» یا IBS باشد.

به گزارش تازه‌نیوز، غذاهای هضم شده پس از ترک معده وارد روده کوچک شده ، سپس به روده بزرگ می رو ن د. روده بزرگ با حرکات خود غذا را به آرامی جابجا می کند به روده بزرگ کولون هم می گویند.در سندرم روده تحریک پذیر ( IBS ) اختلال در عملکرد روده باعث می شود غذا خیلی سریع یا خیلی آرام در دستگاه گوارش حرکت کند

عامل خطر: یک زن زیر۵۰ سال هستید

تعداد زنان مبتلا به این بیماری دو برابر مردان است. شکل IBS نیز بر حسب جنسیت متفاوت است. زنان بیشتر دچار یبوست و نفخ می‌شوند، در حالی که مردان بیشتر به اسهال مبتلا می‌شوند. سندرم روده تحریک‌پذیر پس از رسیدن افراد به 50 سالگی کمتر رایج می‌شود. به دلیل تغییرات هورمونی یائسگی، یا تغییرات در باکتری‌های روده که با افزایش سن ایجاد می‌شود، یا چیز دیگری مرتبط با پیری است، هیچ‌کس نمی‌داند.

عامل خطر: در دوران جوانی دچار درد شکم بدون دلیل شدید

زیر گروهی از مبتلایان به IBS ممکن است در دوران کودکی دچار درد شکمی عملکردی شده باشند. تقریباً یک چهارم همه کودکانی که برای شکایات معده یا روده مراجعه می‌کنند دارای درد شکمی هستند. با تجربه این درد در دوران کودکی، ممکن است حساسیت ایجاد کرده و در برابر تحریک در داخل روده بزرگ واکنش شدید نشان دهید. اگر دوران کودکی شما نسبتاً بدون درد معده بود، حساسیت مشابهی نیز می‌تواند توسط عوامل دیگری ایجاد شود، از جمله عفونت قبلی در دستگاه گوارش، به عنوان مثال، به دلیل مسمومیت غذایی.

عامل خطر: در دوران کودکی مقدار زیادی آنتی‌بیوتیک مصرف کرده‌اید

دستگاه گوارش میزبان تریلیون باکتری خوب و بد است که عملکردهای مهمی را انجام می‌دهند. تعادل خوبی از باکتری‌ها در روده برای عملکرد مطلوب سیستم ایمنی بسیار مهم است. شواهد اپیدمیولوژیک نشان می‌دهد که مصرف آنتی‌بیوتیک در دوران کودکی با پیشرفت بعدی IBS ارتباط دارد.

عامل خطر: استرس دارید

ارتباط بین دستگاه گوارش و مغز به عنوان محور روده و مغز (GBA) شناخته می‌شود. میکروبهای میکروبیوتای روده از چند جهت با GBA در تعامل هستند، اما دو مورد مهم مربوط به استرس است. عصب واگ که طول بدن ما را در بر می‌گیرد ، از روده به مناطقی از مغز که احساسات را کنترل می‌کند، بازخورد می‌دهد. مغز به نوبه خود سیگنال‌هایی را به روده ارسال می‌کند که بسته به وضعیت روانی فرد هضم را مختل می‌کند. استرس می‌تواند محرک اصلی علائم باشد.

عامل خطر: شما از فیبرومیالژیا رنج می‌برید

یک اختلال است که با درد گسترده اسکلتی عضلانی همراه با خستگی، خواب، حافظه و مسائل خلقی مشخص می‌شود. محققان معتقدند که فیبرومیالژیا با تاثیر بر نحوه پردازش سیگنال‌های درد مغز احساسات دردناک را تقویت می‌کند. ۵۰ تا ۶۰ درصد از بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا نیز مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر هستند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.