مزایای پیاده‌روی و نحوه انجام درست این ورزش ساده

چند دقیقه پیاده‌روی، به شما این امکان را می‌دهد تا به‌صورت روزانه و بدون ساعت‌ها وقت‌گذرانی در باشگاه، کالری بسوزانید. این نوع ورزش صرف‌نظر از سن و شرایط جسمانی، برای همه مناسب است.

به گزارش تازه‌نیوز، در دهه۹۰ میلادی، پیاده‌روی محبوب‌ترین فعالیت ورزشی در میان تمام اقشار جامعه بود، فقط به این دلیل که به همه این امکان را می‌داد که به‌طور موثر و در طول روز ورزش کنند. در حال حاضر و با سبک زندگی فعلی ما، افرادی که تمام روز در ادارات کار می‌کنند و از وسایل حمل و نقل عمومی یا اتومبیل خود استفاده می‌کنند، عموماً با ورزش کردن مشکل دارند و به همین دلیل به جرات می‌توان گفت که در درازمدت به سلامت عمومی خود آسیب وارد خواهند کرد. با این حال، مهم است که قوانین خاصی را در زمان پیاده‌روی رعایت کنید. به گفته متخصصان، یک پیاده‌روی مداوم باید روزانه به‌طور متوسط ۳۰ دقیقه طول بکشد البته برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی لازم است که برخی نکات رعایت شود.

فواید پیاده‌روی برای بدن

پیاده‌روی به‌عنوان یک فعالیت بدنی فواید متعددی دارد. اگر تصمیم گرفته‌اید به‌طور متوسط هر روز ۳۰ دقیقه به این ورزش بپردازید، فراموش نکنید که بعد از چند هفته نتایج خارق‌العاده آن‌ را احساس خواهید کرد. پیاده‌روی برای افراد مبتلا به درد مفاصل مانند آرتریت، بدون شک بهترین درمان در کاهش بیشتر درد است. در بیماران دیابتی، انجام این فعالیت ملایم برای حفظ سطح انسولین آنها در حد استاندارد عالی است.

پیاده‌روی علاوه بر تسکین درد به پیشگیری از برخی بیماری‌ها و مشکلات سلامتی مانند استرس کمک می‌کند. اگر تصمیم گرفته‌اید که روزانه چند دقیقه‌ای را در پارک یا طبیعت به پیاده‌روی اختصاص دهید، می‌توانید این تمرین را با مدیتیشن ترکیب کنید.

پیاده‌روی برای کاهش وزن موثر و مفید

پیاده‌روی به سوزاندن کالری کمک می‌کند. بنابراین، اگر تصمیم گرفته‌اید که برای داشتن اندامی زیبا به ورزش بپردازید، اما نمی‌خواهید برنامه ورزشی سنگینی را دنبال کنید، مطمئناً پیاده‌روی برای شما گزینه مناسبی خواهد بود. اگر به‌طور متوسط پیاده‌روی ۳۰ دقیقه‌ای توصیه می‌شود، می‌توانید به‌تدریج مدت زمان جلسات پیاده‌روی خود را تا ۴۵ دقیقه نیز افزایش دهید و در عین حال سرعت خود را حفظ کنید. این یک راه عالی برای سوزاندن رسوبات چربی ذخیره شده در قسمت‌های مختلف بدن است. بنابراین، اگر می‌خواهید برای شروع سال جدید اندامی زیبا داشته باشید، از همین امروز دست به کار شوید و پیاده‌روی را در برنامه روزانه خود بگنجانید. توصیه ما به شما این است که ماشین خود را در چند متری محل کارتان پارک کنید یا برای رفتن به برخی مکان‌ها،‌ از وسیله شخصی‌تان استفاده ننمایید.

راه رفتن را بدون آسیب دیدن یاد بگیرید

با دیدن جمله بالا، مطمئناً از خود خواهید پرسید: «اما همه می‌توانند راه بروند؟» با این حال به ما اجازه دهید تا به شما بگوییم که علیرغم افکار و باورهای عمومی، تمرین پیاده‌روی مستلزم تمرین خوب است. این تمرین‌ها وضعیت کلی بدن را اصلاح می‌کنند و در ادامه از هرگونه آسیبی که ممکن است در حین پیاده‌روی به بدن شما وارد شود، جلوگیری می‌کنند.

