کاربردهای ویژه دستمال‌ مرطوب ضدباکتری

دستمال‌های مرطوب ضد باکتری می‌توانند به بهداشت شخصی شما کمک کنند.

به گزارش تازه‌نیوز، هنگام استفاده از دستمال‌های ضدباکتری به این نکات توجه داشته باشید:

حتما دستورالعمل روی آن را بخوانید

برخی از دستمال مرطوب‌هایی که بنزالکونیوم دارند، کاربردشان فقط برای از بین بردن باکتری است و روی ویروس‌‌ها اثری ندارند. دستمال مرطوب‌های مخصوص ضدعفونی، باکتری‌‌ها، ویروس‌‌ها و کپک را از بین می‌برد.

خشک کردن سریع سطوح

باید پس از مصرف، مدتی مرطوب بمانند؛ اما مدت زمان آن، بستگی به ترکیبات محصول و نوع میکروبی را که از بین می‌برید، دارد. ممکن است از ۱۵ ثانیه تا ۱۰ دقیقه و در هر جایی استفاده شود. برای دریافت راهنمایی، برچسب رویش را بخوانید..

پاک کردن دست‌ها

برخی از دستمال‌های مرطوب و ضدباکتری برای دست‌‌ها مناسب است؛ اما از دستمال مرطوب ضدعفونی‌کننده استفاده نکنید. ممکن است حساسیت ایجاد کند و باعث قرمزی، خارش و تورم پوست شود که به آن التهاب پوستی (dermatitis contact) می‌گویند. مواد شیمیایی قوی، ممکن است باعث ایجاد مشکلات بیشتر در دست کودکان شود.

فقط برای تمیز کردن نیست

بیشتر دستمال‌های مرطوب، هر دو کار را انجام می‌دهند؛ اما بسیاری از آلودگی‌‌ها و میکروب‌‌ها ممکن است، کار ضدعفونی‌کننده‌‌ها را سخت کنند. به همین دلیل است که همیشه باید، ابتدا سطوح بسیار آلوده را تمیز کنید. می‌توانید این کار را با آب و صابون یا سایر پاک‌کننده‌های خانگی انجام دهید.

کاربرد آن در سطوح نرم

دستمال‌های مرطوب برای جاهایی مانند فرش یا پارچه مبل ساخته نشده است. یک دلیل آن این است که این اشیا رطوبت دستمال را به خود می‌گیرند یعنی رطوبت آن به اندازه کافی نیست تا اثرگذار باشد. دستمال‌های مرطوب اثر بهتری بر روی مواد سخت و غیر قابل انعطاف، مانند: سطوح استیل و پلاستیکی دارند. جایی که میکروب‌‌ها، مانند ویروس کووید-۱۹ در طولانی مدت به جایی می‌چسبند.

تمیز کردن اسباب‌بازی‌‌ها

از آنجایی که بچه‌‌ها وسایل خود را به دهان خود می‌برند. به همین دلیل نباید اسباب‌بازی‌هایشان را با دستمال مرطوب و یا دستمال ضدعفونی‌کننده، تمیز کنید. به جای آن از آب و صابون ملایم استفاده کنید و بعضی از اسباب‌بازی‌‌ها را می‌توانید، به کمک ماشین ظرفشویی بشویید.

به حد کافی مرطوب نبودن

دستمال‌های پاک‌کننده در هنگام استفاده، بیشتر رطوبتشان را از دست می‌دهند. اگر خیلی خشک شود، ممکن است میکروب‌‌ها از یک سطح به سطح دیگر پخش کند. کارشناسان به درستی نمی‌دانند که چقدر می‌توانید از دستمال ضدعفونی استفاده کنید. مطالعات نشان می‌دهد که اگر به حد کافی مرطوب باشد، می‌تواند در ابعاد دو متری اثر مطلوب داشته باشد. بنابراین شاید این دستمال‌ها، برای ضدعفونی دستگیره‌های در یا کلید‌های برق مناسب باشد.

