اشتباهاتی که هنگام شست‌وشوی موها انجام می‌دهیم

گرچه شامپوزدن و آبکشی موها جزء اصول ساده بهداشت به‌نظر می‌رسد اما گاه بعضی عادات اشتباه در این زمینه به سلامت موها آسیب می‌رساند.

به گزارش تازه‌نیوز، توجه به چند نکته ساده اما کاربردی می‌تواند در حفظ زیبایی و سلامت موها تاثیر جدی داشته‌ باشد.

عدم ‌انتخاب شامپو مناسب موها

شست‌وشوی موها با شامپوی نامناسب با ساختار موها باعث کاهش رطوبت و نازک‌شدن تارهای مو می‌شود. در انتخاب شامپو، قبل از توجه به اینکه موها خشک یا چرب است، باید ساختار آنها را از نظر ضخامت و حجم در نظر گرفت. افرادی که تارهای مو نازک دارند باید شامپو با ترکیبات ملایم و حاوی پروتئین استفاده کنند. به افراد با تار موهای ضخیم نیز پیشنهاد می‌شود از انواع حاوی ترکیبات رطوبت‌رسان و نرم‌کننده استفاده کنند که راحت‌تر بتوان موها را شانه زد.

شانه ‌نزدن موها پیش از حمام

معمولا همه افراد پس از حمام، موها را شانه می‌زنند اما کمتر کسی به این نکته پیش از شست‌وشو توجه دارد. شانه‌زدن موها پیش از شست‌وشو باعث می‌شود ذرات محصولات آرایشی از موها جدا و هنگام شست‌وشو روی پوست سر باقی نماند. همچنین نیازی به برس‌کشیدن شدید برای رفع گره موها پس از حمام نیست.

شست‌وشوی ناکافی پوست سر

اکثر افراد، تارهای مو را آغشته به شامپو می‌کنند و ماساژ می‌دهند در حالی‌که ابتدا باید پوست سر و ریشه موها را کاملا با شامپو شست و سپس به‌آرامی به سمت تارهای مو ماساژ داد. نیازی به استفاده بیشتر شامپو برای تارها نیست زیرا پوست سر چربی و آلودگی بیشتری دارد و استفاده از شامپو زیاد به تارهای مو باعث از ‌دست‌دادن رطوبت و خشکی موها می‌شود.

استفاده از شوینده‌های قوی

گاه کسانی که موهای چرب دارند برای رهایی از این مشکل به شوینده‌های قوی مانند صابون تمایل پیدا می‌کنند. گرچه شاید به‌ظاهر هنگام شست‌وشو، اثری از چربی روی پوست باقی نمی‌ماند اما ازبین‌رفتن کامل چربی‌ از پوست سر باعث می‌شود بدن برای مقابله با خشکی پوست، مقدار بیشتری چربی تولید کند و موها خیلی زود چرب می‌شوند. موها برای حفظ زیبایی و سلامتی به مقدار متعادل چربی نیاز دارند.

استفاده مکرر از نرم‌کننده

گرچه زیبایی و لطافت موها خواسته همه افراد است اما استفاده مکرر از نرم‌کننده یک راهکار معجزه‌آسا نیست. هنگام استفاده از نرم‌کننده، تارهای مو را از نوک به سمت ریشه ماساژ دهید. برای موهای نرمال و چرب بهتر است تا نیمه تارها استفاده شود اما برای موهای خشک و ضخیم می‌توان تا ریشه ماساژ داد. دقت کنید نرم‌کننده در هر بار حمام توصیه نمی‌شود.

شست‌وشوی خیلی زیاد موها

شست‌وشوی موها برای همه افراد الگوی ثابتی ندارد. شست‌وشوی روزانه با شامپوی مناسب برای موهای چرب مفید است و به‌ رفع چربی‌ زیاد پوست سر کمک می‌کند. اما برای موهای نرمال، دو تا سه بار در هفته کافی است که در مورد موهای آسیب‌دیده و خشک می‌توان شامپوزدن را فقط یک بار در هفته داشت.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.