درمان‌های طبیعی ریزش مو

امروزه به دلیل اهمیت بالای ظاهر افراد، همه آدم‌ها می‌خواهند که ظاهر زیبا و آراسته و بدون کم‌ و‌ کاستی داشته باشند. ریزش مو یکی از مشکلاتی است که بسیاری از مردم درگیر آن هستند.

به گزارش تازه‌نیوز، ریزش مو بشدت اعتماد به نفس را پایین می‌آورد. با مروری بر علت‌های ریزش مو، به طور مفصل به راه‌هایی برای درمان این مشکل می‌پردازیم.

آب پیاز
تصور بر این است که گوگرد موجود در آب پیاز به رشد مجدد مو کمک می‌کند. هنوز تحقیقات زیادی در این مورد انجام نشده است اما در مطالعه کوتاهی که بر روی افراد مبتلا به ریزش موی منطقه‌ای ‌صورت گرفت، نیمی از افراد، دو بار در روز از نصف آب پیاز بر روی پوست سر خود و نیمی دیگر از آب معمولی استفاده کردند. پس از ۲ هفته، ۷۴٪ از گروه که از آب پیاز استفاده کرده بودند، موی آنها رشد کرده بود، در حالی که فقط ۱۳٪ از افراد، مصرف‌کننده آب معمولی بودند. اگر می‌خواهید آن را امتحان کنید ممکن است لازم باشد تا چیزی را به آن اضافه کنید که بوی آن را از بین ببرد.

 قرص آهن
این ماده‌مغذی حیاتی در بدن موجب تولید خون می‌شود و کمبود آهن بدن با ریزش مو در ارتباط است. دلیل آن مشخص نیست اما سعی کنید بیشتر ار غذاهای غنی از آهن مانند گوشت، ماهی، مرغ، پنیر سویا، کلم بروکلی و انواع سبزیجات استفاده کنید. قبل از مصرف قرص آهن با پزشک خود مشورت کنید. مصرف زیاد آن می‌تواند موجب استفراغ و یبوست شود. حتی دوز بسیار بالای آن کشنده است.

 بیوتین
بعضی از پزشکان بیوتین (معروف به ویتامین B7) را برای درمان ریزش مو تجویز می‌کنند و مصرف آن نتایج خوبی هم دارد. (برای پوست نیز مفید است.) گرچه بی خطر است اما از بسیاری از غذاهایی که می‌خورید بیوتین را نیز دریافت می‌کنید. تخم مرغ، جوانه گندم و قارچ همگی حاوی مقدار زیادی بیوتین هستند. خیلی نگران استفاده مستقیم آن بر روی پوست سر خود نباشید. در حالی که بسیاری از سازندگان محصولات مو به خود می‌بالند که محصول آنها حاوی بیوتین است اما چندان هم اثبات نشده است که محصول آنها به جلوگیری از ریزش‌‌ مو کمک کند.

 روی
از آنجا که روی به بیشتر فرایندهای بدن کمک می‌کند و پوست را شاداب و جوان نگه می‌دارد، جای تعجب نیست که همچنین موجب تقویت فولیکول های زیر پوست سر که موها را تغذیه می‌کند، شود. بدن ما نمی‌تواند روی را ذخیره کند، بنابراین در رژیم غذایی روزانه به روی نیاز دارید. اگر میزان روی در بدن کم باشد، خوردن ویتامین روی می‌تواند به درمان ریزش مو کمک کند اما به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است. پزشکان نیز راه‌های درمانی دیگری را به ما توصیه می‌کنند.

 گیاه نخل‌اره‌ای
این داروی گیاهی از میوه یک درخت نخل کوتاه رشد می‌کند که گاهی اوقات از آن به عنوان داروی شگفت‌آور رشد مو عنوان می‌شود. برخی مطالعات نشان داده‌اند که این دارو هورمون مردانه تستوسترون را از تجزیه باز می‌دارد و از ریزش مو جلوگیری می‌کند. گرچه هنوز مشخص نیست که چطور این گیاه خوب اثر می‌کند اما خبر خوب این است که بی‌ضرر است و می‌توان آن را با داروهای دیگر مصرف کرد و هزینه انجام آزمایش آن زیاد نیست.

 رایحه درمانی
بیش از ۱۰۰ سال است که از روغن چوب صندل، اسطوخودوس، رزماری و آویشن برای درمان ریزش مو استفاده می‌شود. تصور می‌رود که ترکیبی از رایحه‌ها به رشد مو کمک می‌کند. سعی کنید حداقل هر شب یک یا چند مورد از این روغن‌ها را به پوست سر خود ماساژ دهید. سپس با یک حوله گرم، سر خود را بپیچید تا جذب پوست سر شود.
مزیت آن: ماساژ شبانه آن بوی خوبی دارد و کمک می‌کند تا به آرامش بیشتری برسید.

 سیلیکون
مقادیر زیاد عنصر مشترک سیلیکون می‌تواند شدت ریزش مو را ضعیف‌‌تر کند. انواع مختلفی از مکمل‌های سیلیکون را می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید اما نمونه ساخته‌شده به نام اسید ارتوسیلیسیک (OSA) می‌تواند به بهترین وجه جذب بدن شود. باز هم یادآوری می‌شود که در ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. مشخص نیست که مکمل‌ سیلیکون تا چقدر قابل اطمینان باشد.

