۱۰ نشانه هشدار‌دهنده اختلال دوقطبی

همه ما فراز و نشیب داریم. اما صعودهای شیب دار (شیدایی) و غوطه‌وری ناگهانی (افسردگی) از اختلال دوقطبی می‌تواند منجر به موقعیت‌های تهدید‌کننده زندگی شود.

به گزارش تازه‌نیوز، شناخت علائم شیدایی و افسردگی اختلال دوقطبی اولین قدم برای کمک گرفتن است.

۶ نشانه هشدار‌دهنده شیدایی

۱. خلق‌وخوی غیرمعمول خوش‌خلق، خونگرم یا تحریک‌پذیر

در طی یک مرحله شیدایی، برخی از افراد احساس سرخوشی می‌کنند، دیگران بدون توقف صحبت می‌کنند و برخی دیگر حالت موی دماغ دارند. نکته اصلی این است که خلق و خوی آنها یک فاصله اساسی از هنجار است.

۲. افکار مسابقه‌ای و صحبت سریع

صحبت سریع و پرش بین ایده‌ها نیز نشانه فردی است که در مرحله شیدایی است.

۳. انرژی بی‌حد و مرز

رفتار بسیار پرانرژی اغلب منجر به عجله در محیط و گرفتن پروژه‌های جدید می‌شود، قبل از اتمام به کارهای جدید می‌پرد.

۴. رفتار آنی و خودتخریبی

ولخرجی، کارهای آشکار یا سرمایه‌گذاری‌های پرخطر، همه از علائم اختلال دوقطبی است و اگر غیر از ویژگی باشد و بخشی از الگوی بزرگتری از علائم است.

۵. کاهش نیاز به خواب

خوابیدن فقط چند ساعت در شب می‌تواند نشانه‌ای از اختلال دوقطبی و همچنین افسردگی یا اضطراب باشد. از کجا تفاوت را بفهمیدید؟ افراد مبتلا به بی‌خوابی معمولاً در طول روز بسیار احساس خستگی می‌کنند. ممکن است شخصی در یک دوره شیدایی هرگز احساس خستگی نکند.

۶. احساس ارزشمندی کاذب

احساس اغراق‌آمیز از قدرت، دانش یا اهمیت در مرحله جنون معمول است، مانند اینکه باور داشته باشید با خدا رابطه خاصی دارید.

۴ علائم هشدار‌دهنده افسردگی

۱.حالت غمناک، خالی یا ناامیدانه

بسیاری از افراد مبتلا به اختلال دوقطبی بیشتر وقت خود را افسرده می‌گذرانند. این خلق و خوی تاریک بی‌امان مانع علاقه و لذت زندگی آنها می‌شود.

۲. کم‌انرژی و خستگی مداوم

بر خلاف انرژی سوپرشارژ در حین شیدایی، این مرحله باعث می‌شود که فرد از انرژی و انگیزه خالی شود. کوچکترین کار حتی بلند شدن از رختخواب ممکن است غیرممکن به نظر برسد.

۳. کاهش توانایی تفکر واضح

همان ذهنی که از ایده به ایده دیگر می پردازد، در طول افسردگی فلج می‌شود، یادآوری و تصمیم‌گیری برای فرد سخت می‌شود. و می‌تواند منجر به اختلالات جدی در تمرکز و توجه شود.

۴. رفتار و افکار خودکشی

افسردگی وقتی واقعاً بد شود، حس ایستادن در گوشه‌ای دارید، گویا تمام راه‌های فرار از یک وضعیت بسته شده است. و بدون درمان، خطر تاثیر بر روی آنها زیاد است. تا ۲۰٪ از افراد مبتلا به اختلال دو قطبی خودکشی می‌کنند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.