چرا سرطان لوزالمعده در زنان جوان افزایش یافته است؟

تعداد افرادی که به سرطان لوزالمعده مبتلا شده‌اند، که گاهی به عنوان یک قاتل خاموش شناخته می‌شود، در دو دهه گذشته برای مردان و زنان افزایش یافته است، زیرا تشخیص آن در مراحل اولیه دشوارتر است.

به گزارش تازه‌نیوز، این بیماری در زنان جوان‌تر (افراد زیر ۵۵ سال) و به ویژه در بین ۱۵ تا ۳۴ سال به طور نامتناسبی در حال رشد است. البته سرطان لوزالمعده معمولاً در مردان شایع‌تر است.

مشکل در تشخیص سرطان لوزالمعده این است که هیچ آزمایش غربالگری قوی برای شناسایی زودهنگام آن وجود ندارد و بیماران تا اواخر بیماری علائمی ندارند. علیرغم پیشرفت‌های فوق‌العاده در تشخیص سرطان و درمان سایر انواع سرطان، میزان بقای پنج ساله سرطان لوزالمعده از ۳ درصد به تنها ۱۰ درصد در چند دهه گذشته بهبود یافته است.

عوامل خطر شامل سابقه خانوادگی است.و نیز می‌تواند شامل چاقی یا سیگار کشیدن باشد، اما این عوامل پیش‌بینی کننده نسبتا قوی برای سرطان لوزالمعده نیستند. دیابت طولانی‌مدت و پانکراتیت مزمن از دیگر عوامل خطر هستند.

تا زمانی که سرطان تشخیص داده شود، ۸۰ درصد از بیماران دیگر واجد شرایط جراحی نیستند، که تنها راه درمان سرطان است. درمان‌های دیگر شامل شیمی‌درمانی و پرتودرمانی است.

ناگپال گفت: تعداد واقعی افرادی که با موفقیت می‌توانند جراحی شوند، خیلی کم است، به همین دلیل است که نتایج سرطان لوزالمعده ضعیف است. بسیار عالی خواهد بود اگر بتوانیم بیماران را در مراحل اولیه شناسایی کنیم، زیرا این بدان معناست که بیماران واجد شرایط عمل جراحی خواهند بود و می‌توانیم نتایج را در این بیماران بهبود بخشیم.

ناگپال تحقیقات بیشتری را با استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی بزرگ‌تر و داده‌های سرطان سرپایی بیمارستانی پیشنهاد کرد تا به طور بالقوه این مطالعه را تایید کند و اطلاعاتی در مورد اینکه چرا ممکن است این اتفاق بیفتد، ارائه دهد.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.