تمیز کردن میوه و سبزیجات

پاک کردن سریع یک سیب با دستمال، ممکن است بی‌ضرر باشد؛ اما هیچ وقت نباید با دستمال، صابون و یا مواد سفید‌کننده، روی مواد خوراکی بکشید. در عوض، میوه و سبزیجات را با آب بشویید. برای پاک کردن بهتر می‌توانید از یک برس تمیز استفاده کنید. بعد از شست‌وشو، با یک دستمال تمیز یا حوله کاغذی خشک کنید.

دستمال‌های مرطوب را بعد از استفاده دور بریزید

دستمال‌های مرطوب را باید در سطل زباله بریزید. همچنین حوله‌های کاغذی را هم باید دور بریزید؛ اما انداختن آن در توالت، ممکن است لوله‌‌ها را مسدود کند و باعث گرفتگی چاه فاضلاب شود، به این دلیل که دستمال مرطوب حتی دستمال قابل شستشو در آب حل نمی‌شود. بالازدن چاه فاضلاب برای سلامتی انسان یا محیط زیست خوب نیست. نشت فاضلاب می‌تواند به دریاچه‌‌ها، رودخانه‌‌ها یا اقیانوس‌‌ها برسد.

پاک کردن گوشی‌های تلفن

از دستمال مرطوب می‌توان برای ضدعفونی گوشی تلفن هوشمند استفاده کرد. از شرکت سازنده آن هم می‌توانید بپرسید؛ اما نباید هر روز این کار را انجام دهید. اثر انگشت را به‌خوبی از روی گوشی پاک می‌کند و برای محافظت از صفحه نمایش گوشی همراه، می‌توانید از پوشش قابل دستمال‌کشی استفاده کنید. اگر برای تمیز کردن گوشی تلفن، از دستمال مرطوب استفاده می‌کنید، سعی کنید رطوبت آن به داخل نفوذ نکند. از هیچ سفیدکننده‌ای هم استفاده نکنید.

در جای خشک بگذارید

دستمال‌های مرطوب باید در دمای اتاق نگهداری شوند که حدود ۷۰ درجه فارنهایت، ۲۰ درجه سانتیگراد، است. در داخل اتومبیل هم می‌توانید نگه دارید؛ اگر دمای آن مناسب و خنک باشد. اما اگر در گرمای تابستان زیاد بماند، ممکن است خشک شوند.

کاربرد آن برای حیوانات و ظروف

حیوانات، مواد شیمیایی روی ظرف غذا یا بدنشان را لیس می‌زنند. فقط از شامپو یا دستمال پارچه‌ای مخصوص نظافت استفاده کنید. اگر به داخل دهان حیوان خانگی برسد، ممکن است باعث تهوع یا اسهال شود. سریعاً به دامپزشک مراجعه کنید.

وسواس در تمیز کردن

اگر کسی بیمار باشد، ضدعفونی کردن سطوح بسیار مهم است؛ اما لازم نیست، دستمال مرطوب را به همه جا بکشید. کارشناسان معتقدند که استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی ضدمیکروب، ممکن است باکتری‌های خوب را از بین ببرد یا منجر به ایجاد “ابرمیکروب‌ها” شود. این میکروب‌‌ها قوی هستند و از بین بردن آن بسیار دشوار است.

استفاده از دستمال‌های کهنه

دستمال‌‌ها معمولاً تاریخ انقضا ندارند. برخی از شرکت‌‌ها ادعا می‌کنند که دستمال مرطوب آنها برای مصرف همیشگی قابل استفاده است؛ اما برخی دیگر می‌گویند که باید یک یا دو سال بعد از تولید، دور انداخته شود. در حالی که مواد شیمیایی آن ممکن است به مرور زمان فاسد شود و به احتمال زیاد، خشک می‌شود. بدون داشتن رطوبت نمی‌توانند میکروب‌‌ها را از بین ببرند. تاریخ تولید بر روی برچسب آن موجود است. یک سری اعداد و حروف را روی برچسب می‌بینید: این نشانه “MR۲۰۱۰۶” به این معنی است که دستمال مرطوب، در روز ششم ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ تولید شده است.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.