اعتیادهای رفتاری رایج را بشناسید: از اعتیاد به رابطه جنسی تا اعتیاد به اینترنت!

وقتی بیشتر مردم کلمه اعتیاد را می شنوند، به وابستگی به ماده‌ای مانند مواد مخدر فکر می‌کنند. کافی است فقط کلمه “رفتار” را جایگزین “ماده” کنید، و تعریف اعتیاد به انواع وابستگی‌ها بیان می‌شود، برخی از آنها ممکن است شما را متعجب کند.

به گزارش تازه‌نیوز، خواه جنس باشد، اینترنت باشد، یا بانجی جامپینگ باشد، میل به تجربه “بالا” آنقدر شدید می‌شود که به اصطلاح معتاد کنترل خود را از دست می‌دهد و فعالیت خود را با وجود تمام عواقب منفی دنبال می‌کند.

اعتیاد به قمار

مدام شانس خود را امتحان می‌کنید؟ از بین تمام اعتیادهای رفتاری، اعتیاد به قمار اعتیادی است که بیشترین شباهت را به اعتیاد به مواد مخدر دارد. انجمن روانپزشکی آمریکا (APA)، اختلال قمار را به عنوان یک بیماری اعتیاد طبقه‌بندی می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که اعتیاد به قمار همان مناطق اعتیاد به مواد مخدر را در مغز روشن می‌کند.

اعتیاد به رابطه جنسی

گاهی اوقات می‌شنوید که یک فرد مشهور اعتیاد به رابطه جنسی دارد، اما آیا اشتیاق وسواسی به رابطه جنسی اعتیاد واقعی است؟ شاید: گرچه به طور رسمی در زمره اعتیاد طبقه‌بندی نشده است، اما روش‌های درمانی برای آن وجود دارد. علاوه بر این، علائم اعتیاد به رابطه جنسی- از جمله از دست دادن کنترل و بی‌توجهی به خطرات و عواقب- بسیار شبیه علائم اعتیاد سنتی است.

اعتیاد به اینترنت

روانشناسان و روانپزشکان به طور کلی اعتیاد به اینترنت را یک اعتیاد واقعی نمی‌دانند. اما این مسئله می‌تواند برای برخی از افراد هنگامی که منجر به از دست دادن کنترل و همچنین عواقب منفی در محل کار و خانه می‌شود، یک مشکل باشد. وب ممکن است حداکثر ۱۱ ساعت از روز “معتاد اینترنتی” را اشغال کند. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده اجباری از اینترنت ۶ تا ۱۴ درصد از کاربران اینترنت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اعتیاد به خرید

یک رفتار دیگر است که وقتی از کنترل خارج می‌شود، یک اختلال کنترل تکانه (و نه یک اعتیاد واقعی) تلقی می‌شود. آیا برای جلوگیری از ناراحتی اقلامی را خریداری می‌کنید- اما بعد از آن احساس گناه می‌کنید؟ آیا کمدی پر از لباس دارید که هنوز برچسب‌های قیمت روی آن می‌باشد؟ مطالعات نشان می‌دهد که خرید اجباری بیشتر از مردان بر زنان تاثیر می‌گذارد و این امر می‌تواند مشکلات بزرگی از نظر مالی و شخصی به وجود آورد. چگونه می‌توانید کمک بگیرید؟ درمان اعتیاد به خرید معمولاً شامل مشاوره و رفتار درمانی است.

اعتیاد به بازی‌های ویدیویی

نمی‌توانید دست از آن کنسول بازی بردارید؟ اعتیاد به بازی‌های ویدیویی بیشتر در پسران و آقایان دیده می‌شود- و حتی یک مطالعه نشان داد که از هر ۱۰ بازی‌کننده بین ۸ تا ۱۸ سال یک نفر “گیمر خارج از کنترل” هست(و بازی‌ها احساس می‌شوند بیشتر شبیه واقعیت است تا خیال). اگر به بازی‌های ویدیویی اعتیاد دارید، درمان‌ها شامل مشاوره و اصلاح رفتار هستند.

اعتیاد به جراحی پلاستیک

برای بهبود نوع نگاه، برخی افراد بارها و بارها زیر چاقو می‌روند. در واقع، افرادی که تمایل به جراحی پلاستیک دارند، ممکن است با وسواس از یک پزشک به پزشک دیگر مراجعه کنند تا زمانی که یک متخصص پوست را پیدا کنند که موافق درمان آنها باشد. حقیقت این است که این افراد بیشتر از اعتیاد به جراحی زیبایی دچار اختلال بدشکلی بدن (BDD) هستند. براساس بنیاد بین المللی OCD، حدود ۱ تا ۲ درصد از مردم مبتلا به اختلال بدشکلی بدن هستند و تصور می‌شود این اختلال در بیماران جراحی پلاستیک چند برابر باشد. افرادی که به این اختلال مبتلا هستند، مشغول ظاهر خود هستند و معتقدند که آنها زشت یا تغییر شکل یافته‌اند.

اعتیاد به غذا: اختلال پرخوری

در حقیقت، اختلال پرخوری یک مشکل واقعی است که حدود ۳ درصد از بزرگسالان در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم شامل غذا خوردن برای کاهش احساسات، استفاده بیش از حد از غذا در تنهایی و احساس گناه بعد از پرخوری است. علت اختلالات خوردن مشخص نیست، اما احتمالاً بیشتر با افسردگی ارتباط دارد.

اعتیاد به رفتار پرخطر

افراد پر هیجان بسیاری از علائم مشابه معتادان به مواد مخدر را دارند. آنها در چتربازی یا صخره نوردی عجله می‌کنند، اما پس از مدتی، آنها حتی به دنبال ماجراهای خطرناک‌تری برای احساس همان هیجان هستند. و مطالعات نشان می‌دهد که این هیجانات با همان مواد شیمیایی ترشح شده توسط داروهای اعتیاد آور مغز را تحت فشار قرار می‌دهد.

نتیجه نهایی: همه اعتیادهای رفتاری تعریف کلاسیک اعتیاد جسمی را ندارند، اما بسیاری از ویژگی‌های روانشناختی و اجتماعی را در اختیار دارند- و آنها به انواع سنتی درمان اعتیاد پاسخ خوبی می‌دهند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.