هایکو ماس: بلاروس خواهان لغو تحریم‌هاست و ما به دنبال افزایش آن!

وزیر خارجه آلمان هشدار داد شرکت‌های هواپیمایی‌ که مهاجران را به بلاروس می‌برند، ممکن است از فرود آمدن در اتحادیه اروپا منع شوند.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از ایسنا، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان پیش از نشست روز دوشنبه وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل هشدار داد شرکت‌های هواپیمایی که مهاجران را به بلاروس می‌برند ممکن است با منع فرود در اتحادیه اروپا مواجه شوند.

وی در ادامه عنوان کرد که اتحادیه اروپا با پایان زنجیره تحریم‌هایی که می‌تواند اعمال کند، بسیار فاصله دارد.

به گفته وزیر خارجه آلمان، اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه بلاروس را تشدید خواهد کرد.

ماس به محض ورودش به بروکسل جهت حضور در نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا گفت: الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس خواهان لغو تمام تحریم‌هاست؛ اما ما امروز با افزایش این تحریم‌ها به آن پاسخ خواهیم داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی آلمان به شکل ویژه به افزایش سخت‌گیری‌ها در حق کسانی که اقدام به قاچاق مهاجران می‌کنند، اشاره کرد.

او اظهار کرد، هیچ مجالی برای فرار از تحریم‌های اقتصادی سفت و سخت نیست. ما در صورت فراهم نبودن راهکار معقول دیگری به این رویکرد شدید در قبال بلاروس ادامه خواهیم داد.

جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز که اخیرا با وزیر خارجه بلاروس ملاقات داشته، گفت، درباره سیل مهاجران اوضاع تحت کنترل قرار گرفته است.

بورل افزود: امروز بسته جدید تحریم‌ها را علیه بلاروسی‌های مسؤول اتفاقات اعمال خواهیم کرد و این تحریم‌ها را گسترش می‌دهیم تا شامل اشخاص دیگر، شرکت‌های هواپیمایی و دفاتر مسافرتی شود. همچنین تمام کسانی که در انتقال غیرقانونی مهاجران دخیل هستند مشمول این تحریم‌ها می‌شوند.

در ماه‌های اخیر هزاران مهاجر تلاش کرده‌اند تا از مرز بلاروس با لهستان، لیتوانی و لتونی عبور کنند. در روزهای اخیر جمعی از این مهاجران در مرز میان بلاروس و لهستان تجمع کرده‌اند.

منتقدان غربی، بلاروس را به این متهم می‌کنند که در پی تحریم‌های اروپا، مهاجران را از خاورمیانه به بلاروس آورده است تا آن‌ها را از مرز عبور دهد.

بلاروس نیز ضمن رد این ادعا، لهستان را به نقض وظایف بشردوستانه‌اش در قبال مهاجران متهم می‌کند.

ماتئوس موراویکی، نخست‌وزیر لهستان نیز هفته گذشته در کنفرانس خبری پس از گفت‌وگو با شارل میشل، رئیس شورای اروپا گفته بود که اتحادیه اروپا باید پروازها از خاورمیانه به بلاروس را متوقف کند تا از ورود مهاجرانی که در تلاش هستند از مرز شرقی اتحادیه اروپا عبور کنند، جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: شیوع گسترده سویه دلتا در چین

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.