حرکات درست برای شروع راه رفتن

بدن خود را صاف نگه دارید، کاملاً مستقیم و به جلو نگاه کنید و به‌هیچ عنوان سر خود را پایین نیاورید. شما باید در حالی که بازوهای خود را در امتداد بدن می‌چرخانید بدون اینکه مشت‌های خود را بسته یا گره کرده باشید، شانه‌های خود را شل کنید.

با هر گام، مطمئن شوید که عضلات باسن خود را مستقیماً به سمت بالا فشار می‌دهید. مطمئن شوید که پاشنه‌هایتان همسطح زمین باشد و در عین حال شکمتان را صاف نگه دارید. مانند هر فعالیت ورزشی دیگر،لازم است که به‌طور پیوسته و عمیق نفس بکشید. گام‌های شما باید همگام شوند تا سرعتی سریع و پایدار داشته باشند.

برای جلوگیری از هرگونه آسیبی، نه از جایی بپرید و نه جهش‌های بلند داشته باشید و هنگام راه رفتن به جلو خم نشوید. در ابتدا ممکن است دشوار به نظر برسد، اما به‌مرور زمان حرکات مناسب را برای راه رفتن موثر به دست خواهید آورد.

تجهیزات لازم برای شروع پیاده‌روی

برای شروع پیاده‌روی، تجهیزات مناسب حرف اول را می‌زنند چون برای پیاده‌روی راحت و کارآمد ضروری هستند. از آنجایی که پاها بیشترین وزن بدن را تحمل می‌کنند، سرمایه‌گذاری روی یک جفت کفش مناسب برای پیاده‌روی بسیار توصیه می‌شود.

همچنین می‌توانیدیک گام‌سنج برای اندازه‌گیری کیلومترهایی که با قدم‌هایتان طی کرده‌اید، تهیه نمایید. به یاد داشته باشید که این اکسسوری به شما انگیزه بیشتری می‌دهد، به‌خصوص اگر اهداف خاصی را مدنظر داشته ‌باشید. البته امروزه روی گوشی‌های همراه نیز برنامه‌هایی قابل نصب موجودند که به کمک آن‌ها می‌توان به راحتی تعداد قدم‌های طی‌شده را بررسی نمود.

اگر انگیزه کافی برای پیاده‌روی ندارید ولی احساس می‌کنید که حضور دیگران می‌تواند شما را در انجام این کار تشویق کند، می‌توانید به باشگاه‌ها یا گروه‌های پیاده‌روی نه چندان دور از خانه خود بپیوندید. همچنین می‌توانید از دوستان خود یا از افرادی که در همسایگی شما زندگی می‌کنند و مانند شما به پیاده‌روی علاقه‌مندند، دعوت کنید تا شما را همراهی کنند. از این فرصت نهایت استفاده را ببرید چون هم ورزش می‌کنید و هم دوستان جدیدی می‌یابید!

انواع مختلف پیاده‌روی

اگر در راه رفتن تازه‌کار هستید، ممکن است از این بترسید که مبادا برایتان یکنواخت شود. اما فراموش نکنید که این فعالیت در انواع مختلفی انجام می‌شود، بنابراین دغدغه یکنواختی آن‌ را نداشته باشید. برای این کار می‌توانید برای هر جلسه سرعت و شدت متفاوتی را انتخاب کنید یا از یک مربی ورزشی با تجربه مشاوره بگیرید. علاوه بر این، می‌توانید انواع مختلف پیاده‌روی موجود را انتخاب کنید: پیاده‌روی سریع، پیاده‌روی ساده و حتی کوه‌نوردی یا صخره نوردی. همچنین می‌توانید پیاده‌روی در فضای باز یا داخل خانه را انتخاب کنید، به‌خصوص زمانی که شرایط آب و هوایی اجازه خروج از منزل را به شما نمی‌دهد. در حال حاضر مدل‌های مختلفی از تردمیل وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را به دلخواه خود انتخاب کنید. هر زمان احساس کردید که نوع پیاده‌روی که انجام می‌دهید کسل‌کننده شده ‌است، حتماً شکل آن ‌را تغییر دهید.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.