مخرب‌ترین عادت در زمان دوش گرفتن برای سلامتی بدن

متخصصان انگلیسی می‌گویند برخی عادات در زمان دوش گرفتن می‌تواند سلامت بدن را به مخاطره بیاندازد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران، نظافت بدن یکی از ابتدایی‌ترین راهکار‌ها برای جلوگیری از ابتلا به بیماری است؛ در حقیقت پوست نخستین اندامی است که وظیفه محافظت از بدن در مقابله با عوامل بیماری زا و جلوگیری از ورود آن‌ها به بدن را برعهده دارد. پوست خارجی‌ترین اندام بدن محسوب می‌شود، از همین رو پیوسته در معرض آلودگی قرار دارد.

یکی از بهترین راهکار‌ها برای مراقبت از پوست استحمام و دوش گرفتن به صورت مرتب است. تحقیقات نشان می‌دهد دوش گرفتن علاوه بر تازه کردن پوست، برای آرامش ذهن هم بسیار مفید است. با این حال، بسیاری از مردم در زمان دوش گرفتن عاداتی دارند که می‌تواند مفید یا مضر باشد.

یک متخصص انگلیسی در این باره می‌گوید: متاسفانه کمتر کسی می‌داند که دوش طولانی آب داغ می‌تواند باعث آسیب به پوست شود. گرچه بسیاری دوست دارند در روز‌های سرد سال زمان بیشتری را در زیر دوش آب گرم باشند، اما این مسئله از ابعاد مختلف می‌تواند مضر باشد.

پوست به طور طبیعی میزان کمی چربی دارد که باعث نرمی آن می‌شود. با این حال، زمانی که فرد به مدت زیاد در زیر دوش آب گرم قرار می‌گیرد، این چربی‌ها شسته شده و پوست آسیب می‌بیند. اقدام خوبی است که افراد زیر دوش بدن خود را با صابون می‌شویند تا باعث پاکیزگی آن شوند، اما ترکیب این شوینده‌ها و قرار گرفتن طولانی در زیر دوش داغ باعث شسته شدن مواد حیاتی پوست که مسئول مرطوب نگه داشتن آن هستند، می‌شود.

در نتیجه دوش گرفتن با آب داغ در زمان طولانی باعث خشکی، خارش و حساس شدن پوست می‌شود. همین موضوع می‌تواند باعث بروز طیفی از مشکلات مانند قرمزی پوست و یا شکنندگی آن شود که در نهایت عفونت پوستی را به همراه خواهد داشت.

ساده‌ترین راهکار برای خلاصی از عوارض چنین حالتی این است که دوش گرفتن خود را به کمتر از ۱۰ دقیقه خلاصه کنید. همچنین تا جایی که می‌توانید از آب ولرم و متمایل به سرد برای دوش گرفتن بهره بگیرید به طوری که زیر دوش سردتان نشود، اما درجه حرارت آب نیز آن قدر بالا نباشد که شاهد بروز بخار در حمام باشید.

یک تحقیق در انگلیس نشان داده است افرادی که عادت دارند با آب سرد دوش بگیرند ۲۹ درصد کمتر از دیگران شاهد بروز بیماری هستند. دوش گرفتن با آب سرد فواید متعددی دارد که از آن جمله می‌توان به کمک به کاهش سطح چربی، بهبود کیفیت خواب و کاهش التهاب بدن اشاره کرد. در همین حال، تمامی موارد ذکر شده برای سلامت سیستم قلبی – عروقی بسیار مناسب است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.