چگونه سیستم ایمنی کودک را تقویت کنیم؟

خیلی از مادرها همیشه شاکی هستند که فرزندان‌شان چه در تابستان و چه در زمستان یا هنگام بازی با بچه‌های دیگر در مدرسه، مهدکودک، پارک یا مهمانی و غیره خیلی زود بیمار می‌شوند.

به گزارش تازه‌نیوز، سوال اینجاست چگونه می‌شود سیستم ایمنی کودکان را تقویت کرد و از بیمار شدن‌شان با اولین باد پاییزی جلوگیری کرد؟ در ادامه این مطلب به روش‌های ساده‌ای برای تقویت سیستم ایمنی کودکان اشاره می‌کنیم.

تا جایی که امکان دارد به کودکان شیرمادر بدهید

اگر نوزاد تازه متولد شده‌ای دارید حتما تلاش کنید خودتان به او شیر دهید. سیستم ایمنی کودکان برای رسیدن به مرحله تکامل نیاز به زمان دارد و تنها چیزی که باعث تغذیه صددرصدی سربازان بدن کودکان شده و آنها را از ویروس‌ها و باکتری‌ها دور می‌کند شیرمادر و آغوز است. علاوه ‌بر این، شیرمادر یک ماده غذایی رایگان، سالم و شگفت‌انگیز است که مادر و فرزند را بهم پیوند بیشتری می‌دهد و باعث تقویت دلبستگی بین آنها می‌شود.

رفتن به مهدکودک و مراکز این‌چنینی را تا حد امکان به تاخیر بیاندازید

در روزگار مدرن مادرها نیز پا به پای پدرها بیرون از منزل کار می‌کنند به همین دلیل مهدکودک‌ها و کودکستان‌ها برای والدین نعمت بزرگی محسوب می‌شوند. با این‌حال باید توجه داشته باشید که خطر ابتلا به بیماری کودکان در این اماکن بالا است.

تصور کنید تعداد زیادی کودک در مکانی که همیشه به اندازه کافی بزرگ و مجهز نیست کنار هم قرار می‌گیرند. حتی ممکن است مربیان نیز بیمار باشند و به کودکان انتقال دهند. علاوه براین رانندگی صبحگاهی در فصول سرد سال به سمت مهدکودک، استرس راه افتادن به موقع از منزل، ناراحتی دوری از والدین و خانه و غیره نیز عواملی هستند که باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن کودک و افزایش خطر بیماری در آنها می‌شود.

کودک باید تغذیه‌ای سالم و متنوع داشته باشد

بدن انسان در هر سن و سالی نیاز به مواد مغذی متنوعی دارد. مواد غذایی باید تمام نیازهای بدن از جمله پروتئین، ویتامین‌ها، مواد معدنی، کربوهیدرات‌ها، فیبرها و چربی‌ها را تامین کنند. به این ترتیب سیستم ایمنی امکانات لازم برای تامین نیازهای خود و مقابله با ابتلا به بیماری ناشی از ویروس‌ها و باکتری‌ها را در اختیار خواهد داشت. در نتیجه اگر می‌خواهید سیستم ایمنی بدن فرزندتان قوی باشد باید مواد غذایی سالم و متنوعی از جمله میوه‌ها، سبزیجات، مغزها، غلات، ماهی، شیر و غیره را در برنامه غذایی وی بگنجانید. می‌توانید از پزشک تغذیه نیز مشورت بگیرید. از دادن فست‌فودها، نوشابه، شیرینی‌جات زیاد، هله‌هوله و به‌طور کلی مواد غذایی ناسالم به بچه‌ها جدا بپرهیزید. چون عاملی برای تضعیف سیستم ایمنی بدن هستند.

کودک باید هوای سالم استنشاق کند

هوای آلوده شرایط لازم برای گسترش انواع بیماری‌ها را فراهم می‌کند. به عنوان مثال دود سیگار و زندگی در شهرهای بزرگ و آلوده برای سلامتی کودکان مضر است. اگر در منزل از شوینده‌های شیمیایی قوی برای تمیزکاری استفاده می‌کنید یا کودک در معرض گرد و خاک یا غبار قرار داشته باشد امکان بیماری در کودک و حتی بزرگسالان افزایش پیدا می‌کند. یادتان باشد که از طول روز پنجره‌ها را باز کنید تا هوای آزاد در خانه جریان داشته باشد و امکان رشد مواد آلرژن و مایت‌ها کاهش پیدا کند. اگر حیوان خانگی دارید به نظافت و تمیزی آنها اهمیت ویژه‌ای بدهید. اگر سیگاری هستید هرگز در داخل خانه سیگار نکشید. چون تمام این موارد سیستم ایمنی بدن کودکان را به به‌شدت ضعیف می‌کنند.

بهداشت فردی کودک را رعایت کنید

درست است که کودکان در طول روز و در حین بازی کردن، غذا خوردن و غیره خود را کثیف می‌کنند و کلا به همین صورت بزرگ می‌شوند اما یادتان باشد که عدم رعایت بهداشت می‌تواند باعث ابتلا به بیماری‌های متعددی شود. بنابراین لازم است که دست‌های فرزندتان را قبل و بعد از غذا خوردن بشویید، همیشه دستمال‌ها و ملافه‌ها را به‌طور مرتب شستشو داده و ضدعفونی کنید، حین بازی کردن در پارک و محل‌های بازی حتما الکل و ضدعفونی‌کننده دست به همراه داشته باشید. خودتان نیز حتما بهداشت را رعایت کنید چون کودکان از شما الگوبرداری می‌کنند.

شاد باشید

شاد بودن، بازی، ورزش و استراحت جزو کارهایی هستند که برای جلوگیری از بیماری در کودکان لازم و ضروری هستند. ممکن است شما به دلیل مشغله‌های کاری و نداشتن وقت کافی گرفتار باشید. اما این دلیل نمی‌شود که روزهای تعطیل با فرزندتان به پارک نروید و بازی نکنید.

زمانی که کودکان می‌دوند، می‌پرند، بازی می‌کنند و در بیرون از منزل افراد دیگری را ملاقات می‌کنند خودبه‌خود در حال تقویت دستگاه ایمنی بدن خود هستند. همین اتفاق زمانی که کودک در محیطی آرام و شاد، بدون تشنج و دعوا و با عشق فراوان زندگی می‌کنند رخ می‌دهد.

در نهایت اینکه فراموش نکنید خواب و استراحت کافی برای کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است تا بتوانند انرژی از دست رفته در طول روز را احیا کنند. چرت روزانه نیز برای تقویت بدن کودکان مفید است. خواب نه‌تنها انرژی بچه‌ها را شارژ می‌کند بلکه باعث بهبود زخم‌ها و افسردگی‌های احتمالی می‌شود. اما در حالت کلی هیچ چیز به اندازه داشتن دوران کودکی شاد و سرشار از عشق و محبت نمی‌تواند سیستم ایمنی کودک را رشد دهد. این میان مسئولیت والدین برای فراهم کردن چنین محیطی بسیار پررنگ است.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.