بیماری‌هایی که کودکان چاق را تهدید می‌کند

کم نیست تعداد افرادی که همچنان تصو می‌کنند بچه سالم، چاق و به اصطلاح تپل است. اما چاقی و اضافه وزن کودکان به یک مشکل فراگیر تبدیل شده است که متاسفانه می‌تواند زمینه را برای بروز بیماری‌های متعددی فراهم کند.

به گزارش تازه‌نیوز، براساس بررسی‌هایی که محققان فرانسوی بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ انجام داده‌اند مشخص شده است که ۱۷درصد کودکان فرانسوی از چاقی رنج می‌برند. یادتان نرود که چاقی می‌تواند سلامتی کودکان را به روش‌ها و شدت و ضعف مختلف تحت تاثیر قرار دهد بنابراین باید حواستان به وزن آنها باشد. در این مطلب ۸ بیماری ناشی از چاقی در کودکان را بررسی می‌کنیم.

چاقی کودکان در سرتاسر جهان

از چند سال پیش، سازمان جهانی بهداشت زنگ خطر شیوع بالای چاقی در بین کودکان سرتاسر جهان را به صدا درآورده است. در واقع، مشکل چاقی کودکان به عنوان یکی از مشکلات اصلی سلامت عمومی قرن حاضر در نظر گرفته شده است.

اگر بخواهیم چاقی مفرط کودکان را به طور دقیق تعریف کنیم باید بگوییم که تجمع چربی بدنی بیش از حد را چاقی مفرط در کودکان می‌دانند. بدین معنی که وزن کودک بسیار بیشتر از وزن سالمی است که متناسب سن و قد او در نظر گرفته شده است. اگر تصو می‌کنید که فرزندتان دچار اضافه وزن یا حتی چاقی است حتما با پزشک مشورت کنید.

بیماری‌های مربوط به چاقی در کودکان

انباشتگی چربی بیش از اندازه نه‌تنها از نظر زیبایی ظاهری ناپسند است بلکه می‌تواند زمینه را برای بروز بیماری‌هایی در کودکان فراهم کند که در گذشته صرفا دامان بزرگترها را می‌گرفت. در ادامه به ۸ مورد از این بیماری‌ها اشاره می‌کنیم.

دیابت نوع۲

دیابت نوع۲ یک بیماری مادرزادی نیست و فرد به‌مرور به آن مبتلا می‌شود. هر بار که ما غذا می‌خوریم، لوزالمعده، انسولین تولید می‌کند تا گلوکز را از قندهایی که مصرف کرده‌ایم جدا کند. این کار برای تغذیه سلول‌ها انجام می‌شود. مشکل زمانی بروز می‌کند که غذای مصرف شده مازاد نیاز بدن باشد و کار لوزالمعده بیش از حد شود. به تدریج سلول‌هایی که انسولین تولید می‌کنند ممکن است از بین بروند و زمینه برای بروز دیابت نوع۲ فراهم شود. نتایج بررسی‌هایی که در سال ۲۰۱۷ در مجله انجمن غدد درون‌ریز به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که ارتباط روشنی بین چاقی مفرط و ابتلا به دیابت نوع۲ در کودکان وجود دارد. در واقع دیابت نوع۲ یک بیماری مربوط به چاقی مفرط کودکان محسوب می‌شود.

فشارخون بالا

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که اضافه وزن باعث افزایش فشارخون شده و می‌تواند باعث بروز بیماری‌های پرفشاری خون در کودکان شود. این افزایش فشارخون نیز می‌تواند در طولانی‌مدت زمینه را برای بروز بیماری‌های قلبی عروقی فراهم سازد. به همین دلیل داشتن برنامه غذایی سالم و متعادل برای کاهش وزن و همچنین داشتن تحرک بدنی مناسب جز دو دستور مهم در کنترل وزن و ارتقای سلامتی محسوب می‌شود.

کلسترول بالا

تجمع پلاک در رگ‌های خونی می‌تواند باعث سفتی و از بین رفتن انعطاف عروق خونی شود. عارضه اصلی این سفتی عروق این است که اگر رگ‌های خونی گرفته شوند احتمال بروز سکته قلبی و حتی سکته مغزی افزایش می‌یابد.

از بین رفتن اعتماد به نفس و بروز افسردگی

کودک چاق قربانی تمسخر هم‌سن و سال‌ها و هم‌شاگردی‌های خود قرار می‌گیرد، چون کودکانی هستند که با این قبیل کودکان بیرحمانه رفتار می‌کنند و آنها را وسیله‌ای برای شوخی و خنده خود قرار می‌دهند. بنابراین کودک چاق به مرور اعتماد به نفس خود را از دست می‍دهد و بدتر اینکه در دام افسردگی قرار می‌گیرد.

سندرم متابولیک

سندرم متابولیک در برگیرنده مشکلاتی است که بدن را گرفتار می‌کند. کودکانی که از سندرم متابولیک و به زبان ساده با مشکل شکم بزرگ دست به گریبان هستند در معرض مشکلاتی مانند پرفشاری خون، افت میزان کلسترول خوب خون، افزایش تری‌گلیسیرید و دیابت نوع ۲ قرار می‌گیرند.

کبد چرب غیرالکلی

بیماری دیگری که با چاقی کودکان در ارتباط است ابتلا به کبد چرب غیرالکلی است. در این بیماری چربی‌ها به‌مرور در کبد تجمع کرده و مانع عملکرد درست آن می‌شوند. این وضعیت نیز منجر به آسیب‌های جدی به سلول‌های کبدی می‌شود.

اختلالات غذایی

همانطور که اشاره شد اضافه وزن و چاقی مفرط در کودکان باعث از بین رفتن اعتماد به نفس در آنها می‌شود. در نتیجه کودک به رژیم‌های سفت و سخت روی می‌آورد و در پی تلاش‌های ناموفق در به ثمر رساندن رژیم‌های لاغری دچار اختلالات غذایی مانند بی‌اشتهای یا پرخوری عصبی )آنورکسی یا بولیمی( می‌شود.

آسم

نتایج برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند که روند التهابی ناشی از چاقی کودکان باعث بروز علائم آسم می‌شود. در واقع این روند التهابی ناشی از چاقی باعث بروز اختلالاتی در مجاری تنفسی کودکان می‌شود.

یادتان باشد که:

علاوه بر بیماری‌هایی که ذکر شد، چاقی کودکان باعث بروز مشکلاتی مانند آپنه خواب و خواب آشفته می‌شود که هر دو از عوارض اضافه وزن هستند. اگر کودکتان دچار اضافه وزن شده است حتما از یک پزشک متخصص کمک بگیرید تا به کمک اصلاح رژیم غذایی و گنجاندن تحرک بدنی کافی در برنامه روزانه کودک اقدامات لازم برای مقابله با این مشکل صورت گیرد.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.