فواید ماسک زردچوبه در سلامت و شادابی پوست

زردچوبه که در درمان‌های آرایشی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، ماده‌ای است که علائم پیری پوست را کاهش و پوست تحریک‌شده را تسکین می‌دهد. این ماده جادویی حتی می‌تواند رنگ مو را روشن کند.

به گزارش تازه‌نیوز، گیاه زردچوبه در هند کشت می‌شود چون این کشور آب و هوایی گرم و مرطوب دارد که با طبیعت این گیاه کاملاً سازگار است. امیلی جولیبوا، متخصص مواد آرایشی توضیح می‌دهد: «زردچوبه ماده اصلی در طب سنتی آیورودا است. وقتی این ماده با شیر مخلوط می‌شود، خاصیت سم‌زدایی و ضدالتهابی فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند. همچنین برای مراقبت از پوست نیز بسیار مفید است.

برای این منظور، پودر زردچوبه را با کمی آب مخلوط کرده و به صورت خمیر درمی‌آورند، سپس روی پوست قرار می‌دهند تا احیاناً زخم‌ یا جراحات پوستی سریع‌تر بهبود یابد. همچنین برای درمان‌های زیبایی به عنوان ماسک درخشنده استفاده می‌شود، زیرا رنگ پوست را زرد می‌کند، و جالب‌ است بدانید که در کشور هند، زردی پوست نشانه زیبایی محسوب می‌شود.» زردچوبه خواص بسیاری دارد: ضدالتهاب، تسکین‌دهنده، آنتی‌اکسیدان و ضدافتادگی پوست. به همین دلیل است که در بسیاری از درمان‌های ضدپیری پوست نیزیافت می‌شود.

توصیه‌هایی برای پوست مختلط

ردچوبه به لطف رنگ زردی که دارد، در بهبود رنگ پوست بسیار موثر است. اگر زردچوبه را به عنوان ماسک صورت، همراه با شیر نارگیل یا ماست مخلوط نمایید، تیرگی پوست را کاهش می‌دهد و شفافیت خاصی به آن می‌بخشد. آلیس مازل، خالق لوازم آرایشی Comette توضیح می‌دهد: «عملکرد ضدالتهابی زردچوبه نیز در مبارزه با جوش‌ها، به‌خصوص جوش‌های سرسیاه و سبوم بیش از حد پوست، بسیار موثر است. زردچوبه برای پوست‌های مختلط و چرب مناسب است. به‌طوری ‌که این نوع پوست‌ها را پاک و منافذشان را سفت می‌کند و درنهایت نقایص را از بین می‌برد. زردچوبه را می‌توان با سایر مواد فعال تصفیه‌کننده، مانند رس، نیلوفر یا پودر درخت چای ترکیب کرد.»

زردچوبه و تسکین پوست سر آسیب‌پذیر

زردچوبه برای موها نیز خواصی منحصر به فرد دارد. به لطف عملکرد ضدالتهابی که دارد، پوست سرهای حساس را تسکین داده و به آنها آرامش می‌بخشد. همچنین برای مقابله با شوره سر و سبوم بیش از حد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجا که رنگ زردچوبه اُکر است، به عنوان یک ماده گیاهی مناسب در رنگ‌آمیزی موها بسیار کاربرد دارد. زردچوبه در هند به عنوان رنگ لباس نیز استفاده می‌شود اما اگر موهایی بور یا شاه بلوطی دارید، حتماً در رنگ‌آمیزی موهای خود از زردچوبه استفاده کنید چون بازتابی طلایی به موها می‌دهد. حتی می‌توانید برای احیای رنگ بلوند و طلایی موها، کمی زردچوبه داخل نرم‌کننده یا ماسک موی خود بریزید.

اسانس زردچوبه و نقش آن در مبارزه با پیری پوست

با فشردن ساقه‌های تازه این گیاه، اسانس آن به‌دست می‌آید. این ماده خواص ضدالتهابی دارد و غنی از آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند است. به همین دلیل در مبارزه با پیری پوست بسیار موثر است. این اسانس فعالیت ضدقارچی و ضدباکتریایی شگفت‌انگیزی دارد و دقیقاً به همین دلیل برای درمان مشکلات پوست سر و به‌ویژه شوره سر مفید است. برخلاف پودر زردچوبه، اسانس آن دارای بویی ملایم، کمی شیرین و کمی پودری‌شکل است که اغلب از آن برای معطرسازی فرمول‌های آرایشی استفاده می‌شود. این ماده، رنگی نیست اما بسیار قدرتمند است. به همین دلیل است که اغلب در درمان‌هایی که برای مقابله با پیری پوست در نظر گرفته شده است، یافت می‌شود. حتی می‌توانید یک قطره از آن‌ را به کرم روزانه خود بیافزایید تا عملکرد محافظتی آن تقویت شود.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.