 سلنیوم 
برخی از مکمل‌های رشد مو حاوی ماده‌مغذی به نام سلنیوم هستند و به بدن کمک می‌کند تا با سمومی که در معرض آن قرار می‌گیرید(مانند سیگار کشیدن یا هوای آلوده) مبارزه کند و فولیکول‌های مو را سالم نگه ‌دارد. اگرچه موش‌ها و موش‌های صحرایی با داشتن سلنیوم کم در بدن، موهای سرشان می‌ریزد اما در آدم‌ها این مورد ثابت نشده است. در حقیقت، مقدار زیاد سلنیوم باعث ریزش مو و همچنین اختلالات حافظه می‌شود.

 ملاتونین 
شاید ملاتونین را به نام “هورمون خواب” بشناسید. بسیاری از افراد از این مکمل برای استراحت  و خواب خوب شبانه یا کاهش بی‌خوابی بر اثر مسافرت طولانی مصرف می‌کنند اما کرم حاوی ملاتونین همچنین میزان رشد مو را تقویت می‌کند یا از شدت ریزش مو می‌کاهد. دلایل آن روشن نیست اما در مطالعه‌ای، افرادی که از مخلوط ملاتونین بر روی پوست سر خود استفاده می‌کردند، در طی 30 روز ریزش موی کمتری داشتند. آیا شوره‌ی سر را برطرف می‌کند؟ ملاتونین نیز به رفع شوره‌ی سر کمک می‌کند. مانند تمام مکمل‌ها، قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

 روغن کدوتنبل
خوردن دوز روزانه روغن تخم کدوتنبل با اطمینان می‌تواند موجب رشد موها شود. در حالی که به تحقیقات بیشتری نیاز است، مطالعه کوچکی نشان داد مردانی که به مدت 6ماه هر روز چهار کپسول از روغن تخم‌ کدو را مصرف می‌کردند، ۴۰% به رشد موهایشان افزوده می‌شد. آیا دلیل آن را می‌دانید؟ مانند گیاه نخل‌اره‌ای، روغن تخم کدوتنبل مانع تغییر تستوسترون به ترکیبی بنام دی‌هیدروتستسترون می‌شود که با ریزش مو در ارتباط است.

 چای سبز 
عصاره تهیه شده از ترکیبات چای‌سبز به طیف وسیعی از موارد سلامت از جمله ریزش مو کمک می‌کند. ممکن است ترکیبی به نام آنتی‌اکسیدان(EGCG) باشد که به رشد مو کمک می‌کند. محققان هنگامی که ۶ماه به موش‌هایی که مویشان ریخته بود عصاره‌ی چای‌سبز دادند، متوجه تفاوت شدند اما این مسئله در مورد آدم‌ها آزمایش نشده است. مکمل‌ چای‌سبز را با احتیاط استفاده کنید. برخی از این مکمل‌ها حاوی ترکیبات دیگری هستند که فرد را بیمار می‌کند.

 پلاسمای سرشار از پلاکت(PRP)
پزشکان در برخی مواقع برای کمک به بهبودی فرد بعد از عمل جراحی، پلاسمای غنی از پلاکت(PRP) را که از خون خود فرد گرفته شده است، به فرد تزریق می‌کنند. این پلاسما که غنی از فاکتور رشد است، همچنین موجب رشد موها می‌شود. کمی خون از فرد گرفته می‌شود و در آزمایشگاه آن را با سانتریفیوژ می‌چرخانند و پروتئین پلاسمای غنی از پلاکت آن را جدا می‌کنند، سپس آن را به نقاط مختلف پوست سر تزریق می‌کنند. (پلاسما یا خوناب، مایع زردرنگی است که پس از جداسازی گلبول‌های قرمز و سفید خون به دست می‌آید و شامل پادتن یا آنتی‌بادی ضدویروس است). بسیاری از افراد بعد از پلاسمادرمانی متوجه رشد مجدد موهای خود می‌شوند که ضخیم‌تر از قبل است.

 آمینو اسیدها
آمینواسیدها از “عناصر سازنده” پروتئین‌ها هستند. آنها موجب می‌شوند تا بدن بدرستی کار کند. برخی از اسیدهای آمینه مانند سیستئین و لیسین نقش ویژه‌ای در رشد و سالم نگه‌داشتن مو   دارند اما نیازی نیست که از مکمل آن استفاده کنید. ما باید با استفاده از یک رژیم‌غذایی سالم، اسیدآمینه زیادی را دریافت کنیم. منابع غذایی خوب شامل پنیر خانگی، ماهی، تخم مرغ، دانه‌ها و مغزها، غلات کامل و گوشت هستند.

 مراقبت صحیح از موها
در برخی موارد می‌توانید با تغییرات کوچک و آسان مانع ریزش موهای خود شوید. شستشوی موها، خشک کردن و برس زدن موها باید به آرامی انجام شود. استفاده از سشوار و اتوی داغ موها را ضعیف می‌کند، استفاده از این ابزار را محدود کنید.(بنابراین اغلب می‌توانید موهای خود را دم اسبی، خرگوشی یا باز بگذارید.) اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید. مردانی که سیگار می‌کشند بیشتر از افراد غیرسیگاری دچار ریزش مو می‌شوند.

 استرس خود را درمان کنید
گاهی گذراندن زندگی سخت ممکن است منجر به ریزش مو شود. سعی کنید با آسان گرفتن زندگی، استرس خود را از بین ببرید. تکنیک‌هایی مانند مدیتیشن، تنفس عمیق، تصاویر انگیزشی، تمرینات آرام‌سازی یا صحبت با یک مشاور را امتحان کنید. ورزش نیز انتخاب بسیار مناسبی است. یادگیری همه این موارد آسان است و ثابت شده است که انجام آن به کاهش تنش کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید، بهترین شیوه درمان ریزش مو به علت آن بستگی دارد. برای دریافت راهنمایی به پزشک مراجعه کنید.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.