«ماتریکس» ایرانی از راه رسید!/ قیمت اولین لپ‌تاپ ایرانی چند؟

اولین لپ‌تاپ ایرانی با نام «ماتریکس» به مرحله طراحی و تولید رسیده و امیدوار است بتواند به تولید انبوه می‌رسد.

به گزارش تازه‌نیوز، اولین لپ‌تاپ ایرانی با نام «ماتریکس» محصول شرکت رایانیتو به مرحله طراحی و تولید رسیده است. این شرکت امیدوار است با جلب حمایت نهاد‌های مربوطه از این محصول، لپ‌تاپ ایرانی به تولید انبوه برسد.

براساس اعلام یکی از اعضای تیم سازنده این لپ‌تاپ، هدف اصلی از تولید این لپ‌تاپ حمایت از تولید داخل و کمک به دانشجویان و دانش‌آموزان کشور است. همچنین قرار شده که این لپ‌تاپ ارزان‌ترین لپتاپ در بازار داخلی باشد.

مشخصات فنی لپ‌تاپ ماتریکس

لپ‌تاپ ماتریکس دارای پردازنده مرکزی (CPU) چهار هسته‌ای است و رم این لپتاپ قابلیت ارتقا تا ۸ گیگابایت را دارد. از حافظه داخلی تا یک ترابایت HDD یا SSD هم می‌تواند پشتیبانی کند.

این لپ تاپ ایرانی دارای صفحه نمایش FullHD و یک درگاه خروجی HDMI 4K است. باتری این لپ‌تاپ لیتیوم پلیمر چهار سلول با ظرفیت ۲۰هزار میلی آمپر ساعت است که قابلیت استفاده روزمره به مدت ۲۴ ساعت با یک بار شارژ را دارد.

برخی از لپ‌تاپ‌ها فاقد سیستم عامل و همراه با محیط داس ارائه می‌شوند و برخی دیگر دارای ویندوز اورجینال با نسخه‌های مختلف هستند. این لپ‌تاپ دارای سیستم عامل لینوکس اختصاصی رایانیتو است.

همچنی تاچ‌پد این لپ‌تاپ با سایز هفت اینچ، برای قابلیت لمس پنج انگشت همزمان و شخصی‌سازی انواع جسچر برنامه‌ریزی شده است.

قیمت لپ‌تاپ ایرانی چند؟

رضا عظیمی یکی از اعضای تیم سازنده این لپتاپ به تجارت‌نیوز گفت: ما یک گروه دانشجو هستیم و این محصول را با سرمایه و در واقع «پول توجیبی خودمان» درست کردیم. برای به‌روزرسانی درایورها در سیستم عامل تغییراتی ایجاد کرده‌ایم و مقداری از نظر ظاهری نیز تغییرات جزئی داشته تا رابط کاربری زیباتری داشته باشد. همچنین سیستم عامل بر پایه دبین هست.

به گفته او هیچ نهاد یا شرکتی تاکنون از این محصول حمایت نکرده است. عظیمی در مورد مجوز تولید این محصول می‌گوید: تاکنون مجوزی نگرفته‌ایم ولی اگر سرمایه‌گذاری پیدا شود که سرمایه کافی را در اختیار ما بگذارد، تخمین می‌زنیم تا یک سال آینده وارد بازار شد.

او درباره قیمت این محصول می‌گوید که این لپ‌تاپ در صورتی که به تولید انبوه برسد، با قیمت کمتر از ۱۰میلیون تومان در بازار عرضه خواهد شد. عظیمی در این باره ادامه می‌دهد: تولید این لپ‌تاپ در حقیقت برای تسهیل کار و تحصیل دانشجویان ایرانی است و به همین علت قیمت آن از نمونه‌های خارجی آن‌ها بسیار کمتر است.

لازم به ذکر است در حالی این لپ‌تاپ ایرانی به مرحله تولید رسیده که هنوز ایران در ماجرای تولید تلفن همراه، تجربه موفقی نداشته است.

۱ نظر
  1. هادی

    سلام ایران در موبایل تجربه موفق داره ولی مردم و مسئولان منتخب مردم غربزدن

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.